La categoria Film Internațional, care se numea până în 2020 „Film de limbă străină”, 93 de țări au trimis propunerile lor pentru Premiile Oscar. Este singura categorie unde nominalizările și premiul sunt oferite nu doar regizorului, ci și țării, ca o recunoaștere a contribuției artei filmului din cinematografia respectivă.
România este una dintre puținele țări europene care nu a fost nominalizată niciodată, după 35 de filme propuse de cinematografia noastră, în cei 65 de ani de când categoria a fost fondată pe baze competitive și primește un premiu distinct. Iar în acest an competiția e mai dură decât a fost vreodată, nu doar numeric, ci și valoric, potrivit presei internaționale.
De peste 30 de ani ne străduim să ieșim din statutul de „pată albă a Oscarurilor”
Încă din 1990, doar noi, bulgarii și albanezii nu avuseserăm din toată Europa, fie de Vest sau de Est, nici un premiu și nicio nominalizare la premiile Oscar.
După destrămarea URSS și a Iugoslaviei, mai multe țări noi recunoscute din Est au intrat practic din nou în cursă și nu au obținut încă o nominalizare, situație în care a rămas și România.
Clasamentul european al Oscarurilor este condus de Italia (14 premii Oscar și 31 de nominalizări) și Franța (12 premii Oscar și 39 de nominalizări).
Multe țări din Est au premii și nominalizări:
- Ungaria – două premii și 10 nominalizări
- Polonia – un premiu și 10 nominalizări
- Cehia (după separarea de Cehoslovacia) – un premiu și 3 nominalizări
- Bosnia – un premiu și 17 nominalizări
2021: „Este cea mai diversă listă din istorie”
Din cele 15 filme ajunse acum pe lista scurtă, echivalată cu o „semifinală” a Oscarurilor, voturile care încep azi și se derulează până miercuri vor cerne 5 filme ca nominalizări. Nominalizarea este, practic, „finala” premiilor Oscar. Ne aflăm în fața „celei mai diverse liste din istorie”, consideră revista americană Variety.
După prima rundă de vot, au rămas în competiție, conform Oscar.org, în ordine alfabetică:
- Bosnia și Herțegovina, „Quo Vadis, Aida?” – Jasmila Zbanic
- Cehia, „Charlatan” – Agnieszka Holland
- Chile, „The Mole Agent” – Maite Alberdi
- Coasta de Fildeș, „Night of the Kings” – Philippe Lacôte
- Denemarca, „Another Round” – Thomas Vinterberg
- Franța, „Two of Us” – Filippo Meneghetti
- Guatemala, „La Llorona” – Jayro Bustamante
- Hong Kong, „Better Days” – Kwok Cheung Tsang
- Iran, „Sun Children” – Majid Majidi
- Mexic, „Im No Longer Here” – Fernando Frías
- Norvegia, „Hope” – Maria Sødahl
- România, „Collective” – Alexander Nanau
- Rusia, „Dear Comrades!” – Andrei Koncealovski
- Taiwan, „A Sun” – Mong-Hong Chung
- Tunisia, „The Man Who Sold His Skin” – Kaouther Ben Hania
Secretul votului e atât de mare, încât nu se știe care este „punctajul” cu care s-a intrat în semifinală, când au rămas 15 din 93 de țări.
La categoria film internațional, România a mai fost o singură dată pe lista scurtă, cu „După dealuri” al lui Cristian Mungiu. Atunci regizorul a declarat că handicapul imens al României, pentru Oscar, este relaționarea în lumea mare a cinematografului și promovarea filmelor sale. Regizorul premiat la Cannes n-a prins cu „După dealuri” nominalizarea.
Cum arată promovarea făcută de țările care bagă bani în filme
În acest an, concurența acerbă a făcut ca în cele 15 filme, din care se vor alege nominalizările lui 2021, nu a intrat, de pildă, Italia, țara campioană istorică absolută a Europei la Oscar. Italienii propuseseră „Notturno”, un documentar al multipremiatului regizor Gianfranco Rosi, creator laureat la Berlin și Veneția.
„Notturno” nu e pe lista scurtă la Film Internațional, dar a prins lista scurtă la Film Documentar, iar Italia forțează nominalizare, promovându-l cu un buget important, cumpărând exact în zilele votului, ca și alte țări și producători, expunere pe mai multe site-uri importante ale lumii cinematografului.
O altă absență de marcă este Polonia, care obținuse 6 nominalizări în ultimele 13 ediții, iar acum nu a prins nici lista scurtă cu Never Gonna Snow Again, regizat de Malgorzata Szumowska, un film cu excelente cronici internaționale și care fusese selectat în competiție la Festivalul de la Veneția.
Dacă acesta este nivelul filmelor care nu au prins lista scurtă, cât de puternice artistic și de ce susținere se bucură cele 15 calificate, din care vor rămâne 5? Și care sunt șansele documentarului românesc „Colectiv”?
Niciun documentar nu a câștigat Oscarul la Film Internațional
Filmul lui Nanau are, înainte de orice, un handicap pe care l-au întâlnit toate documentarele. Istoric, succesul documentarelor a fost puternic limitat la secțiunea dedicată țărilor. În cei 65 de ani de când la Oscaruri există neîntrerupt categoria de Film într-o limbă străină, numai trei filme documentare au fost nominalizate. Trei din cele peste 300 de nominalizări adunate până astăzi.
Cele trei excepții de nominalizări dintre documentare s-au numit Waltz with Bashir (2008), The Missing Picture (2013) și Honeyland (2020).
Și niciodată un film documentar nu a câștigat Oscarul la Film Internațional, din 1956, de când se atribuie un trofeu categoriei, în urma votului.
Chiar în cazul remarcabil al lui Honeyland, documentarul macedonean dublu nominalizat, în 2020 la Film Internațional și la Film Documentar, pelicula nu a câștigat niciuna dintre categoriile unde poposise în finală.
Doar Mads Mikkelsen pare că nu are emoții la nominalizare
Pentru 2021, cele 15 filme, printre care și „Colectiv”, din care vor rămâne 5 după vot, sunt extrem de puternice, conform opiniei cvasiunanime a experților.
Într-o cursă pentru nominalizare extrem de strânsă, un singur film pare sigur de nominalizare. Este vorba de „Another Round”, propunerea Danemarcei, în care starul Mads Mikkelsen are o prezență magistrală, în rolul unui profesor care începe, alături de alți colegi, să bea acasă și în timpul orelor, ca să scape de blazare și depresie, folosind pretextul unui „studiu științific”.
„Another round” este favoritul acestei categorii la Oscar și competitorul lui „Colectiv”, alături de „Corpus Christi”, și în altă competiție: premiile Lux Award reconfigurate de Parlamentului European pentru cel mai bun film european. Pentru acestea toți cetățenii europeni pot vota aici.
Revenind la Oscar, există doar două documentare care au reușit să ajungă pe lista scurtă la Film Internațional în 2021: filmul românesc „Colectiv” și filmul chilian „The Mole Agent”.
Luptă între filme extraordinare
„The Mole Agent” este unul dintre favoriți, cu povestea amară, comică și sensibilă a unei familii care angajează un detectiv de 83 de ani ce se internează „sub acoperire”, ca să vadă cum sunt tratați bătrânii într-un cămin special. Lansat recent, The Mole Agent a ajuns unul dintre favoriții criticilor, pentru starea specială oferită de film și pentru universalitatea temei. „O meditație dureroasă asupra izolării și singurătății”, l-a numit The Guardian.
Alți concurenți forte pentru nominalizare sunt pelicula din Bosnia și Herțegovina, „Quo Vadis, Aida?”, a lui Jasmila Zbanic, un film teribil despre destinul unei femei translator pentru ONU în timpul războiului din fosta Iugoslavie, pe care Variety o vede în gala finală, după cum tot acolo le vede și pe puternicul thriller „La Llorona”, din Guatemala și pe „Two of Us”, propunerea Franței la Oscar, povestea a două femei îndrăgostite una de alta și care își acceptă relația după decenii.
Foarte bine plasate și cu mare succes sunt propunerea Rusiei, „Dear Comrades!”, al lui Andrei Koncealovski, reconstituirea artistică a unui masacru istoric, „A Sun”, regizat de Mong-Hong Chung în Taiwan, o producție Netflix pe care mulți critici îl văd câștigător al statuetei pe 25 aprilie, la Gala Oscarurilor. Foarte bine primite sunt și „The Man Who Sold His Skin” din Tunisia, „Charlatan” din Cehia și producția norvegiană „Hope”.
Redactorul-șef al ProPublic, impresionat de „Colectiv”
Într-o companie atât de competitivă, „Colectiv” continuă să rămână și el în atenția publicului și a presei internaționale, fiind ajutat și de promovarea făcută de distribuitorul său american Magnolia, și de casa de producție Participant Media, creatoarea Spotlight.
Într-o recentă dezbatere purtată de la New York, redactorul-șef de la ProPublica, Stephen Engelberg, s-a declarat „absolut tulburat” de documentarul lui Alexander Nanau și a felicitat „munca absolut extraordinară a jurnaliștilor de investigație din România”.
Fondată acum 14 ani ca o inițiativă de presă nonprofit, ProPublica este cvasiunanim acceptată drept cea mai importantă platformă dedicată jurnalismului de investigație din Statele Unite.
Pe coasta de Vest, Los Angeles Times vede cele 5 nominalizări de la Film Internațional astfel:
- „Another Round” (Danemarca)
- „Colectiv” (România)
- „La Llorona” (Guatemala)
- „Im No Longer Here” (Mexic)
- „Notturno” (Italia)
Alte publicații, printre care Variety, nu plasează „Colectiv” printre nominalizările la Film Internațional, ci imediat sub linie. Rezultatul este imposibil de prevăzut, consideră mai mulți critici de film.
Din cauza nesiguranței securității conversațiilor video pe internet, va fi un vot complet atipic în anul pandemiei, explică ei.
Miile de votanți Oscar nu doar că vor vedea filmele acasă, dar nu se pot consulta între ei, în dezbateri fizice, una dintre tradițiile Academiei.
În zilele următoare, Libertatea va prezenta care sunt filmele de mare succes și șansele „Colectiv” la cealaltă categorie unde România încearcă să treacă, pentru prima oară, de pe lista scurtă la nominalizarea pentru premiile Oscar: film documentar.