Pentru cei mai mulți, un e-mail este o unealtă cu scop strict tranzacțional, care trebuie folosită doar când există ceva de comunicat ori o datorie față de o altă persoană. Și tocmai de aceea, e-mailul poate să fie folosit și pentru a se face remarcat în marea de mesaje electronice plictisitoare, atrage atenția Michael Thompson, consilier de carieră, într-un articol postat pe Medium.
Astfel, dacă cineva își rezervă un moment în fiecare săptămână pentru a trimite șapte e-mailuri, aceste simple mesaje electronice pot juca un rol important în întărirea relațiilor, concentrarea pe oportunități și deprinderea unor trenduri ale industriei.
Niciunul dintre aceste e-mailuri nu cere mai mult de cinci minute pentru redactare, dar fiecare poate să joace un rol în avansarea în carieră. Se acceptă și SMS-urile ori mesajele în Slack, spune Thompson, însă e-mailul rămâne unealta recomandată, întrucât cei mai mulți dintre noi stăm toată ziua cu inbox-ul deschis într-un colț de monitor.
Un e-mail în care spui „mulțumesc”
Cum ar fi dacă ai deschide căsuța de e-mail într-o după-amiază, iar, undeva între o oferă de reducere și un mesaj de la o cunoștință care te roagă să o ajuți cu un share, ai vedea cuvântul „mulțumesc”. Cât de mult ar putea ca acest cuvânt să-ți facă ziua mai bună?
Oamenii vor să se simtă apreciați. Și, în loc să te gândești la toate task-urile apăsătoare care te așteaptă de dimineață, cum ar fi să-ți rezervi un moment pentru a mulțumi unei persoane care te-a ajutat.
„Mulțumesc pentru tot sprijinul pe care mi l-ai arătat în timpul acelui ultim mare proiect” ori „Mă bucur atât de mult că avem oportunitatea de a munci împreună, și mulțumesc că rezonezi cu mine”, asta-i tot ce trebuie să spui pentru a avea un impact asupra zilei unui coleg.
Un e-mail către o persoană pe care o admiri
Cea mai rapidă cale spre a obține ce vrei este să construiești relații cu oamenii care au deja lucrurile la care doar visezi. Așa că trimite un e-mail către cineva care este cu o treaptă ori două mai sus în carieră și spune-i cât de mult ai fost inspirat de munca sa.
O formulă potrivită este: „Datorită lucrurilor pe care le-ai făcut pentru X, eu am reușit să obțin Y”.
Thompson mărturisește că în ultimii trei ani a trimis asemenea e-mailuri în fiecare săptămână, iar unele au condus spre conversații lungi cu oamenii pe care-i admiră, relații mai apropiate și noi oportunități. Lucruri bune se întâmplă când oamenii pe care-i admirăm ne devin prieteni, spune el.
Un e-mail care ridică moralul cuiva
La începutul carierei sale, Michael Thompson obișnuia să primească periodic mesaje scurte de la un expert în leadership și unul dintre mentorii săi din domeniu. Acesta îi amintea de faptul că-i urmărește cu interes munca și că poate să vadă cum a evoluat în ultima perioadă.
„A însemnat enorm că-și lua din timp pentru mine”, punctează Thompson.
De multe ori, un asemenea mesaj e mai important decât o încurajare din partea unui prieten. Asta și pentru că străinii nu au nicio obligație sau datorie morală să ne ridice moralul. Iar un mesaj de un rând poate să marcheze întreaga existență a unei alte persoane.
Thompson crede că a învățat cum să-i ridice pe alții în drumul său profesional tocmai de la acele mesaje pe care și el le-a primit.
Un e-mail către o persoană pe care abia ai întâlnit-o
În cartea „Puterea Obișnuinței”, Charles Duhigg notează că atunci când vine vorba de noi oportunități, „legăturile slabe” sunt mai importante decât „legăturile puternice”. Oamenii care se învârt în alte cercuri sunt expuși unor idei diverse. În vreme ce relația dintre cei care se văd ceva mai frecvent este dominată de aceleași discuții.
Așa că intră în contact cu o persoană întâlnită recent la un training ori printr-un prieten comun. Vezi dacă are chef de o conversație. Cu toții avem nevoie de mai mulți ochi care să ne vegheze, recomandă Thompson.
Un e-mail către un fost coleg de muncă sau școală
Thompson mărturisește că viața sa în carantină a avut doar de câștigat de pe urma unor e-mailuri săptămânale pe care le trimitea către niște foști colegi de liceu.
Mi-am dat seama că cea mai bună metodă de a-ți face noi prieteni în această perioadă este să reiei legătura cu cei față de care te-ai îndepărtat.
Consilier de carieră:
Și același lucru e adevărat și în ceea ce privește network-ul profesional.
Este mult mai greu să faci network cu persoane noi, necunoscute, așa că de ce să nu-ți investești energia pentru a vedea ce mai fac zilele astea oamenii cu care obișnuiai să lucrezi. Și, asta e o metodă bună și pentru a rămâne conectat la lucrurile care se întâmplă în domeniul tău de activitate.
Un e-mail expediat joi după-amiază către șef
Scrie-i șefului pentru a îi spune cum mai ești, asta ca să-l salvezi și pe el de sarcina odioasă de a-și verifica fiecare angajat în parte înainte de weekend.
Uite cum m-am descurcat în ultima săptămână cu subiectele W, X, Y. Mâine aș vrea să-mi concentrez energia pe subiectul Z. Dar dacă ești de părere că ar trebui să prioritizăm altceva, te rog să-mi comunici.
Doar asta trebuie să-i spui șefului tău pentru a-i arăta că ești organizat/ă. Și un asemenea mesaj, mai ales atunci când este însoțit de un reply, te va ajuta să-ți prioritizezi sarcinile de muncă ceva mai bine.
Un e-mail de sfârșit de săptămână pentru tine
Melody Wilding, autoarea cărții „Ai încredere în tine” sugerează fiecărui om să-și trimită sieși, în fiecare vineri după-amiază, un e-mail care să conțină un bilanț al săptămânii care tocmai a trecut.
O listă a câștigurilor, lucrurilor noi învățate, ori o idee care a îmbunătățit semnificativ săptămâna. E un exercițiu simplu, dar care ajută la ridicarea unei granițe solide între muncă și viața personală. Și, în același timp, contribuie la o mai bună apreciere a realizărilor din ultima săptămână, a micilor victorii zilnice.