Premiul pentru cel mai bun film la această secțiune a fost adjudecat de pelicula „The Worst Ones”, realizată de Lise Akoka și Romane Gueret, iar Premiul Juriului s-a dus la „Joyland”, de Saim Sadiq.
„Mulțumesc festivalului pentru premiul pe care îl împart cu toată echipa. Acest film n-ar fi fost posibil fără implicarea tuturor celor care au crezut de la bun început în acest proiect: Cătălin Mitulescu, Martine Vidalenc, actorii Mara Bugarin, Mara Vicol, Șerban Lazarovici, Vlad Ivanov, Mihai Călin, Andreea Bibiri, trupa de actori minunați din rolurile secundare. Sunt onorat că Metronom a fost selectat în secțiunea Un Certain Regard, că am putut trăi emoția vizionarii filmului alături de o parte din echipă, într-o sală cu peste o mie de spectatori care au aplaudat minute în șir. A fost o experiență unică pe care doar un festival de talia Cannes-ului o poate oferi”, a declarat Alexandru Belc.
Premiul a fost acceptat de Tudor Vladimir Panduru, directorul de imagine al filmului.
„Metronom”, debutul în lungmetrajul de ficțiune al lui Alexandru Belc, a fost foarte bine primit în 24 mai 2022 la premiera mondială din cadrul Festivalului de la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard, a scris Iulia Blaga în corespondența de la Cannes pentru Libertatea.
Plasat în anul 1972, filmul vorbește despre o societate mai puțin frecventată de cineaștii români după 1990 și reînvie atmosfera de inconștientă libertate dată de muzica pe care tinerii o ascultau la Radio Europa Liberă.
Alexandru Belc a vrut inițial să facă un documentar despre tinerii care ascultau emisiunea „Metronom duminical”, realizată de Cornel Chiriac (1941-1975) la Radio Europa Liberă, dar documentându-se inclusiv în arhivele C.N.S.A.S., a găsit suficient material pentru o poveste de creștere la care se gândea de mai mult timp.
Pe 25 mai, publicația Screen a notat, în cronica filmului „Metronom”, că „Pentru debutul său în lungmetrajul de ficțiune, regizorul și scenaristul Alexandru Belc distilează presiunea politică și culturală a regimului opresiv al țării într-un instantaneu al unor adolescenți aflați în pragul maturizării. Lupta lor pentru a-și găsi vocea e împiedicată de toată lumea, de la părinții îngrijorați la membrii Securității”. Screen consideră că filmul „nu este o chemare la arme ci, mai degrabă, un studiu calm și contemplativ despre efectele ascunse ale opresiunii”.
Filmul va avea premiera națională la TIFF, în cadrul Zilelor Filmului Românesc, pe 23 iunie în Piața Unirii Open Air.
Sâmbătă seară, la Cannes vor fi decernate cele mai importante premii, cele din Competiția Festivalului, unde România e reprezentată de Cristian Mungiu cu al său „R.M.N.”, o dramă dintr-un sat transilvănean, pe care IndieWire o vede printre favoriții la Palme dOr.
Mungiu a mai luat un Palme dOr în 2007, cu filmul „4 luni, 3 săptămâni, 2 zile”.
Foto: Profimedia