La final de martie, Mara Paraipan, consilier superior în Direcția de Autorizații de Construire, Reglementări Tehnice și Mediu (DACRTM), din subordinea Ministerului Transporturilor, a primit un ordin prin care a fost anunțată că va fi mutată la o altă direcție din cadrul ministerului – Transport Naval.

Ordinul era semnat chiar de ministrul Sorin Grindeanu, căruia Paraipan îi semnalase, cu opt luni în urmă, că se afla „în situația de a fi amenințată cu mutarea temporară” la o altă structură. 

Angajata din Ministerul Transporturilor refuzase să semneze niște autorizații despre care avea suspiciuni de fraudă și a făcut plângere la DNA. Au urmat „hărțuiri la muncă” de către șefii ei, a povestit femeia pentru context.ro, iar în cele din urmă, decizia de transfer.

Ministerul Transporturilor susține că Mara Paraipan a transmis foarte multe sesizări, cereri de clarificări, petiții și reclamații „care au perturbat într-o oarecare măsură activitatea direcției, cât și relațiile intercolegiale”. 

Ulterior primirii ordinului de transfer, femeia a dat în judecată Ministerul Transporturilor. 

La mijlocul lui aprilie, instanța a suspendat ordinul, a stabilit că Paraipan este avertizor în interes public și că transferul la o altă direcție „se încadrează în categoriile de represalii”, scrie context.ro.

„Regizorul morţii”: Povestea lui Sergiu Bahaian, afaceristul care a comandat uciderea a trei oameni. Doi dintre ei au fost îngropaţi de vii
Recomandări
„Regizorul morţii”: Povestea lui Sergiu Bahaian, afaceristul care a comandat uciderea a trei oameni. Doi dintre ei au fost îngropaţi de vii

Cum s-a ajuns la represalii: a refuzat să autorizeze niște lucrări supraevaluate

Mara Paraipan s-a angajat la Ministerul Transporturilor în 2019, venind din mediul privat. Absolventă a Facultății Tehnice de Construcții București, specializarea Hidrotehnică, în 1986, femeia a lucrat ca inginer-șef adjunct la o companie care oferă servicii de consultanță pentru mari proiecte de infrastructură. 

  • Direcția de Autorizații de Construire, Reglementări Tehnice și Mediu (DACRTM), unde Paraipan muncește în prezent, avizează proiectele începute de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Compania Națională de Căi Ferate (CFR) și Compania Navală.

Problemele ei în minister au început după ce a refuzat să semneze niște autorizații pentru două lucrări de construcție la drumuri, ale căror prețuri finale au crescut și de 10 ori față de valoarea stabilită inițial.

Ambele contracte au ajuns, fără licitație, la Alpha Construct Sistem, o companie abonată la contracte publice, deținută de omul de afaceri Constantin Isvoranu. 

Firma a obținut contracte publice de aproximativ 600 milioane de lei între 2018-2023, la care se adaugă achizițiile directe, cele mai multe contracte fiind atribuite de către CNAIR și Consiliul Județean Mehedinți, arată context.ro.  

Amir Rrahmani e fotbalistul care a pornit scandalul în meciul România – Kosovo și și-a convins colegii să iasă de pe teren: „Arbitrul nu a vrut să asculte”
Recomandări
Amir Rrahmani e fotbalistul care a pornit scandalul în meciul România – Kosovo și și-a convins colegii să iasă de pe teren: „Arbitrul nu a vrut să asculte”

„Șefa mea a pus presiuni să recunosc această valoare”

În martie 2020, Mara Paraipan a eliberat o autorizație de construire pentru o lucrare ce prevedea refacerea zidului de sprijin și a unei porțiuni din DN7, șosea care leagă Capitala de Vestul țării. Valoarea proiectului, declarată inițial, era de 1,3 milioane de lei.

Autorizația fusese cerută de urgență de Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, din subordinea CNAIR. 

În decembrie 2020, costul lucrărilor era de aproape 10 ori mai mare – aproximativ 13 milioane de lei. DRPD Craiova a cerut ca direcția pentru care lucra Mara Paraipan să confirme valoarea totală a lucrărilor. 

Femeia a refuzat semneze și a cerut ca DRDP Craiova să explice de unde au apărut diferențele de aproape 12 milioane de lei.

„Șefa mea a pus presiuni asupra mea să recunosc această valoare, eu am rezistat presiunilor. A căutat și cu colegii să mă convingă, i-am spus: nu. Nu pot să fac așa, pentru că conștiința nu mă lasă să trec cu vederea cum se cheltuiesc banii publici și am nevoie de documente justificative financiare, evident”, a povestit angajata reporterilor context.ro.

Tot în 2020, DRDP Craiova a cerut Direcției în cadrul căreia lucra Mara Paraipan să îi aprobe o altă lucrare, tot în regim de urgență, de data aceasta pentru lucrări pe DN56 Craiova-Calafat. 

Bărbat achitat definitiv după ce a filmat trei femei în toaleta unei clinici medicale din București. Judecători: dreptul la viață privată nu e protejat în WC-uri publice
Recomandări
Bărbat achitat definitiv după ce a filmat trei femei în toaleta unei clinici medicale din București. Judecători: dreptul la viață privată nu e protejat în WC-uri publice

Valoarea declarată inițial a fost de aproape 700.000 de lei. Doi ani mai târziu, valoarea finală a lucrărilor a ajuns la peste 4,2 milioane de lei, de șase ori mai mult decât era inițial. 

Femeia a refuzat să semneze și aceste hârtii. 

DNA anchetează cazul

Paraipan a făcut apoi sesizări la organele de control din cadrul Ministerului, precum și Direcția Națională Anticorupție. A pus pe masa procurorilor cele două contracte suspecte de fraudă, acordate fără licitație.

Potrivit surselor Context.ro, procurorii DNA au deschis un dosar penal în acest caz. 

Citiți întreaga investigație AICI.

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentarii (2)

Mirciulica   •   20.06.2023, 19:54

Cred ca cel mai mare bine pentru infrastructura rutiera din tara asta furata de toți trogloditii care ajung prin ministerul transporturilor, de la vârful vârfului pana la cel mai de jos palier, ar fi sa se desființeze compania ( de hoție) nationala de autostrăzi și infrastructura rutiera și sa i-o dea lui umbrarescu. Asta este singurul care știe si poate face ce trebuie pentru noi toți. Asta este singurul care poate prelua direct toată activitatea din construcția de drumuri și in felul asta nu vor mai fi nici circurile alea de asa-zise licitatii, toate in realitate ( inca de la bechtel incoace ) niste jocuri aranjate pentru clienții furnizori de șpăgi supraconsistente către toti cei cu putere de decizie ( infractionala ) din minister si din cnair. România este singura tara ( desigur, alături de tarile bananiere) unde politicienii joaca teatru in fata noastra facandu-se ca muncesc, companiile private se fac ca executa contractele, dar de fapt, ei sifoneaza banii publici lasandu-ne pe noi cu ochii în soare și macar daca ar lasa lucrurile asa cum sunt in teren, dar ei mai rau demolează. Cu niște analfabeți ca ( acum ) ciuca și ciolacu, dar și cu cei dinainte, vom avea permanent.......spor negativ ( ca vad ca e la moda o exprimare ca asta ) sau ........crestere negativa. E în adeneul dâmbovițean.

    Gandalf_the_Grey   •   20.06.2023, 22:19

    Mirciulica   •  20.06.2023, 19:54

    Cred ca cel mai mare bine pentru infrastructura rutiera din tara asta furata de toți trogloditii care ajung prin ministerul transporturilor, de la vârful vârfului pana la cel mai de jos palier, ar fi sa se desființeze compania ( de hoție) nationala de autostrăzi și infrastructura rutiera și sa i-o dea lui umbrarescu. Asta este singurul care știe si poate face ce trebuie pentru noi toți. Asta este singurul care poate prelua direct toată activitatea din construcția de drumuri și in felul asta nu vor mai fi nici circurile alea de asa-zise licitatii, toate in realitate ( inca de la bechtel incoace ) niste jocuri aranjate pentru clienții furnizori de șpăgi supraconsistente către toti cei cu putere de decizie ( infractionala ) din minister si din cnair. România este singura tara ( desigur, alături de tarile bananiere) unde politicienii joaca teatru in fata noastra facandu-se ca muncesc, companiile private se fac ca executa contractele, dar de fapt, ei sifoneaza banii publici lasandu-ne pe noi cu ochii în soare și macar daca ar lasa lucrurile asa cum sunt in teren, dar ei mai rau demolează. Cu niște analfabeți ca ( acum ) ciuca și ciolacu, dar și cu cei dinainte, vom avea permanent.......spor negativ ( ca vad ca e la moda o exprimare ca asta ) sau ........crestere negativa. E în adeneul dâmbovițean.

    De acord cu aproape tot ce-ai spus cu două observații: 1.Bechtelul - știu din surse interne onorabile că a fost vorba de mită - ai „noștri ca brazii” (de înalți și ca gardurile de dăștepți) au cerut procent pentru a plăti ce trebuia plătit, conform contractului. Bechtelul nu poate face asta, sistemul intern nu permite, deci au spus pas, iar ai noștri au umplut „presa” cu ce știu ei mai bine să producă :D și 2.Nu TOȚI miniștrii transporturilor au fost impotenți mintal și corupți. Există o excepție (de care știu eu). Pentru 10 puncte, identifică excepția și explică-mi de ce l-au dat afară așa de repede, chiar când se pornise să astupe „găurile” de sifonat banul public.

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.