„Sunt oameni talentaţi în muzica românească care, parcă, vor să contrazică asta, câteodată. Sunt şi cei netalentaţi care şi ei vor să convingă pe toată lumea de contrariu. (…) Mi-e ciudă când cei cu talent se pierd, undeva, pe drum, din orgoliu, din teama de a cere mai mult de la ei înşişi, din lipsă de viziune, din lipsă de încredere în alţii care ar putea să-i sfătuiască şi, uneori, chiar din aroganţă, tocmai pentru că ştiu că sunt mai talentaţi decât majoritatea. (…) Acum câteva zile, am cântat în acelaşi spectacol cu Delia. Avem o relaţie de colegialitate, ba chiar acum câţiva ani i-am propus să cântăm împreună o piesă. Conjunctura a făcut în aşa fel încât să nu fie atunci momentul potrivit pentru această colaborare. Dar avem tot timpul înainte. Delia este una dintre puţinele artiste din România care îşi permite să facă ce vrea cu vocea şi talentul ei, pentru că este foarte versatilă şi extrem de talentată. Nu înţeleg de ce un asemenea artist alege să coboare nivelul spectacolului pentru care a fost invitat (şi plătit!) încât să înceapă la un moment dat să cânte refrene din manele, cu interpretare de solist de manele. Îmi imaginez că – pentru că acest concert se ţinea în oraşul Pantelimon – căuta, cumva, un plus de simpatie din partea publicului. Surprinzător, dar o parte din public a taxat lucrul ăsta. Şi a huiduit. Sau nu a aplaudat deloc, ceea ce mi se pare că spune şi mai multe. Un artist care nu primeşte aplauze este mai indiferent publicului decât unul huiduit. N-ar fi fost nicio problemă dacă lucrul ăsta îl făcea altcineva, dar Delia este jurat la X Factor, un concurs în care cei mai tineri, începătorii, iau de bună ce le spun juraţii şi ce sfaturi le dau ei”, notează Cornel Ilie, pe blogul său, cornelilie.ro.
Cornel desfiinţează şi obiceiul mai multor artişti din România de a interpreta cover-uri, pe care nici măcar nu le modifică instrumental, ci doar cântă peste varianta originală de karaoke.
„Există şi un obicei al unor artişti de-ai noştri de a cânta în programul lor coveruri, piese care sunt acum în topuri. N-ar fi nicio problemă dacă nu ar folosi pozitivele pieselor şi nu ar cânta peste vocea lui Pitbull, Bruno Mars, Jennifer Lopez, Rihanna etc…Este ilegal, în primul rând! Este ca şi cum m-aş duce eu în concert cu Vunk, am da play la o piesă de la U2 şi am cânta peste ea! Imoral, ilegal, inutil! (…) Este foarte simplu să plăteşti 300 de euro la un studio să-ţi facă un negativ al oricărei piese din topuri şi să cânte cine vrea peste el. Dar nu să foloseşti piesele originale sau variantele de karaoke luate de pe Youtube…Nici nu mai vorbesc despre alegerea de a face aşa ceva în programul tău artistic. Dacă eşti invitat într-un concert, trebuie să cânţi 45 de minute sau o oră, iar tu nu ai atâtea piese cât să acoperi timpul ăsta, poate nu ar trebui să accepţi să ieşi pe scenă până nu îţi faci un program cât de cât respectabil. Este lipsă de respect faţă de publicul tău, oricare ar fi el şi, cel mai trist, este lipsă de respect pentru pasiunea şi meseria pe care ţi-ai ales-o. Am dat exemplul Deliei pentru că pe ea am văzut-o ultima oară într-un concert apelând la aşa ceva, dar mai sunt exemple. Unul dintre ele este Ruby, dar ea este la începutul carierei şi mai are timp să facă experimente nereuşite ca să înveţe din ele. Ca dovadă, la concertul de aseară în care am cântat împreună a introdus mai multe piese proprii în program. Nu este întâmplător că a fost mult mai aplaudată decât la celelalte concerte la care am luat parte. Acelaşi lucru îl practica şi Antonia, la un moment dat, dar între timp a dat mai multă atenţie apariţiei ei pe scenă şi colaborează şi cu instrumentişti. Am dat şi exemplul ei pentru a nu părea că sunt părtinitor sau subiectiv, fiind de notorietate, deja, colaborarea noastră pe „Pleacă””, notează Cornel, pe blog.
Cântăreţul nu ratează nici tema versurilor practicate în actualele piese din muzica românească. „Cu ocazia asta, vreau să-mi spun şi oful legat de maniera în care au început să fie scrise unele texte în limba română, pentru că mi se pare că depăşeşte o limită care nu mai are nicio legătură cu creaţia, viziunea artistului, licenţa poetică, bunul simţ sau umorul. Artişti foarte talentaţi, carismatici, muncitori şi care se menţin foarte bine în topurile radio, au atins limita de jos a decenţei unui text pentru o piesă pop. Pop, nu hip-hop, unde sunt acceptate revoltele de limbaj. Nu mai aduc vorba despre „Mai dă-te-n dragostea mea” a lui Connect-R, pentru că au făcut-o şi alţii în acelaşi scop, de a trage de mânecă pe cei care scriu astfel de texte. Dar în acelaşi tip de exemplu stă şi textul de la piesa lui Alex Velea în care spun ‘fac un duş, beau un fresh, în buzunar am cash, am nevoie de vitamine’ (nu în ordinea asta, neapărat). (…) ‘Vara nu dorm’ a lui Connect-R am ascultat-o, întâmplător, până să apară la radio şi mi-a plăcut că era foarte naturală, directă şi muzicală, iar Alex mi se pare unul dintre cei mai buni oameni de spectacol de la noi, aşa că n-am nimic cu ei, ci doar cu aceste exemple din munca lor”, scrie Cornel Ilie.
La capitolul exemple pozitive, liderul Vunk apreciază piese precum „Frunzele şi iarba” a lui Cabron, ultimele două piese de la Andra, „K la Meteo” şi „Inevitabil va fi bine”, dar şi piesa BLL a fetelor de la Redblonde.