Ce poate fi mai frumos decât să te aşezi comod într-un fotoliu, să cuplezi centura de siguranţă şi, în nici 30 de minute, să ajungi de la Bucureşti la mare? Sau într-o oră – de la Iaşi la Bucureşti? Poate părea fantezie, dacă ţinem cont de starea jalnică a infrastructurii rutiere sau feroviare din România, însă autostrăzile aeriene sunt mai aproape decât vă imaginaţi!
“În urmă cu cinci ani, am pus bazele unui sistem de transport aerian regional accesibil tuturor, inclusiv clienţilor de maxi-taxi. Prin aerodromurile regionale, şi nu aeroporturile internaţionale, unde se fac toate controalele, pasagerul plăteşte un bilet de 50-60 de euro, se suie cu un bagaj micuţ în avion, se instalează comod şi ajunge mult mai rapid şi sigur la destinaţie”, începe povestea Cătălin Nae, directorul Institutului Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) şi iniţiatorul programului Aerotaxi. Cum strategia în sine a fost destul de uşor de elaborat, specialiştii INCAS mai aveau nevoie de un lucru: un avion economic, cu 10-15 locuri şi uşor de întreţinut. Un concept asemănător cu Dacia Logan, dar cu aripi şi cu mai multe scaune.
Biletul va costa 50-60 de euro
“Aşa a apărut avionul Aerotaxi. Un aparat clasic, simplu, care zboară, pe plan intern, la 3.500 de metri altitudine şi cu o viteză de 350 km/h. Aterizează şi decolează în cel mult 500 de metri, deci putem folosi aerodromurile din ţară”, ne-a explicat Cătălin Nae, în timp ce ne îndreptam către un hangar.
Aici am descoperit cel mai nou proiect aeronautic de amploare din România ultimilor ani. “Aripile şi partea centrală a fuzelajului sunt gata. Sunt realizate la fabrica din Craiova”, ne-a spus Cătălin Nae. Avionul Aerotaxi ar trebui să zboare pe cerul patriei în aproximativ cinci ani.
Avem 20 de piste omologate internaţional
Ţara noastră dispune de o infrastructură aeroportuară impresionantă. Cel puţin 20 de piste omologate internaţional. Unele operaţionale, altele lăsate în paragină, aşteptând vremurile când cineva va cumpăra sau va concesiona aeroportul cu pricina. Mai mult, pe lângă aceste piste, se înmulţesc aerodromurile private, cu piste înierbate sau betonate. Sistemul de transport regional propus de INCAS vizează chiar aceste aerodromuri, pentru a evita toate controalele dintr-un aeroport internaţional.
La INCAS se construieşte aparatul de 5.000 de euro
La Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale (INCAS), inginerul Eduard Popa construieşte un avion ultrauşor, cu un loc, a cărui valoare va fi de aproximativ 5.000 de euro.
“Va fi un aparat cu suprafeţe portante mari, deci avionul va fi unul economic, cu consum redus. Am realizat o machetă pentru teste aerodinamice şi rezultatele sunt îmbucurătoare. În prezent, lucrăm la prototip. Va fi un avion experimental în două variante. Una radiocomandată, fără pilot la bord, pentru misiuni speciale, şi alta de agrement, accesibilă oricui”, ne-a explicat Eduard Popa.
Avionul viitorului, gândit în România
Recent, INCAS a devenit parte a unui proiect de mare anvergură, numit Clean Skyes. Se studiază noile cerinţe din aviaţia comercială, iar rezultatele vor fi integrate, după 2014, într-o aeronavă.
“Studiem tehnologii noi, cum ar fi fibrele compozite. Sunt mai uşoare şi permit realizarea aripilor- morfice, care îşi modifică forma. Viitorul avion trebuie să aibă motoare economice, silenţioase şi cu emisii reduse de noxe. Însă e prea devreme să vorbim despre cum va arăta acest avion. Acum se analizează soluţii ştiinţifice, dar probabil că viitorul aparat va semăna cu avionul ATR-72”, ne-a zis Cătălin Nae.
Care e legătura dintre aeronavă şi Dacia?
Dacia Logan a înregistrat un succes neaşteptat datorită simplităţii sale. Este o maşină clasică, economică, fără dotări excepţionale şi scumpe, ci doar strictul necesar.
Tocmai de aceea nu necesită costuri mari de întreţinere. Pentru a asigura un transport aerian ieftin, accesibil oricui, specialiştii Institutului Naţional de Cercetări Aerospaţiale au respectat aceleaşi criterii, şi au realizat un avion ieftin de produs. Aşa a apărut Aerotaxi, un fel de Logan al aerului.