Tex: Marian Apipie
Primăria Craiova ar putea avea şansa să demareze şi proiectul de modernizare a depoului de tramvaie, singurul cu semnul întrebării din precedentul exerciţiu financiar 2014-2020. Finanţarea europeană a fost obţinută în 2019, dar lucrările nu au demarat până acum din lipsă de ofertanţi. Cu toate că valoarea proiectului ajungea la 12,3 milioane de euro, constructorii s-au lăsat aşteptaţi. Licitaţia a demarat în decembrie 2021 şi a fost anulată în mai multe rânduri din lipsa unei oferte concrete.
De fapt, constructori au fost, dar niciunul dintre ofertanții înscriși nu a criptat oferta financiară. Aşa că modernizarea depoului a rămas în aer.
Singurul proiect cu fonduri europene la care avem emoţii în privinţa implementării lui până în decembrie 2023 este cel legat de depoul de tramvaie, pentru că l-am scos deja de patru ori la licitaţie şi nu s-a prezentat nimeni. Încercăm să găsim o soluţie să luăm măcar instalaţiile prevăzute în proiect, ca să nu pierdem banii.
Olguţa Vasilescu, în şedinţa ordinară a Consiliului Local (CL) de luna trecută
Acum ar mai exista o şansă, după ce s-a permis actualizarea valorii investiţiei. Astfel, primăria mai poate oferi până la 4,5 milioane de euro în plus pentru lucrările de modernizare a depoului şi a staţiilor de redresare pentru alimentarea electrică a tramvaielor. Modificarea valorii investiţiei, care are la bază prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 64/2022, va fi supusă la vot în şedinţa CL Craiova de joi, 25 august. Mai exact vor fi modificate atât devizul general şi „analiza financiară şi economică aferentă realizării lucrărilor de intervenţie”, cât şi indicatori tehnico-economici ai investiției.
Cum s-a ajuns la majorarea valorii investiţiei
În raportul ataşat proiectului de hotărâre, Primăria Craiova explică şi ce s-a întâmplat de la semnarea contractului de finanţare până la demararea licitaţiei pentru lucrări, în special după ce au fost întocmite caietul de sarcini şi referatul de necesitate. Acestea au fost gata în aprilie 2021, dar au trecut şi pe la consultanţii Băncii Mondiale, iar apoi au fost supuse şi unui control ex-ante al ANAP. Avizul final a fost obţinut în data de 25 noiembrie 2021, iar licitaţia a demarat în data de 11 decembrie, cu termen-limită de depunere a ofertelor 8 februarie 2022.
Procedura a fost însă anulată de două ori, din lipsă de oferte. Aşa că s-a trecut la o consultare a pieţei prin anunţ publicat în SEAP, dar tot nu s-a ajuns la un rezultat. Prin urmare, Primăria Craiova a solicitat proiectantului lucrării reanalizarea conţinutului documentaţiei tehnico-economice faza DALI şi, totodată, un punct de vedere cu privire la termenul de execuţie, scenariul tehnico-economic ales, încadrarea în indicatorii tehnico-economici pentru lucrările prevăzute, precum şi posibilitatea/necesitatea optimizării soluţiilor propuse, pentru a creşte interesul posibililor ofertanţi.
Concluzia a fost că pandemia de Covid-19 şi mai apoi războiul din Ucraina au afectat piața construcțiilor din întreaga Uniune Europeană, mai ales că Ucraina este principalul furnizor și producător de oțel și materie primă pentru piața europeană a construcțiilor. „Consecința imediată a fost o creștere semnificativă a prețurilor la materiale, determinând creșteri și de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, cum sunt mixturile asfaltice, bitumul, oțelul sau fierul-beton“, se explică în raport.
Citește continuarea pe gds.ro
Articol preluat de pe site-ul Gazeta de Sud