Scandalul provocat de spectacolul „Proorocul Ilie” de la Teatrul Național București a generat reacții aprinse, iar una dintre cele mai dure a venit din partea actriței Ilona Brezoianu. Aflată și în juriul emisiunii „Te cunosc de undeva!”, actrița l-a atacat virulent pe prezentatorul Dan Negru, care a criticat piesa de teatru.
Reacția Ilonei a venit după ce Mihai Bendeac a răbufnit într-o postare publică pe rețelele de socializare la adresa lui Dan Negru privind scandalul spectacolului „Proorocul Ilie” de la TNB. Opinia prezentatorului despre piesa de teatru l-a revoltat pe actor, care a reacționat public.
:contrast(8):quality(75)/https://mediacdn.libertatea.ro/unsafe/870x0/smart/filters:format(webp):contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/04/ilona-brezoianu-mesaj-pentru-dan-negru.jpg)
Ilona Brezoianu, cuvinte dure la adresa lui Dan Negru
Nemulțumirea actriței a fost declanșată de opinia lui prezentatorului de la Kanal D, care a catalogat spectacolul drept „blasfemie” și „rușine adusă credinței”. Într-o postare pe rețelele sociale, Ilona Brezoianu l-a numit pe Dan Negru „mangustă dătătoare cu părerea despre orice și nebăgată în seamă”, criticându-i atitudinea față de subiectul respectiv.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3433069625d18b97ad25bc26f6f4b6a7.webp)
„Îmi pare rău totuși că ai distribuit specimenul ăsta de mangustă dătătoare cu părerea despre orice și nebăgată în seamă decât de secta lui de urmăritori. Nici atât nu merită”, a fost comentariul pe care Ilona Brezoianu l-a lăsat la postarea lui Mihai Bendeac despre Dan Negru.
Teatrul Național se apără: „Spectacolul nu e o blasfemie!”
După numeroasele reacții negative apărute pe internet, Teatrul Național a emis un comunicat prin care a încercat să liniștească spiritele. Reprezentanții instituției au subliniat că „Proorocul Ilie” nu are intenția de a ofensa credința creștină sau orice altă convingere religioasă.
Regizorul Botond Nagy și echipa sa vor să transmită un mesaj profund despre fragilitatea convingerilor umane și despre pericolele extremismului de orice fel. Mai mult, teatrul a precizat că anumite imagini distribuite pe rețelele sociale au fost scoase din context, ceea ce a dus la o distorsionare a mesajului piesei.
„Spectacolul nu este o blasfemie și nu își propune să ridiculizeze credința, ci, dimpotrivă, invită la o reflecție asupra relației dintre om și divinitate. Așa cum se menționează și pe site-ul oficial al spectacolului, «Proorocul Ilie» este o invitație la meditație sinceră asupra credinței și religiei, într-un moment de profundă criză spirituală și morală”, au declarat reprezentanții Teatrului Național.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_a6772fa18b2b9345e5a26315fc6ca5fc.webp)
Teatrul Național a subliniat că „Proorocul Ilie” este un demers artistic care încurajează toleranța, dialogul și o înțelegere mai profundă a complexității spiritului uman. Reprezentanții instituției au reafirmat că piesa nu are intenția de a jigni religia, ci de a stimula o reflecție critică asupra modului în care credința poate fi influențată sau deturnată de extremismul religios.
Piesa „Proorocul Ilie”, o poveste despre extremism și religie
„Proorocul Ilie” este o piesă scrisă de Tadeusz Słobodzianek, care explorează teme precum ura rasială și fanatismul religios. Montarea regizată de Botond Nagy este inspirată dintr-un fenomen real, descris de sociologul Włodzimierz Pawluczuk în 1974.
Povestea este centrată pe Eliasz Klimowicz, un bărbat excentric din Polonia anilor 30 – 40, care s-a autoproclamat „profetul Ilie” și a creat o mică comunitate de adepți. Aceștia, după ce au fost martorii unei așteptări zadarnice a apocalipsei, au ajuns să recurgă la crucificarea profetului lor, în încercarea de a grăbi sfârșitul lumii.
„Îmi doresc ca prin acest proiect artistic spectatorii să-și analizeze propriile credințe într-o lumină nouă și să înțeleagă adevărata valoare a acestei miraculoase conexiuni interumane care este credința”, a declarat regizorul Botond Nagy înainte de premieră.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_929b95e70eca9745f80d2f22b59d646c.jpg)
Cu toate acestea, mesajul piesei a fost perceput în mod diferit de public, provocând o divizare profundă în rândul spectatorilor.

cnr67 • 02.04.2025, 10:02
Descrierea individului Dan negru e exacta. In plus, nu exista "blasfemie", ca nu suntem pe vremea Inchizitiei. Actul artistic poate fi de buna sau de slaba calitate, dar e absurd sa il ingradesti pentru ca se simte ofensat Dan Negru si alti bigoti care nu inteleg ca iubirea de Dumnezeu e intre tine si El. Ce te intereseaza cum abordeaza altii aceasta relatie?
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_e4b4232f58af577445869754a331d2e5.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_564f09e3d421a0c56206421cc34cce49.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_c71e90bac04fc2ba31ba4e7c36f780b2.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_47b7112cc1174179c42e195445734a44.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_15d9855f1111b5ed5e6b8100b8a8193c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_773e23fe257f470c16594a8e735010dd.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_efc54a8784bf0ead1ec2205c4d8fdb30.jpg)