Regizorul a comentat, pentru Libertatea, decizia HBO de a elimina temporar de pe platforma Max filmul “Pe aripile vântului”, pentru a adăuga un mesaj de avertizare pentru public având în vedere că filmul este considerat rasist.
Tudor Giurgiu afirmă că “recontextualizarea” unui film nu este o idee bună şi poate afecta negativ creaţia artistică.
“Asta aud în paralel cu alte trăsnăi de nouă corectitudine politică care circulă la nivelul Bruxellesului, Strasbourgului, în zona audio-vizuală. Se analizează scenarii de film, în care e important să apară nu ştiu câte personaje feminine. Mă sperie la nivelul lumii pe care vrem să o construim şi la nivelul unor libertăţi artistice şi a unei autocenzuri, care s-ar putea să apară, iar asta mi se pare extrem de periculos”, a spus Tudor Giurgiu.
“Se creează o nouă deontologie”
Sunt multe cazuri de autori şi artişti celebri a căror operă a ajuns să fie rejudecată din cauza controverselor din jurul lor, iar acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul peliculei “Pe aripile vântului”.
“Americanii sunt foarte sensibili şi nimeni nu-şi asumă nici cel mai mic risc, în sensul că oricând te poţi trezi cu o operă artistică care să fie total scoasă din context şi să fie altfel judecată, reanalizată. Sunt faimoase cazuri de scriitori valoroşi care au devenit nefrecventabili doar pentru că au avut parti pris-uri politice şi deodată a ajuns şi opera lor judecată”, spune el
Un exemplu este Roman Polanski, spune Tudor Giurgiu.
“E un regizor imens, uriaş, un geniu. A luat recent Leul de Aur la Veneţia şi s-a pornit un scandal imens, care avea legătură cu o chestiune neclară din trecutul lui. Condamnabil, evident, pentru ce a făcut, dar asta nu face filmele lui mai proaste. Parcă se creează o nouă dentologie, care generează recontextualizări, autocenzură. Nu îmi spună bine”, afirmă regizorul.
Ce facem cu filmele româneşti de dinainte de 1989
Are şi România multe exemple de filme care “nu au îmbătrânit” bine, în special cele istorice.
“Dacă ar fi să facem recontextualizări ar trebui să nu mai difuzăm nici un film istoric, pentru că toate sunt bazate pe minciuni. Sunt filme, nu doar ale lui Sergiu Nicolaescu. Îndrăznesc să spun că majoritatea, 99% din filmele istorice realizate înainte de 1989 sunt bazate pe falsuri grosolane şi istoria este mistificată. Ce ar trebui să facem, să nu le mai difuzăm, să le contextualizăm, să nu le mai arătăm deloc doar pentru că sunt minciuni sfruntate?”, se întreabă Tudor Giurgiu.
În spatele acelor falsuri însă s-a creat o întreagă mitologie a poporului român, pornind de la cum arătau dacii, până la cât de viteji şi ospitalieri suntem noi acum.
“E poate momentul nu neapărat de recontextualizări, ci de producţie a unor noi filme, care să aibă o mai mare atenţie la detaliile istorice”, afirmă regizorul.