În cadrul unui interviu acordat mai multor jurnaliști străini, la care a participat și Libertatea, frații Russo, celebri pentru seriile Marvel „Căpitanul America” și „Răzbunătorii”, au vorbit despre subtilitățile socio-politice ale celui mai nou film pe care l-au regizat. 

Thrillerul „The Gray Man”, cu Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas și Billy Bob Thornton în rolurile principale, a avut premiera pe 22 iulie și este al doilea cel mai vizionat film al anului pe Netflix. 

#200 de milioane de dolari a fost bugetul investit în „The Gray Man”, fiind cea mai costisitoare producție a platformei de streaming. 

Anthony (stânga) și Joe Russo, la premiera filmului „The Gray Man”, în Hollywood, California | Foto: Michael Kovac/ Getty Images/ Netflix

„Revolta împotriva unui sistem patriarhal corupt”

„The Gray Man” a stârnit reacții mixte din partea criticilor de film, unii considerând că are prea multă acțiune și prea puțin suflet. Întrebați de Libertatea în ce măsură opera lor este mai mult decât un alt film de acțiune, regizorii au explicat că, dincolo de divertismentul exploziv, au încercat să strecoare idei și teme ancorate în realitatea zilelor noastre.   

„În general, ne place să spunem povești care pot fi interpretate în mai multe moduri. Acest film, în special, este o parabolă pugilistică despre două personaje diametral opuse – unul dintre ele înclină spre umanitate, iar celălalt se îndepărtează de umanitate. Iar asta e problema de care suferă cea mai mare parte a lumii în acest moment, nu? Susținem umanitatea și comunitatea sau susținem individul?”, a declarat Joe Russo, 51 de ani. 

The Gray Man (Ryan Gosling) este recrutat dintr-un penitenciar de Donald Fitzroy (Billy Bob Thornton) și transformat în agent CIA. Când află un secret care-l compromite pe șeful Agenției, devine o țintă a lui Lloyd Hansen (Chris Evans), dispus să facă orice pentru a-l elimina. 

Joseph Russo evidențiază că personajul principal este un produs al unui moment politic extrem de complex. „Este un personaj care se revoltă împotriva unui sistem patriarhal corupt.” 

Chris Evans îl interpretează pe Lloyd Hansen, personajul negativ din „The Gray Man” | Foto: Paul Abell/ Netflix

Propriile temeri despre lumea în care trăim

Cineastul îndreaptă atenția și către detaliile care conturează protagonistul: a fost abuzat și de tatăl lui, și de CIA. Într-un gest prin care îmbrățișează umanitatea și-și urmează compasul moral, el își riscă viața pentru a salva pe cineva drag și pentru a-i distruge pe impostori. „Te face să te întrebi dacă poți să ai încredere în cei aflați la putere.”

De cealaltă parte, personajul negativ, interpretat de Chris Evans, este o parodie la adresa grupurilor extremiste care au apărut în ultimii ani în întreaga lume, spun regizorii. „Se îmbracă într-un anumit fel, are părul aranjat într-un anumit fel, are multe detalii care-l fac o reprezentare a masculinității toxice”, explică Joe Russo. 

Frații Russo spun că în povestea din „The Gray Man” sunt reflectate propriile lor temeri legate de lumea în care trăim.

Dacă ești un spectator care dorește să-și hrănească creierul, poți căuta parabola din film. Dacă ești un spectator care caută doar să se distreze, poți, de asemenea, să treci cu vederea aceste aspecte socio-politice ale filmului.

Joe Russo, regizor și producător:

Frații Russo spun că personajul lui Chris Evans a fost gândit ca o parodie | Foto: Netflix

„Ne interesează poveștile pe care vor să le audă oamenii de rând”

Frații Russo au vorbit și despre aspirația de a fi „povestitori globali”, de a face filme care să depășească anglosfera, atât ca public-țintă, cât și în ce privește temele abordate și distribuțiile alese. „Am crescut foarte aproape de Cleveland Cinematheque, un cinematograf de artă minunat, cu un program uimitor, adresat unei audiențe globale. Așa că, de la o vârstă fragedă, am fost atrași de cinematografia mondială. Ne place ideea că putem avea acces la culturi din întreaga lume prin intermediul filmelor”, a declarat Anthony Russo, 52 de ani. 

„Noi venim din Cleveland Ohio, nu am avut nicio legătură cu industria cinematografică, suntem mai mult atrași de poveștile pe care oamenii de rând vor să le audă decât de orice altceva”, l-a completat Joe Russo. 

Există un lirism moștenit din cinematografia anglo-saxonă care pe noi nu ne interesează deloc. Noi suntem mai interesați să spunem o poveste unui șofer de camion decât cuiva care stă într-o poziție foarte confortabilă în Occident.

Joe Russo, regizor și producător:

Ryan Gosling este „The Gray Man” | Foto: Paul Abell/ Netflix

Regizorii au precizat că acesta este și unul dintre motivele pentru care le place mai mult să colaboreze cu platforme de streaming online decât cu studiourile tradiționale de film. 

„Să mergi la cinema presupune o barieră socio-economică, biletele sunt scumpe și s-ar putea ca pentru unii oameni să fie un lux. Considerăm că distribuitorii digitali au democratizat accesul la filme. Credem că au făcut mai mult în ultimii cinci ani pentru diversitate și storytelling decât a făcut Hollywood-ul într-o sută de ani”, este de părere Joe Russo. 

„Aceste lucruri ne-au provocat pe noi, povestitorii, să încercăm să diversificăm cât mai mult posibil poveștile pe care le spunem și să oferim oportunități actorilor cu adevărat talentați, cum este Danush (actor indian, care are un rol secundar în „The Gray Man”, n.r.), care au potențialul de a fi vedete internaționale, dar cărora nu li s-a oferit această șansă”, a continuat Russo. 

Un film pentru sufletul tău, un film pentru bani

Cei doi cineaști au vorbit și despre compromisurile pe care ești forțat să le faci în industria cinematografică – o lecție pe care au învățat-o foarte devreme în carieră. 

„Când eram la început de drum, George Clooney și Steven Soderbergh ne-au explicat o noțiune simplă, după care funcționează mașinăria Hollywoodului: faci un film pentru tine și un film pentru ei (finanțatori, n.r.). Steven obișnuia să ne spună: «Nu degeaba se numește business cinematografic». Nu noi dictăm economia de realizare a unor astfel de filme, ci publicul. Noi încercăm să ne facem partea noastră, să aducem genul de filme pentru care finanțatori precum Netflix ar plăti”, a explicat Joe Russo. 

Componenta de business nu este ceva de care poți scăpa, mai ales când faci filme de o asemenea anvergură.

Joe Russo, regizor și producător:

Regizorul nu s-a ferit să spună că se folosește de blockbustere precum „The Gray Man”, care conțin divertisment în exces, atrag un public larg și, automat, fac profit, pentru a putea face și filme de artă, cum este „Everything Everywhere All at Once”

Cei doi dețin și compania independentă de film și televiziune AGBO prin care oferă oportunități și altor cineaști. „Un exemplu e «Mosul», un film pe care l-am produs în urmă cu doi ani, care a costat două milioane de dolari și în care toată distribuția a vorbit exclusiv în limba arabă. Aceasta a fost o oportunitate pentru noi de a face «un film hollywoodian» în care actorii arabi au fost portretizați ca eroi și nu ca răufăcători, așa cum se întâmplă în mod tradițional”, a spus Joe Russo.  

Urmărește-ne pe Google News