Un documentar despre schimbările climatice care aruncă lumea în colaps va deschide Astra Film Festival 2021. Este vorba despre filmul francez „Acum știi”, regizat de Emmanuel Cappellin, care va rula duminică, 5 septembrie, de la ora 18.00, la Scena Lac din Muzeul Astra.
Astra Film Festival 2021 oferă premii în valoare de 20.000 de euro și are patru secțiuni competiționale: Voci Emergente ale Documentarului, Europa Centrală și de Est, România și DocSchool.
Filme despre viață și moarte
Cele opt filme din secțiunea competițională Voci Emergente ale Documentarului aparțin unor cineaști aflați la început de drum și prezintă subiecte relevante și actuale.
- „A Black Jesus” (regia Luca Lucchesi, Germania)
Locuitorii dintr-un sat sicilian venerează o statuie neagră a lui Iisus. Într-o zi, un tânăr din Ghana, rezident în centrul de refugiați, cere să care statuia la următoarea procesiune anuală. Comunitatea locală nu ştie cum să răspundă la această cerere.
- „A Man And A Camera” (regia Guido Hendrikx, Olanda)
Niște oameni obișnuiți se trezesc brusc cu o cameră de filmat în față. În spatele camerei se află un operator misterios și taciturn.
- „For Your Comfort And Your Safety” (Frédéric Mainçon, Franța)
La Palais de Tokyo, un important centru de artă modernă parizian, agenții de securitate veghează asupra lucrărilor de artă și a vizitatorilor. Ce observă ei? La ce se gândesc? Scenele din muzeu sunt însoțite de gândurile gardienilor, într-o perspectivă neobișnuită.
- „Hands Of God” (regia Barna László, Ungaria, România)
Csángáló, un violonist de renume mondial care suferă de Parkinson, iar asta îl împiedică să-și mai continue cariera. Când totul pare a fi pierdut, un miracol nu putea veni decât din mâinile lui Dumnezeu.
- „Ill Stand By You” (regia Virginija Vareikyte, Maximilien Dejoie, Lituania, Italia, Elveția)
Două femei, un psiholog și un ofițer de poliție se angajează într-o misiune provocatoare – de a reduce numărul record de sinucideri din orașul lor natal.
- „Kodokushi“ (regia Ensar Altay, Turcia)
Regizorul împletește cu subtilitate poveștile mai multor personaje care gravitează către marea întrebare: cum se poate evita o moarte în singurătate?
- „Night Nursery” (regia Moumouni Sanou, Burkina Faso)
În fiecare seară, într-o zonă populară a orașului Bobo-Dioulasso din Burkina Faso, doamna Coda ia în primire copiii prostituatelor. Tinerele se întorc dimineața, după o noapte de muncă, să-și recupereze copiii. Au ei șanse la o viață mai bună?
După ce a conceput un copil cu ajutorul unui donator de spermă, regizoarea explorează ideile sociale din jurul părinților și familiei.
Granițele care ne despart
Secțiunea competițională Europa Centrală și de Est este dedicată filmelor de nonficțiune cu teme și subiecte ancorate în spațiul Blocului Estic.
- „Homo Sovieticus” (regia Ivo Briedis, Letonia, Lituania, Republica Cehă)
Poate exista o mentalitate totalitară? Și dacă da, este în vreun fel legată de locațiile geografice?
- „Landscape Zero” (regia Bruno Pavić, Croația)
O mică zonă de coastă a fost distrusă de construcția de instalații industriale. Întâlnim localnicii, care fie luptă împotriva intruziunii, fie coexistă cu ea.
- „Last Knights of the Right Side” (regia Michal Edelman, Polonia)
Șase luni în mijlocul unui grup de extremă dreaptă din Łódź: cum au interiorizat membrii săi aceleași valori?
- „Nun of Your Business” (regia Ivana Marinić Kragić, Croația, Serbia)
Două tinere călugărițe se întâlnesc în timpul unei adunări catolice și se îndrăgostesc. Dar există vreo șansă ca dragostea lor să supraviețuiască într-o mănăstire?
- „Rampart” (regia Marko Grba Singh, Serbia)
Marko își petrece timpul în apartamentul abandonat al copilăriei sale din Belgrad. Curând simte reverberațiile unui trecut complicat.
- „Roses. Film-Cabaret” (regia Irena Stetsenko, Ucraina)
Un spectacol de cabaret cinematografic în care apare celebra trupă feminină punk multilingvă și multi-instrumentală din Ucraina, The Dakh Daughters.
- „Taming the Garden” (regia Salome Jashi, Elveția, Georgia, Germania)
Un om extrem de bogat și puternic se angajează în absurdul proiect de a transfera copaci vechi de un secol în parcul său privat. Pentru că poate.
- „The Last Tape From Bosnia” (regia Albert Solé, Spania)
Toți bărbații din familia Sifei au dispărut în masacrul de la Srebenica și au fost ulterior identificați în mormintele comune, cu excepția fratelui ei mai mare. Acum, Sifa trebuie să se întoarcă în Bosnia natală pentru încă o înmormântare.
Granița dintre Lituania și Belarus a fost o frontieră fluidă între republicile sovietice. Acum împarte comunitățile, familiile și viețile.
- „Wolves at the Borders” (regia Martin Páv, Republica Cehă)
Lupii s-au întors. Fură și ucid. Aduc frică unora și speranță altora. Împart societatea.
10 filme românești intră în competiție
Secțiunea specială dedicată României cuprinde în acest an zece filme care provoacă spectatorii la o înțelegere mai profundă a realităților sensibile ale societății românești.
- „#New Together” (regia Carmen Lidia Vidu, Austria, România)
60 de artiști din România și Austria povestesc publicului cum s-au confruntat cu lockdownul și cum au fost schimbați de el.
- „Fragil(e)” (regia Ioana Mischie)
Vulnerabile, așa cum sunt în România de astăzi, femeile își găsesc curajul de a lupta cu puțin sprijin din partea autorităților sau a societății.
- „Hymn From the Hive” (regia Jacopo Marzi)
Sașii s-au stabilit în Transilvania acum opt secole și au emigrat masiv cu 30 de ani în urmă. O familie de sași transilvăneni nu acceptă că acest lucru ar putea fi sfârșitul poveștii lor.
- „My Uncle Tudor” (regia Olga Lucovnicova, Belgia, Portugalia, Ungaria)
O călătorie poetică în trecut, unde amintirile nostalgice ale unei copilării fericite sunt spulberate de traume adânc înrădăcinate.
- „Spioni de ocazie” (regia Oana Giurgiu)
În 1944, tinerii din Palestina sunt trimiși în țările lor din Europa de Est, acum sub ocupație germană. Acești spioni ocazionali au o misiune extraordinară.
- „Stela, In The Name Of The Father” (regia Anca Hrite)
Este seropozitivă, lesbiană, fostă condamnată, nu deține nimic, dar este gata să dea totul.
- „The Certainty of Probabilities” (regia Raluca Durbacă)
O perspectivă cinematografică fascinantă asupra României din 1968, plină de prosperitate și optimism, potrivit autorităților comuniste din acea vreme.
- „The Missing One” (regia Rareş Ienasoaie, Franța)
O călătorie tulburătoare în întunericul dependenței de droguri, într-o căutare personală a unei surori pierdute demult.
- „The Shawkat Mystery” (regia Ágnes Maksay)
Destinul incredibil al maghiarului turc Seif Eddine Shawkat, născut în Transilvania, la începutul secolului al XX-lea, care a regizat filme, a scris cărți și a fost cetățean al lumii.
- „Noi împotriva noastră” (regia Andra Tarara)
Tatăl și fiica își îndreaptă camera unul spre celălalt în încercarea de a se descoperi dincolo de propriile traume.
Documentare despre alegeri și speranțe, realizate de studenți
Secțiunea DocSchool cuprinde o selecție de filme documentare realizate în diferite facultăți de film din toată lumea.
- „Attention All Passengers” (regia Marek Moučka, Republica Slovacă)
Un tren se deplasează cu o viteză de 100 de kilometri pe oră spre o persoană sinucigașă. Ce se întâmplă dacă șoferul trage frânele prea târziu?
- „Dear Darkness” (regia Samuel N. Schwarz, Germania)
Frida, o fetiță de 12 ani, este oarbă. Dar ceea ce nu vede poate mirosi, auzi și simți. O contemplare a percepției și a fanteziei.
- „Did You Do It?” (regia Aditi Bhande, India)
Natura și intervenția umană, aflate în conflict la marginea orașului New Delhi.
- „Dusk” (regia Bálint Bíró, Ungaria, Portugalia, Belgia)
Un gardian și fiul său merg în patrulare într-o zonă de frontieră, unde apare un pericol invizibil.
- „Family” (regia Yifan Sun, Polonia)
Lola a fost adoptată de o familie belgiană în urmă cu 11 ani. De-a lungul timpului, ea și-a imaginat reuniunea cu familia sa biologică din China. Vara aceasta, visul ei se împlinește în cele din urmă.
- „Flight Plan” (regia Gabriel Durlan, România)
Ovidiu este un tânăr de 16 ani care are două mari pasiuni: porumbeii și muzica.
- „Milkless” (regia Lidia Ilie, România)
Ultima speranță a unei femei în vârstă pentru a nu fi obligată să-și vândă vaca este revenirea ipotetică a norei sale din Italia.
- „Motels” (regia Claudia Quigua, Columbia)
O explorare a motelurilor columbiene din perspective legate de temele sexualității și genului.
- „Post Mortem Berlin” (regia Anton von Heiseler, Germania)
O meditație asupra morții și singura viață pe care o avem: o coregrafie a ultimei călătorii a corpului.
- „The Bears” (regia Alin Duruian, România)
În satul Rucăr, oamenii se confruntă cu problema urșilor care le distrug gospodăriile.
- „The Distance To You” (regia Rivka Fertig, Israel)
Patru femei ultraortodoxe fac primii pași într-o călătorie dureroasă către adevăr și realizare de sine.
- „The Comes The Sun” (regia Maja Novaković, Serbia, Bosnia)
Două femei bătrâne și singure își țin una alteia companie. Grija pe care o au una pentru cealaltă nu este compusă din cuvinte, ci din gesturi mici.
- „Triplex Confinium” (regia Maria Balanean, România)
Beba Veche, punctul de întâlnire al României, Ungariei și Serbiei. O dată pe an, localnicilor li se amintește particularitățile poziției lor.