Avionul dumneavoastră trebuia să aterizeze la Roma la ora 9.00.
E însă 12.00 și abia acum roțile ating pista. Vremea a fost bună, nu au fost
greve ale angajaților aeroporturilor și nici alte circumstanțe extraordinare
neimputabile companiei. Dimineața dumneavoastră la Roma e însă ratată.

Parlamentul European și Consiliul Uniunii Europene au stabilit, încă din 2004, că cetățenii europeni sunt îndreptățiți să primească despăgubiri când au parte de un astfel de eveniment, elaborând Reglementarea Europeană 261/2004, care vizează refuzul la îmbarcare, anularea zborurilor și întârzierile.

Legea stabilește exact ce sumă trebuie să primiți dacă avionul a întârziat peste trei ore și se aplică tuturor zborurilor operate de orice companie care decolează de pe un aeroport al unei țări membre a Uniunii Europene și zborurilor companiilor europene spre o destinație UE indiferent de țara de unde decolează.

Cum august e o lună cu trafic aerian extrem de intens, posibilitatea ca avioanele să înregistreze întârzieri crește, mai ales în cazul aeronavelor low-cost, așa că e bine să știți ce puteți face pentru a vă revendica drepturile.

Pașii care trebuie parcurși ca să fiți despăgubiți dacă ați ajuns la destinație cu o întârziere mai mare de trei ore:

1. Descărcați și completați Formularul European pe care îl găsiți online AICI, în limba română, și trimiteți-l companiei aeriene cu care ați zburat.

Formularul este simplu și cuprinde numele dumneavoastră și datele de contract, numărul biletului și cel al rezervării și datele zborului întârziat.

2. Dacă nu vi se răspunde în 6 săptămâni sau primiți un răspuns general în care vi se spune că au fost motive care nu au ținut de companie, trimiteți plângerea la autoritatea care reglementează activitatea aviatică din țara în care se afla destinația zborului dumneavoastră.

În cele mai multe cazuri, dacă aeronava are probleme tehnice, nu este o circumstanță extraordinară și aveți dreptul să fiți despăgubiți. Lista acestor instituții din țările UE o găsiți AICI

3. Dacă nici după acest demers nu ați primit răspunsul dorit, puteți contacta o firmă specializată în cererea compensațiilor, care are avocați pregătiți pentru această speță și vă poate obține banii contra unui comision de 25%. La o simplă căutare pe internet, găsiți numeroase astfel de firme.

Sumele care se acordă, în funcție de distanță:

  • 250 de euro        Întârziere de peste 3 ore              Zbor sub 1.500 km
  • 400 de euro        Întârziere de peste 3 ore              Zbor în zona UE între 1.500 km – 3.500 km
  • 300 de euro        Întârziere între 3 și 4 ore             Zbor de peste 3.500 km între o țară UE și una non-UE
  • 600 de euro        Întârziere peste 4 ore    Zbor de peste 3.500 km între o țară UE și una non-UE

Compensații și pentru zboruri anulate

Puteți cere compensații și dacă zborul vi se anulează și nu sunteți anunțați cu minimum 14 zile înainte de data decolării, chiar dacă ați acceptat un zbor alternativ.

Foto: Hepta

Suma depinde de când a fost zborul anulat, de distanță, de ora la care ajunge zborul alternativ față de zborul anulat. Și, în acest caz, companiile pot evita plata compensațiilor dacă pot demonstra circumstanțe extraordinare ce nu le pot fi imputate.

Întârzieri mai mici de trei ore

Dacă avionul întârzie mai puțin de trei ore , chiar dacă nu veți primi despăgubiri, compania aeriană este obligată de lege să vă acorde asistență.

În funcție de cât de lungă e întârzierea, trebuie să vi se ofere ceva de mâncare și băuturi răcoritoare.

Compensații și pentru conexiuni ratate

O nouă regulă europeană stabilește că pasagerii pot fi compensați cu până la 600 de euro dacă un zbor de legătură de pe aceeași rezervare este întârziat sau anulat.

Mai exact, Curtea Europeană a precizat recent că în cazul zborurilor cu una sau mai multe conexiuni aflate pe aceeași rezervare, compania care a operat primul zbor nu poate invoca faptul că zborul secund operat de o altă companie a fost cauza problemei. De asemenea, compania care a vândut biletul este cea care trebuie să achite despăgubirea.

Noile reglementări vizează practic zborurile de legătură ale companiilor partenere și în afara UE, chiar și în cazul în care compania care operează legătura nu e una europeană.

Mai exact, dacă zborul de conexiune este anulat sau întârziat cu peste trei ore, chiar dacă e operat de altă companie, pasagerii pot cere compensații directe companiei care a vândut biletul.

De exemplu, ați cumpărat un bilet de la TAROM pe ruta București – Bilbao, cu schimb la Madrid. Primul zbor e operat de TAROM, al doilea, de partenerul Air Europa. Dacă Air Europa întârzie zborul secund cu peste trei ore, se pot cere compensații de la TAROM!

Experiența personală: Ryanair OK, Wizz Air, NU

Deși adun câteva zeci de zboruri pe an în Europa, numărul curselor întârziate sau anulate de care am avut parte a fost foarte mic.

La un moment dat, eram într-un avion Ryanair pe ruta Roma – Lisabona, în care se stricase instalația de aer condiționat. Avionul a aterizat de urgență la Valencia, de unde am fost îmbarcați după câteva ore într-o altă aeronavă, ajungând la destinație cu o întârziere de peste trei ore.

Ryanair are pe site un link care te trimite la formularul de revendicare a compensațiilor pentru zboruri întârziate. L-am completat, mi s-a răspuns rapid și mi s-au virat în cont 800 de euro, echivalentul compensației pentru două bilete!

Foto: EPA

O experiență total diferită am avut cu Wizz Air, pentru un zbor București – Milano, care a ajuns la destinație cu peste patru ore întârziere, plecând foarte târziu din Capitală.

Le-am scris celor de la Wizz Air, cu trimitere la legea europeană, și după câteva săptămâni au răspuns evaziv, dar pe ideea că nu datorează compensații.

Am trimis speța la o firmă specializată și după alte câteva luni mi s-au virat 187,5 euro, adică 75% din cei 250 de euro care mi se cuveneau, firma reținând 25%.

Deși legea vizează toate companiile care decolează de pe un aeroport UE, adică inclusiv companiile turcești, a fost imposibil să obținem compensații pentru un zbor charter de vacanță în Antalya, întârziat cu peste opt ore. Compania a ignorat total cererea și firma specializată a răspuns că nu se poate implica în cazul respectiv.

 
 

Urmărește-ne pe Google News