Cine s-ar fi așteptat ca omul care a băgat „Star Wars” în mormânt să aibă parte de o revenire așa glorioasă? Rian Johnson, neinspiratul regizor al Episodului VIII din franciza spațială, ne invită din nou la cinema ca să demonstreze că știe meserie.
Nominalizat la Oscar pentru cel mai bun scenariu original, noul său film – „Knives Out” („La cuțite”) – chiar te lasă mască prin ingeniozitatea cu care coase și apoi descoase un mister cât se poate de încâlcit.
Toată lumea e suspectă
Autorul de romane polițiste Harlan Thrombey (Christopher Plummer) își invită acasă întreg neamul, cu ocazia împlinirii vârstei de 85 de ani. A doua zi, bătrânul e găsit mort în birou, cu gâtul tăiat. Polițiștii trag concluzia că s-a sinucis, dar excentricul detectiv Benoit Blanc (Daniel Craig) simte că adevărul e mult mai încâlcit de-atât.
Se pare că fiecare rudă prezentă la petrecere se certase cu Harlan în noaptea tragediei și avea motive mai mult sau mai puțin întemeiate să-l ucidă. Cu toții sunt suspecți, în ochii lui Blanc: și fiica victimei (Jamie Lee Curtis), și nora lui (Toni Collette), și fiul său (Michael Shannon), și nepotul (Chris Evans).
Singura care pare inocentă e îngrijitoarea Marta (Ana de Armas), pe care Harlan o iubea mai ceva ca pe propria fiică, însă o fi înțelept să ne ghidăm după aparențe? Ca să rezolve cazul, Benoit Blanc va trebui să facă multe săpături prin locuri unde nici nu te-ai gândi să cauți.
„Cum de nu m-am prins?!”
Mai mult nu-ți zic, pentru că toată distracția parcurgerii unui mister de genul ăsta este să descoperi indiciile pas cu pas, prin lupa detectivului. Când deschizi ancheta, trebuie să fii la fel de nedumerit ca el.
Rian Johnson a confecționat o enigmă complexă și incitantă, pe care apoi o deșiră cu precizie chirurgicală. Inteligent și plin de răsturnări de situație, scenariul îți menține creierul non-stop în alertă.
Ca-n orice poveste polițistă de calitate, soluția e mereu sub nasul nostru și totuși nu o adulmecăm. Asta pentru că Johnson ne manipulează atenția ca un adevărat magician. Nu se sfiește să dea cărțile pe față, știind că oricum nu vom privi unde trebuie.
O comedie care nu e comedie
Deși nu e o comedie propriu-zisă, „Knives Out” e printre cele mai amuzante filme pe care le-am văzut în ultimii ani. De la accentul sudic al lui Daniel Craig până la faptul că mama octogenarului Harlan e așa bătrână că nimeni nu mai știe câți ani are, m-am trezit râzând cu poftă mai des decât mă așteptam.
Din fericire, regizorul menține umorul sub control, pentru ca povestea polițistă să nu deraieze în teritoriul parodiei. Râdem zgomotos, dar nu la fiecare cinci minute.
Cea mai strălucitoare stea
Într-o distribuție plină ochi de superstaruri, cubaneza Ana de Armas reușește să-și eclipseze toți colegii.
De-a lungul anilor, tânăra și-a câștigat o reputație de bombă sexy a Hollywoodului, dezbrăcându-se prin mai toate filmele în care a jucat. Dar aici i se cere să arate mai mult decât propriul corp – i se cere să joace un rol adevărat, dificil. Și o face perfect!
Bine intenționată, dar temătoare ca un iepure, infirmiera Marta trece printr-un calvar de nedescris. Fata poartă povara unui secret tulburător și e împunsă cu cuțite metaforice din toate direcțiile, silită să divulge totul. Presiunea va atinge cote sufocante și pare a fi doar o chestiune de timp până când Marta va claca.
Ana de Armas redă chinul asistentei cum nu se putea mai bine. Groaza din glas îi e dublată de-un limbaj timorat al corpului, iar cireașa de pe tort e alergia inedită de care suferă personajul: Marta e alergică la minciună. Vomită de fiecare dată când spune un neadevăr. E ca și cum ar avea un poligraf natural în organism, motiv pentru care devine partenera de conversație (și ținta) preferată a detectivului Blanc.
Nu te culca pe-o ureche!
Dar „Knives Out” ăsta n-are și minusuri? te-ai putea întreba. Ba da. Ce nu a funcționat pentru mine e faptul că scena morții lui Harlan ne e redată destul de devreme și vedem exact cum s-a petrecut totul. Continuăm cu impresia că nu mai rămâne decât să vedem dacă ucigașul este sau nu prins.
Din fericire, vor ieși la suprafață multe alte detalii care complică situația și care pun scena morții într-o lumină complet nouă. Dar până atunci, stăm și ne întrebăm dacă nu cumva asta o fi fost tot. Adică l-am văzut murind; ce mai contează dacă află și celelalte personaje cum s-a întâmplat?
Sfatul meu e să nu te culci pe-o ureche în timpul ăsta, pentru că surprizele te așteaptă chiar după colț. Poate că nu ți se va părea așa interesant pe moment, dar la final cred că până și Agatha Christie ar fi impresionată de imaginea de ansamblu.
„Knives Out” rulează în cinematografele din România începând de pe 3 ianuarie.
Nota: 8,5/10.