Cine s-ar fi așteptat ca omul
care a băgat „Star Wars” în mormânt să aibă parte de o revenire așa glorioasă? Rian Johnson, neinspiratul regizor al
Episodului VIII din franciza spațială, ne invită din nou la cinema ca să demonstreze
că știe meserie.
Nominalizat la Oscar pentru cel
mai bun scenariu original, noul său film – „Knives Out” („La cuțite”) – chiar
te lasă mască prin ingeniozitatea cu care coase și apoi descoase un mister cât
se poate de încâlcit.
Toată lumea e suspectă
Autorul de romane polițiste Harlan
Thrombey (Christopher Plummer) își
invită acasă întreg neamul, cu ocazia împlinirii vârstei de 85 de ani. A doua
zi, bătrânul e găsit mort în birou, cu gâtul tăiat. Polițiștii trag concluzia
că s-a sinucis, dar excentricul detectiv Benoit Blanc (Daniel Craig) simte că adevărul e mult mai încâlcit de-atât.
Se pare că fiecare rudă prezentă
la petrecere se certase cu Harlan în noaptea tragediei și avea motive mai mult
sau mai puțin întemeiate să-l ucidă. Cu toții sunt suspecți, în ochii lui
Blanc: și fiica victimei (Jamie Lee
Curtis), și nora lui (Toni Collette),
și fiul său (Michael Shannon), și nepotul
(Chris Evans).
Singura care pare inocentă e
îngrijitoarea Marta (Ana de Armas),
pe care Harlan o iubea mai ceva ca pe propria fiică, însă o fi înțelept să ne ghidăm
după aparențe? Ca să rezolve cazul, Benoit Blanc va trebui să facă multe
săpături prin locuri unde nici nu te-ai gândi să cauți.
„Cum de nu m-am prins?!”
Mai mult nu-ți zic, pentru că toată
distracția parcurgerii unui mister de genul ăsta este să descoperi indiciile pas
cu pas, prin lupa detectivului. Când deschizi ancheta, trebuie să fii la fel de
nedumerit ca el.
Rian Johnson a confecționat o
enigmă complexă și incitantă, pe care apoi o deșiră cu precizie chirurgicală. Inteligent
și plin de răsturnări de situație, scenariul îți menține creierul non-stop în
alertă.
Ca-n orice poveste polițistă de
calitate, soluția e mereu sub nasul nostru și totuși nu o adulmecăm. Asta pentru că Johnson ne manipulează atenția ca
un adevărat magician. Nu se sfiește să dea cărțile pe față, știind că oricum nu
vom privi unde trebuie.
O comedie care nu e comedie
Deși nu e o comedie propriu-zisă,
„Knives Out” e printre cele mai amuzante filme pe care le-am văzut în ultimii
ani. De la accentul sudic al lui Daniel Craig până la faptul că mama octogenarului
Harlan e așa bătrână că nimeni nu mai știe câți ani are, m-am trezit râzând cu
poftă mai des decât mă așteptam.
Din fericire, regizorul menține
umorul sub control, pentru ca povestea polițistă să nu deraieze în teritoriul
parodiei. Râdem zgomotos, dar nu la fiecare cinci minute.
Cea mai strălucitoare stea
Într-o distribuție plină ochi de
superstaruri, cubaneza Ana de Armas reușește să-și eclipseze toți colegii.
De-a lungul anilor, tânăra și-a
câștigat o reputație de bombă sexy a Hollywoodului, dezbrăcându-se prin mai
toate filmele în care a jucat. Dar aici i se cere să arate mai mult decât propriul
corp – i se cere să joace un rol adevărat, dificil. Și o face perfect!
Bine intenționată, dar temătoare
ca un iepure, infirmiera Marta trece printr-un calvar de nedescris. Fata poartă
povara unui secret tulburător și e împunsă cu cuțite metaforice din toate
direcțiile, silită să divulge totul. Presiunea va atinge cote sufocante și pare
a fi doar o chestiune de timp până când Marta va claca.
Ana de Armas redă chinul asistentei
cum nu se putea mai bine. Groaza din glas îi e dublată de-un limbaj timorat al
corpului, iar cireașa de pe tort e alergia inedită de care suferă personajul:
Marta e alergică la minciună. Vomită de fiecare dată când spune un neadevăr. E
ca și cum ar avea un poligraf natural în organism, motiv pentru care devine
partenera de conversație (și ținta) preferată a detectivului Blanc.
Nu te culca pe-o ureche!
Dar „Knives Out” ăsta n-are și
minusuri? te-ai putea întreba. Ba da. Ce nu a funcționat pentru mine e faptul
că scena morții lui Harlan ne e redată destul de devreme și vedem exact cum s-a
petrecut totul. Continuăm cu impresia că nu mai rămâne decât să vedem dacă
ucigașul este sau nu prins.
Din fericire, vor ieși la suprafață
multe alte detalii care complică situația și care pun scena morții într-o
lumină complet nouă. Dar până atunci, stăm și ne întrebăm dacă nu cumva asta o
fi fost tot. Adică l-am văzut murind; ce mai contează dacă află și celelalte personaje cum s-a întâmplat?
Sfatul meu e să nu te culci pe-o
ureche în timpul ăsta, pentru că surprizele te așteaptă chiar după colț. Poate
că nu ți se va părea așa interesant pe moment, dar la final cred că până și Agatha
Christie ar fi impresionată de imaginea de ansamblu.
„Knives Out” rulează în
cinematografele din România începând de pe 3 ianuarie.
Nota: 8,5/10.