Cuprins:
De unde a pornit această idee?
Se circulă cu trotinetele electrice pe drumurile publice și au avut loc, din păcate, multe accidente. Conform statisticilor Poliției Române până în luna mai a acestui an au fost înregistrate 38 de astfel de evenimente, soldate cu răniri grave. În 2021, pe lângă un număr dublu de persoane rănite, s-au înregistrat și șapte decese – persoane care conduceau astfel de trotinete, un număr care ne dă de gândit luând în calcul cât de inofensive par ele.
✅ În consecință, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a fost publicată Directiva (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și a Consiliului, de modificare a Directivei din 2009 privind asigurările de răspundere civilă. Astfel, trotinetele primesc același regim de asigurare civilă pe care îl au și automobilele = RCA obligatoriu pentru trotinete electrice.
În ce constă Directiva UE pentru România?
Modificarea la nivel european s-a produs, iar următoarea etapă reprezintă integrarea acesteia în cadrul legislației rutiere în fiecare țară din Uniunea Europeană. Vorbind la nivel național, Parlamentul României are ca termen limită anul 2023 pentru a adopta această reglementare. Ulterior, asiguratorii vor întocmi liste cu oferte de preț pentru RCA-ul trotinetelor electrice.
Avantajele și dezavantajele polițelor RCA în cazul trotinetelor electrice
Avantajele implementării unei asigurări obligatorii
Responsabilizarea posesorilor de trotinete electrice.
Majoritatea proprietarilor acestor mijloace de deplasare le privesc ca pe niște obiecte motorizate, ce îi ajută să se deplaseze din punctul A în punctul B, fără să se gândească că nu au un document care să îi acopere în situații neprevăzute. Astfel, prin noua reglementare, proprietarii de trotinete vor fi acoperiți pe parcursul deplasărilor și vor fi și mai vigilenți, având în vedere că vor plăti anual polița.
În cazul accidentelor, victimele vor fi despăgubite.
RCA-ul trotinetelor electrice acționează la fel ca în cazul celor auto. Spre exemplu, șoferul X, circulând “pe două roți” , regulamentar, este accidentat de către șoferul Y, care conduce o motocicletă, neacordând prioritate. Nu este nicio persoană rănită în urma acestui impact, însă există pagube vizibile asupra trotinetei (o defectare la nivelul vitezometrului electronic) . Fiind amândoi asigurați, se nasc drepturi si obligații. Șoferul X are dreptul să își repare trotineta electrică în baza asigurării oferite de șoferul Y, iar cel din urmă are obligația de a acoperi paguba.
Dezavantajul implementării unei asigurări obligatorii
Posibile costuri mai mari pentru cei ce le închiriază de pe diverse platforme.
Să luăm un exemplu. Ipotetic, o firmă de ridesharing (cum ar fi Bolt) are pentru un minut de deplasare o taxă de 70 de bani. Citește continuarea pe avocatoo.ro
ARTICOL PRELUAT DE PE SITE-UL AVOCATOO.RO