“Nu știu cum o să arate viitorul pentru mine. În acest moment, nu mi se pare că sunt un pianist. Asta e tot ce pot să spun”.
Într-o discuție telefonică de aproape două ore cu ziariștii de The New York Times, Keith Jarrett, 75 de ani, unul dintre cei mai titrați pianiști de jazz trage cortina peste o carieră de aproape jumătate de secol.
“Am fost paralizat. Partea stângă este în continuare parțial paralizată. Sunt capabil să încerc să merg cu un baston, dar mi-a luat mult timp ca să pot face asta, un an sau mai mult. Și nu reușesc să mă mișc prin casă deloc, de fapt”, declară Keith Jarrett.
“Încercam să pretind că sunt Bach cu o singură mână”
Obligat să se retragă de retragă de pe scenă în urma a doua atacuri vascular celebrale suferite în 2018, pianistul a stat internat pentru recuperare până în mai 2020, însă rezultatele nu sunt promițătoare.
“Dacă aș reuși să țin o cană în mâna stângă, ar fi deja foarte bine”, spune Jarrett, care odată întors acasă a încercat să vadă ce se poate face la pian cu o singură mână.
“Încercam să pretind că sunt Bach cu o singură mână”, spune acesta, cu o notă de ironie care maschează însă o altă dramă. În momentul în care s-a așezat pe scaunul din fața instrumentului a realizat că a uitat, pur și simplu, toate standardele de bebop care constituiau baza sa muzicală. Imposibil să-și amintească melodiile pe care le știa pe dinafară de zeci de ani.
Senzație teribilă pentru cel care a dovedit o precocitate pianistică impresionantă – prima improvizație, la 3 ani și primul concert, la 7 ani – și care și-a construit legenda atât prin capacitatea de a reinventa standardele de jazz, cât și prin ușurința cu care improviza fără ca nimeni să-și dea seama.
Această abilitate a marcat nenumărate performanțe ale artistului și este marca uneia dintre cele mai cunoscute înregistrări – Köln Concert (1975) – moment de referință în istoria jazzului.
De atunci, Keith Jarrett nu s-a oprit niciodată. De la blues până la muzică clasică, discografia acestuia a căpătat proporții impresionante și urmează să fie completată curând cu o nouă realizare.
ECM Records, labelul european care i-a urmărit întreaga carieră, va lansa pe 30 octombrie o selecție din concertul susținut de Keith Jarrett pe 4 iulie la Budapesta. O oră și jumătate de muzică, subdivizată în 12 piese, improvizate în totalitate.