”Nu aș fi crezut să fiu nevoit să o iau de la capăt! Albumele au fost declarate la UCMR de către Ioji Kappl (chitarist bass în Phoenix) și nu de mine, drept dovadă atașez copiile declarațiilor originale, așa că stau și mă întreb cum aș fi putut să îmi păcălesc colegii de formație?”
Cel ce se îngrijește de Phoenix de mai mult de 50 de ani, Covaci lămurește acuzele cu umor subtil și explică de ce Josef Kappl apare ca semnatar în acte și nu altcineva din trupă. ”Dintre toți, Ioji scria cel mai citeț și pe verso exista și portativul pentru linia melodică, prin urmare l-am rugat pe el să scrie declarațiile la vremea aceea. Semnătura mea lipsește (o dovadă în plus că nu mi-am însușit munca altora), iar fișele au fost acceptate de către UCMR. Era credibil și des întâlnit ca un coleg să declare piesele și pentru ceilalți. Cam așa a stat treaba cu „tinerii neștiutori” care nu aveau habar ce e ăla drept de autor”, susține Covaci.
Desemnat pentru… caligrafie
Războiul dintre Covaci, protectorul titulaturii Phoenix, și Baniciu, fostul solist, a început în anul când trupeții și-au riscat viața fugind din țară (1977), iar al doilea menționat a ales să rămână în România, și s-a acutizat în ultimii 20 de ani. Ba a ajuns și la tribunal, unde Covaci a demonstrat în instanță că el este autorul unora dintre piesele Phoenix pe care Baniciu și Kappl le cântă în propriile concerte cu noua lor formație, Pasărea Rock.
”Există o singură declarație scrisă și iscalita de mine în anii 70, pe care apare, culmea, Andri Popa (ca aparținând lui Mircea Baniciu, ceea ce n-am negat niciodata) și mai exista câteva după ‘90. Cred că e clar că acesta este scrisul meu, în declarație și în semnatura, și nu cel care se află pe declarațiile referitoare la „Mugur de fluier”, „Mica tiganiadă”, „Nunta” sau alte compozitii pe care se spune ca le-am furat. Probabil, în graba de a fugi, am împrumutat mâna dreaptă a colegului Kappl. Cu mâna mea n-am facut decât sa fiu corect față de Mircea Baniciu”.