Lipsa banilor ține departe oamenii eficienți
Lipsa de motivare financiară a personalului din primărie pare să fie primul motiv pentru ca bunăstarea în România nu a mai crescut în ultimii ani. „Nu poți atrage persoane pe care să le specializezi și care să îți ofere calitate ridicată a muncii cu salarii cuprinse între 800 și 1.100 de lei. Aici lipsește valoarea muncii. Dacă discutăm de dublarea salariilor poate am avea șanse să avem oameni capabili angajați în primării”, a declarat pentru Libertatea, Ionel Chiriță, președintele executiv al Asociației Orașelor din România (AOR). Dublarea salariilor actuale este imperios necesară crede, fostul primar al Hârșovei, chiar dacă nu se face imediat, dar poate în maxim trei ani este realizabilă.
La primării ajung „rebuturile” pieței
„Primăriile și-au sărăcit resursele, iar cei care vin se formează foarte greu: de obicei, vin la noi oameni care nu au de muncă în altă parte. Cred că la nevoile pe care le au primăriile acum, lucrăm cu sub 50% oameni specializați”, a mai spus Chiriță. Lipsesc oameni la oficiul Juridic, la Registrul Agricol, la Urbanism și în multe alte astfel de domenii. „Cine îți vine ție arhitect la Urbanism pe un salariu de 1.200 de lei?”, se întreabă fostul primar.
Cele aproape 3.200 de unități administrativ teritoriale (2.861 de comune, 217 orașe, 103 municipii) sunt gestionate local de circa 60.000 de angajați, iar potrivit reprezentantului AOR ar mai fi nevoie de încă 30.000 /40.000 de angajați. „Dacă nu vrem să facem nimic pentru comunitățile noastre nu ne trebuie oameni, dacă vrem să îmbunătățim calitatea vieții trebuie să găsim resurse să îi motivăm pe oameni să vină”, a afirmat Chiriță. Practic, orice om care se formează în administrația locală și are anumite calități, la un moment dat pleacă ori în domeniul privat, ori în administrațiile centrale unde sunt mai bine plătiți.
Controalele îi sperie pe angajați
Un factor demotivant chiar și pentru angajații rămași ține de controalele care se fac în primării, mai ales că, spune Chiriță, cei care controlează nu sunt trași la răspundere dacă greșesc. În plus, acesta se întreabă dacă oamenii care îi controlează sunt pregătiți profesional să facă astfel de verificări. Potrivit Raportului Curții de Conturi lansat la finele anului trecut, cheltuielile cu personalul ale bugetelor locale au crescut la aproape 16 miliarde de lei, în 2014, cu aproape 1,4 miliarde de lei peste nivelul anului 2013. „Cheltuielile de personal continuă să dețină ponderea cea mai ridicată în totalul cheltuielilor bugetelor locale, respectiv 30,6%, înregistrând o creștere cu 2 puncte procentuale a ponderii în total cheltuieli”, se arată în raport. Așa se face că în urma controalelor efectuate s-a ajuns la concluzia că bugetele locale au fost prejudiciate cu peste 100 de milioane de lei din cauza cheltuielilor cu personalul.