Actele aflate la dosarul dintre Cuzin Toma şi CREDIDAM, studiate de reporterii ziarului Libertatea, tratează o situaţie care, odată soluţionată de judecători, ar oferi o mai mare transparenţă a relaţiei dintre artişti şi principala asociaţie care colectează în numele acestora sumele ce provin din drepturi de autor.
Cunoscut mai ales pentru rolul “Firicel”, pe care-l joacă în serialul “Las Fierbinţi” de la PRO TV, artistul se plânge magistraţilor că instituţia ar fi refuzat constant să-i comunice modul în care s-a ajuns ca uneori să primească sume de bani la care nu se aştepta, iar alteori să nu primească nimic.
Marea întrebare: cum se socotesc banii artiştilor
Chiar şi în faţa acestei doleanţe, reprezentaţii CREDIDAM nu le-au comunicat nici judecătorilor nimic despre “formula” pe baza căreia se stabileşte fiecare remuneraţie achitată semestrial membrilor săi.
Aceştia au pus pe hârtie o înşiruire de texte de lege din care reiese că, de fapt, artistul nu şi-ar fi declarat la timp repertoriile şi, drept consecinţă, n-ar trebui să primească nimic pentru o anume perioadă şi, mai ales, să ia de bune şi de corecte sumele ce i-au fost virate în contul personal de-a lungul timpului.
Nici la solicitarea reporterilor ziarului Libertatea CREDIDAM nu a explicat modul de calcul al sumele pe care le repartizează membrilor săi, dezvăluind doar faptul că Toma ar fi încasat pentru repertoriul său peste 95.000 de lei şi că acesta nu şi-ar fi actualizat repertoriul o bună bucată de timp.
“În cazul prestaţiilor artistice din audiovizual, CREDIDAM gestionează pentru artiştii membri doar repertoriul cu care este mandatat şi doar dacă respectivii actori nu au semnat contracte de cesiune”, se arată în răspunsul CREDIDAM. Evident, decizia în acest conflict juridic aparţine magistraţilor.
Dacă solicitarea lui Cuzin Toma va fi însă admisă, toţi artiştii înscrişi la CREDIDAM ar şti că sumele primite sunt cele corecte şi drept consecinţă, numărul de procese pe acest subiect s-ar diminua vizibil.