La începutul documentarului "Duşmanul duşmanului meu" semnat de Kevin Macdonald ("Ultimul rege al Scoţiei"), biograful lui Klaus Barbie spune un lucru cu care ar trebui să fim de acord: "Când era mic, Barbie nu părea că va deveni un monstru". Afirmaţia ar trebui să fie teribil de şocantă, dacă nu ar fi teribil de comică: oare cum arată un monstru când e mic?! Biograful continuă: "Provenea dintr-o familie săracă...". Implicaţia e limpede (şi nu mai puţin naivă): monştrii nu pot proveni decât din familii bogate! Hitler, Stalin, Ceauşescu şi Saddam erau, toţi, progeniturile unor aristocraţi cu caleşti şi castele.
Klaus Barbie a fost unul dintre cei mai cruzi torţionari nazişti. Există – inclusiv în filmul lui Macdonald – destule mărturii că, de fapt, ceea ce făcea el în be-ciurile SS depăşea cu mult „fişa postului”: spărgea cu sadism dinţii victimelor, ucidea cu mâna lui prizonierii, ordona execuţia unor copii… Acest fir de anchetă (documentară) nu e urmărit, totuşi, în film; Macdonald este mult prea ocupat să demonstreze că Barbie a fost recuperat de americani după terminarea războiului şi pus să lucreze pentru ei sub acoperire. Acest aspect a fost speculat copios chiar de avocatul său, Jacques Verges, prota-gonistul altui documentar recent, „Avocatul terorii”. Verges a încercat (fără succes) să mute întreaga responsabilitate pe seama războiului, a ordinelor venite de sus şi, mai apoi, a statelor „democratice” care l-au ascuns pe Barbie şi l-au folosit în activităţi antiteroriste. Câte o figură feminin-pacifist-democratică din SUA apare pentru a acuza administraţia americană de atunci (din perioada Războiului rece) că a avut un criminal pe statul de plată… Absolut previzibil, nu se găseşte nici un „avocat” (gen Verges) care să spună că de vină nu era admi-nistraţia SUA, ci războiul însuşi şi filosofia (străveche) care spune că scopul scuză mijloacele.
Recomandări
Ștefan Mandachi regretă că l-a susținut, l-a promovat pe TikTok și l-a votat pe Călin Georgescu: „Nu am verificat” | VIDEO
„Duşmanul duşmanului meu” este un film care te ţine (deşi greşelile de traducere te încurcă, nu o dată, serios!), dar care nu pune degetul pe rană. Rămâi cu întrebarea: cum ar trebui să lupte o democraţie cu terorismul?