Considerat ”Tati” pentru tot ce a însemnat reper artistic al românilor, omul ce luptat pentru popularitatea marilor actori și cântăreți, aducând bucurie românilor mai ales în sumbrii ani ai comunismului, ascunde, invocând propriile regulile profesionale, cele mai multe secrete din lumea vedetelor României. Galant și calm, cu o imagine dintr-o lume a funcționarilor și la 68 de ani, de fiecare dacă când Stoian Anghel deschide servieta, notele sale scrise dau viață la noilor spectacole.
Pentru prima oară a deschis și cutia cu amintiri povestindu-ne despre cum a ajuns să inventeze practic meseria acesta în România.
”N-a existat o școală de organizator de evenimente. Am furat meseria asta fiind învătăcel pe lângă directorul celui mai mare stadion al țării”
”O școală în domeniul organizării de evenimente, în România n-a existat niciodată. În celălalt regim mă numeam instructor artistic. Dar o școală de profil n-a existat niciodată în România. Meseria acesta trebuie s-o furi, s-o îmbunătățești perpetuu, să ai respect pentru artist și public. De la 22 de ani am avut privilegiul să lucrez ca ucenic al directorului celui mai mare stadion al țării, actualul stadion național, așa am ajuns să știu să umplu fiecare stadion al țării. Cu normă întreagă am debutat într-un moment nu tocmai potrivit, deși evenimentul s-a desfășurat fără cusur, cu 30.000 de mii de oameni în tribunele templului lui Ceaușescu, Festivalul ”Stele filmului”, 1977. Filmele le-au dat idei unora și au ars după spectacol niște steaguri PCR, a fost o mica răzmeriță ce a umplut stadionul de miliție”, își începe Stoian Anghel povestea sa care a explodat în 1982, făcându-l cel mai solicitat organizator al vremii.
Cel mai mare record al vremii. În 1982 a umplut de 3 ori în aceeași zi Sala Polivalentă.” Am colectat 1.006.000 lei din bilete. I-a luat Miliția cu un ARO, era peste planul pentru două luni de spectacole”
A înconjurat țara de sute de de ori făcând spectacole sub ”Rapsodia Română”, ”Alunelu Teleorman”,”Ansamblul Tineretului” iar apogeul l-a avut la ”Călușul Scornicești” (fiind promovat la echipa artistică preferată a lui Ceaușescu, fostul președinte fiind originar din fostul sat oltenenesc) unde a avut puterea să angajeze zeci de artiști, multe mari vedete.”Planul era de circa 26 de spectacole pe lună. Pe 18 ianuarie 1982 am reușit să-l depășesc într-o singură seară, cu un record absolut, premieră la Sala Polivalentă din București, debutul artistic micului Ionuț, băiatul lui Ion Dolănescu. Spectacol ce s-a jucat de …3 ori în aceeași zi și a generat 1.006.000 lei din bilete pe care i-am strâns într-o față de masa. Șeful meu de la ansamblul UTC-ului a avut un șoc la vederea muntelui de bani. A chemat un ARO al miliției să-i care. S-a speriat, erau vremuri sigure, traversai cu sacul plin cu bani prin Cișmigiul până la monetarie, fără să fie cineva atent la ce cărai. Nu de puține ori circulam cu portbagajul plin de bani”, își amintește nostalgic cel ce de la începututurile carierei lui se îngrijește și de recordurile lui Ștefan Bănică Jr. la Sala Palatului, dar și turneele sale din țară.
”Lui Bănică Jr. să-i mulțmească toți artiștii ce fac spectacole la Sala Palatului. În 16 ani de succese acolo el a educat publicul să asculte concerte cu muzică românească”
”Lui Ștefan trebuie să-i mulțumească toți artiștii ce le laudă cu recorduri în vânzări de bilete la Sala Palatului, este unul din cei ce au ajutat la restartarea divertismentului cu artiști români. Datorită curajului său de a accepta provocarea lansată de mine în urmă cu 16 ani, fiind primul tânăr artist care a cântat tot programul, fără alte ”ajutoare” pe afiș, publicul s-a obișuit cu astfel de concerte, a început să respecte iar muzica românească. Datorită lui au prins curaj și alții, și au făcut aceeași încercare-Delia, Loredana, Andra etc.”, adaugă Stoian Anghel, care ne asigură că, un spectacol, oricât de slab ar fi, poate avea succes comercial datorită afișului.”Într-un sezon concertistic pe litoral, concurența mea a semnat acorduri cu 95% din artiștii ce-și doreau să cânte la mare. I-am bătut cu ”rezervele” și asta datorită unui banal afiș, o ”Invitație la nuntă”, protagoniști Adrian Enache-ginere, Annes-mireasă, un întreg alai de nași din branșa artistică. Oamenii s-au dovedit curioși să vadă un spectacol ca o nuntă, am golit străzile din stațiuni și i-am strâns în teatrele de vară”, își aduce aminte cel care făcea să înflorească arenele estivale în urmă cu ani. ”Acum grădinile de vară din stațiuni s-au degradat, sunt insalubre și periculoase pentru că nu au fost îngrijite, ne-au fost luate și s-a ales praful de ele. Aproape că-mi dau lacrimile gândindu-mă cum înfloreau cândva”.
”Mi-e dor de serile petrecute cu prietenii mei, Dem Rădulescu, Puiu Călinescu, Dan Spătaru, Ion Dolănescu, Stela Popescu ori nea Jean Constantin”
Omul despre care se poate spune că a dezvoltat spectacolul muzical de revistă în România a format profesional o întreagă echipă în meseria sa, chiar și pe copiii săi, dar nu se gândește să abandoneze munca de-o viață, care i-a adus multe satisfacții. ”Am o meserie frumoasă. Dincolo și reușite, mi-e dor de sutele de seri petrecute după spectacole, strânși la un loc,unde genialii Dem Rădulescu, Puiu Călinescu, Dan Spătaru, Ion Dolănescu, Stela Popescu ori nea Jean Constantin dădeau ad-hoc alt spectacol, unul pe care, din păcate îl port doar în amintiri și nu-l voi mai vedea vreodată. Ce păcat de prietenii mei!”
Turneele și concertele de la Sala Palatului ale lui Horia Brenciu, Ștefan Bănică Jr, Loredana și show-urile actorilor din Las Fierbinți sunt producții de succesul cărora se îngrijește neobositul Stoian Anghel
CITESTE SI: