În Competiția Oficială au intrat 23 filme, printre care filme semnate de Asghar Farhadi, François Ozon, Nanni Moretti, Wes Anderson, Kirill Serebrennikov, Bruno Dumont, Apichatpong Weerasethakul, Jacques Audiard, Joachim Trier, Nadav Lapid, Ryusuke Hamaguchi, Mia Hansen-Love, Paul Verhoven, Sean Penn și Ildiko Enyedi.
Un Certain Regard numără 18 filme de autor, mai ales filme semnate de tineri cineaști, dar și cele mai noi filme ale consacraților Eran Kolirin, Semih Kaplanoğlu sau Aleksei Alekseivich German.
În secțiunea Séances Speciales a fost incluse, printre altele, noul documentar al lui Serghei Loznița, Babi Yar. Context.
Festivalul lansează în acest an secțiunea Cannes Premières, cu filme noi realizate, printre alții, de Kornel Mundruczo, Arnauld Desplechin, Andrea Arnold, Mathieu Amalric, neobositul Hong Sang-soo, dar și primul film al lui Charlotte Gainsbourg, documentarul Jane par Charlotte, despre mama sa, Jane Birkin. Tot aici va fi prezentat și Val, un documentar despre lupta lui Val Kilmer cu boala, realizat de Ting Poo și Leo Scott. Tot aici, potrivit site-ului festivalului, intră și JFK Revisited: Through the Looking Glass, de Oliver Stone, pe care nu se știe de ce Fremaux l-a anunțat în conferința de presă, împreună cu alte titluri, pentru Séances Speciales.
În afara competiției vor fi proiectate, printre altele, un documentar al lui Todd Haynes despre trupa Velvet Underground (The Velvet Underground), precum și noul film al lui Tom McCarthy, Stillwater, care a fost filmat la Marsilia cu Matt Damon în rolul principal.
Titlurile tutoror filmelor din Selecția Oficială se pot vedea aici. La sfârșitul acestui material puteți regăsi lista filmelor din Competiția Oficială.
Potrivit lui Thierry Frémaux, delegatul general al festivalului, în acest an nu s-au înscris doar filme multe, ci și filme de calitate. Câteva dintre titlurile înscrise s-au referit în mod direct la pandemie, iar actorii au jucat cu măștile pe față. Au fost și câteva producții filme cu telefonul mobil. Delegatul general al festivalului a spus la conferința de presă de la Paris că misterul cuplului e una dintre temele ediției, la fel riscul de a pierde tot și tentația de a pleca în altă parte – și ele reflex al pandemiei.
Frémaux a salutat „extraordinara, triumfala întoarcere” a spectatorilor în sălile de cinema din Franța și din lume, acesta fiind primul semn că cinemaul nu e mort.
Despre La Civil
La Civil, primul lungmetraj al cineastei belgiano-române Teodora Ana Mihai, e povestea inspirată din realitate a unei femei mexicane (interpretată de Arcelia Ramirez) a cărei fiică a fost răpită de membrii unui cartel de droguri. Cum autoritățile nu o pot ajuta, femeia decide să înceapă singură investigația și treptat se transformă într-un agent al răzbunării. Filmul a fost turnat în noiembrie-decembrie 2020 în Durango, Mexic, în plină pandemie.
La Civil e produs de compania belgiană Menuetto în coproducție cu Teodora Ana Mihai prin One of the Road (Belgia), frații Dardenne prin Les Films du Fleuve (Belgia), Cristian Mungiu prin Mobra Films (România) si Michel Franco prin Teorema (Mexic). Centrul Național al Cinematografiei se numără printre instituțiile care au sprijnit financiar filmul. Marius Panduru semnează imaginea.
Teodora Ana Mihai s-a născut la București în 1981 și a emigrat în Belgia împreună cu familia în 1989. A făcut liceul la San Francisco, iar studiile de film la New York. A început să lucreze ca scenaristă în Belgia și apoi ca asistentă de regie. Documentarul ei, Waiting for August, a luat mai multe premii și a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film. La Civil e primul ei lungmetraj de ficțiune.
Ce se știe despre ediția din acest an
Canne-ul nu are în acest an o localizare temporală prea fericită. Trebuia să aibă loc în luna mai, dar fost împins pentru 6-17 iulie, singura soluție pentru a nu se călca pe picioare cu alte festivaluri printre care Veneția și Karlovy Vary (care și el a fost împins în 20-28 august).
Numai că iulie nu e încă o perioadă sigură pentru circulat, la fel cum pare să fie septembrie, când are loc Festivalul de la Veneția (1-11 septembrie).
Și, deși delegatul general al festivalului, Thierry Frémaux, spune că în acest an s-au înscris mai multe filme decât în mod obișnuit, titluri importante și vandabile – mai ales americane, nu vor fi încă scoase pe tarabe, distribuitorii preferând a doua parte a anului.
Presa americană de specialitate – publicația online IndieWire de exemplu, afirma că jurnaliștii așteaptă să vadă Selecția Oficială pentru a se convinge dacă merită să facă deplasarea până la Cannes, cu toată nesiguranța momentului. Acum o au.
A 74-a ediție a Festivalului de la Cannes e pe cât de așteptată pe atât de învăluită în umbră. Pandemia încă nu s-a stins, tulpina indiană e pe val, cea vietnameză vine din urmă, deci e un risc să iei un bilet de avion și să faci o rezervare la hotel. E încă un mister dacă profesioniștii și jurnaliștii britanici vor putea veni din moment ce autoritățile franceze au impus o izolare de șapte zile pentru cei care vin din Marea Britanie, cu excepții printre care aceștia nu figurează.
Nici cei care vin din SUA nu știu încă în ce condiții pot intra în Franța. Englezii și americanii sunt reticenți să vină în Marché du Film și pentru că nu știu ce cumpărători vor fi prezenți și, oricum, experiența online de anul trecut li s-a părut mult mai comodă și, evident, lipsită de cheltuieli.
Oricum, în acest an Marché du Film organizează pre-screeninguri online între 21 și 25 iunie, pe care mulți profesioniști contează. Cei mai mulți membri ai industriei de film care vin anual în Marché du Film sunt americani, francezi și britanici. În 2019, la ultima ediție a festivalului, în Marché du Film au fost 1.145 de britanici.
Într-un mesaj trimis ieri jurnaliștilor, biroul de presă al festivalului ne spunea că 18.000 de profesioniști și jurnaliști au aplicat deja pentru acreditări și că îi invită și pe ceilalți să se acrediteze – semn, poate, că numărul celor deja acreditați nu e atât de mare pe cât s-ar dori.
Se intră cu un permis de sănătate
Tot ieri am fost informați că accesul în spațiile festivalului va fi permis zilnic doar cu confirmarea permiselor de sănătate (health pass checks).
Acestea presupun fie să dovedești că ai fost vaccinat cu un vaccin recunoscut de Agenția Europeană pentru Medicamente (14 zile de la rapel sau patru săptămâni de la vaccinul în doză unică), fie că ai un test PCR sau test antigen negative (valabile 48 de ore), fie că ești imunizat printr-un test de anticorpi sau RT-PCR, emis în urmă cu 15 zile, dar nu mai vechi de șase luni.
Festivalul va instala un laborator nu departe de Palais des Festivals, care va fi deschis zilnic și unde testele vor fi făcute gratuit pentru participanții la festival (presă și profesioniști din industrie). Protocolul complet privind regulile de igienă și prevenție va fi făcut public în această lună.
Fără sticle de plastic
Festivalul e, începând din acest an, și mai ambițios pe zona ecologică, anunțând deja un program în 12 „angajamente” care includ, printre altele: folosirea unui parc de mașini oficiale din care 60% mașini electrice ori hibride, o reducere cu 50% a consumului de hârtie (programul proiecțiilor se va tipări doar la cerere, altfel va fi disponibil online), eliminarea completă a sticlelor de plastic, o reducere cu 50% a covorului roșu folosit, care deja e reciclabil ș.a.m.d.
Festivalul se înnoiește puțin și în compartimentele artistice. Poate pentru că ediția de anul trecut nu s-a ținut (parte din filmele selecționate fiind prezentate la alte festivaluri), iar selecția pentru anul acesta s-a făcut, practic, din recolta unui an și jumătate (până acum se înscriau în festival cam 1.800 de filme, acum au fost aproape 2.300), festivalul a decis să includă în Selecția Oficială și în afara competiției (dar separat de sub-secțiunea Out of Competition din Grand Théâtre Lumière), mai multe proiecții similare în sala Debussy. Ele vor avea loc sub genericul Cannes Première.
Oricum, din 30 iunie toate cinematografele din Franța vor avea voie să lucreze la capacitate maximă (ele s-au redeschis în 19 mai), așa că nu ar trebui să fie probleme cu reprogramările.
O locație nouă
Secțiunea Un Certain Regard, a doua ca importanță din Selecția Oficială, va fi din acest an în mod declarat consacrată nu neapărat debutanților, ci autorilor cu voci îndrăznețe.
Nu în ultimul rând, actuala ediție are loc și în noul multiplex Cineum, conceput de Rudy Riccioti, care sub arhitectura de cristal de sare adăpostește 12 săli dintre care patru vor fi puse la dispoziția festivalului.
Din păcate, multiplexul care se deschide odată cu festivalul e situat departe de Palais des Festivals, lângă aeroportul din Cannes.
Altfel, s-ar părea că în acest an vor fi mai multe cine decât cocktailuri (cinele sunt considerate mai puțin COVID-periculoase) și mai multe petreceri pe terase, mai ales că va fi și foarte cald. Vor fi și mai multe proiecții în aer liber ca până acum, profitând de faptul că și carantina de noapte va fi anulată pe 30 iunie 2021, împreună cu alte restricții.
Continuă rezistența în fața Netflix
În continuare, festivalul nu cedează în fața Netflix și refuză să ia în Competiția Oficială filme care nu au distribuție în sălile din Franța. O știre care aproape a trecut neobservată și care oricum nu a fost anunțată oficial de festival a fost aceea că șefa biroului de presă de la Cannes, Aïda Belloulid, a „defectat” la Netflix Franța, unde va conduce din 1 iunie 2021 biroul de presă.
Belloulid venise în fruntea biroului de presă de la Cannes în 2019 și nu a prins nicio ediție, la fel ca Spike Lee, dar cineastul american care trebuia să prezideze anul trecut juriul Competiției Oficiale a fost reportat pentru 2021.
Oricum, e prima dată când un regizor de culoare prezidează juriul unui mare festival de film.
Altfel, deși promovează paritatea, Cannesul nu e dispus nici în acest an să facă concesii artistice, deși tot a cedat un pas.
Filmele din Competiție sunt alese nu după sexul regizorului, ci după valoare, spune Thierry Frémaux, dar dacă trebuie să aleagă între un film făcut de o femeie și unul făcut de un bărbat, comisia de selecție va prefera prima variantă.
Înainte de conferința de presă din 3 iunie 2021 se știa deja că The French Dispatch, de Wes Anderson, și Benedetta, de Paul Verhoeven, deja selecționate pentru 2020, vor fi în Selecția Oficială din 2021 pentru că n-au fost lansate între timp. Primul va fi distribuit de Searchlight începând din toamna acestui an, iar distribuția anunță un covor roșu (reciclabil) de zile mari: Benicio del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Léa Seydoux, Frances McDormand, Timothée Chalamet, Lyna Khoudri, Jeffrey Wright, Mathieu Amalric, Stephen Park, Bill Murray și Owen Wilson.
Benedetta, drama erotică a lui Verhoeven, va fi lansată în Franța pe 9 iulie. Acțiunea ei e plasată în secolul al XVII-lea, când o tânără călugăriță (interpretată de Virginie Efira) are viziuni religioase tulburătoare în vreme ce începe o relație cu altă femeie. Această coproducție franco-daneză vorbită în franceză îi mai are pe afiș pe Charlotte Rampling și Lambert Wilson.
Jodie Foster, invitată de onoare: Palme d’Or-ul pentru întreaga carieră
Un film semnat de un francez deschide și festivalul – Annette, primul film vorbit în engleză al lui Leos Carax, o poveste de dragoste dintre un stand-up comedian (Adam Driver) și o cântăreață cunoscută (Marion Cotillard), pentru care apariția primului copil, Annette, tulbură apele.
Odată cu premiera mondială din cadrul ceremoniei oficiale de la Grand Théâtre Lumière din Palais des Festivals, filmul va intra și în cinematografele din Franța.
Invitată special a ceremoniei de deschidere a festivalului va fi și Jodie Foster. Actrița, regizoarea și producătoarea americană va primi în 17 iulie Palme d’Or-ul pentru întreaga carieră. În urmă cu 45 de ani, pe când avea 13 ani, Foster a venit pentru prima dată la Cannes cu filmul ei de debut, Taxi Driver, de Martin Scorsese. De atunci șapte filme în care a jucat sau pe care le-a regizat au fost selecționate la Cannes.
Ieri s-a anunțat oficial și că cineastul roman Cristian Mungiu va prezida juriului secțiunii paralele Semaine de la Critique, ajunsă în acest an la o ediție aniversară, a 60-a, care se va desfășura în Sala Miramar refăcută. Mungiu nu a fost, totuși, cu niciun film în Semaine de la Critique.
În 2002, lungmetrajul său de debut, Occident, a fost selecționat în cealaltă secțiune paralelă, Quinzaine des Réalisateurs, după care a mers tot mai sus, spre Competiția Oficială și Un Certain Regard.
Mungiu a mai făcut parte, în 2013, din juriul Competiției Oficiale, care în acel an a fost condus de americanul Steven Soderbergh și a dat trofeul controversatului La Vie d’Adèle – Chapitres 1 & 2, de Abdellatif Kechiche.
Competiția Oficială – Cannes 2021:
- Annette, de Leos Carax (film de deschidere)
- The Story of My Life, de Ildiko Enyedi (Ungaria)
- Benedetta, de Paul Verhoeven (Olanda)
- Bergman Island, de Mia Hansen-Love (Franța)
- Drive My Car, de Ryusuke Hamaguchi (Japonia)
- Flag Day, de Sean Penn (SUA)
- Ahed’s Knee, de Nadav Lapid (Israel)
- Casablabca Beats, de Nabil Ayouch (Maroc)
- Compartment no.6, de Juho Kuosmanen (Finlanda)
- The Worst Person in the World, de Joachim Trier (Norvegia)
- La Fracture, de Catherine Corsini (Franța)
- The Restless, de Joachim Lafosse (Belgia)
- Paris 13th District, de Jacques Audiard (Franța)
- Lingui, de Mahamat-Saleh Haroun (Ciad)
- Memoria, de Apichatpong Weerasethakul (Thailanda)
- Nitram, de Justin Kurzel (Australia)
- France, de Bruno Dumont (Franța)
- Petrov’s Flu, de Kirill Serebrennikov (Rusia)
- Red Rocket, de Sean Baker (SUA)
- The French Dispatch, de Wes Anderson (SUA)
- Titane, de Julia Ducournau (Franța)
- Tre piani, de Nanni Moretti (Italia)
- Tout c’est bien passé, de Francois Ozon (Franța)
- A Hero, de Asghar Farhadi (Iran)