Cuprins:
Ce este Sfânta Împărtășanie
Împărtășania este una dintre cele șapte Sfinte Taine ale Bisericii Ortodoxe și Catolice, fiind condiţionată şi precedată obligatoriu de spovedanie. Este sacramentul prin care credincioșii evlavioși de pretutindeni primesc Trupul și Sângele lui Hristos sub forma pâinii și a vinului sfințite spre „iertarea păcatelor și spre viața de veci” (Ioan 6:53-56). Acestea nu sunt văzute doar ca simboluri, ci ca prezența reală a Domnului în mijlocul credincioșilor.
Acest moment sacru se numește Euharistia, un cuvânt care provine din grecescul „ἐυχαριστία” (eucharistía) ce se traduce prin „recunoștință” sau „mulțumire”. Euharistia este o taină introdusă în practica religioasă pe baza celor spuse de Iisus Hristos la Cina cea de Taină din Ierusalim din preziua condamnării și răstignirii Lui.
Potrivit CreștinOrtodox.ro, felul în care El a așezat această Sfântă Taină este descris in Sfanta Evanghelie după cum urmează: „Luând pâine şi binecuvântând, El a frânt şi, dând ucenicilor, le-a zis: „Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu”. Şi apoi, luând paharul şi mulţumind, le-a dat apostolilor, zicând: „Beţi dintru acesta toţi, că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor” (Matei XXVI, 26-28).
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_071d769004b684ca3e7dc8ac37328650.jpg)
Împărtășirea cu Sfintele Taine ar trebui să aibă loc cel puțin de patru ori pe an, în timpul posturilor rânduite de Biserică. Totuși, este bine ca această apropiere de Hristos să fie cât mai frecventă, după pregătirea sufletească a fiecăruia. În momentele de suferință trupească sau de grea încercare, Împărtășania capătă o semnificație și mai profundă, aducând mângâiere și întărire sufletului.
Cine primește Sfânta Împărtășanie
„Să se cerceteze omul pe sine şi aşa să mănance din pâine şi să bea din pahar, căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, îşi mănâncă şi îşi bea osândă, nesocotind trupul Domnului”, porunceşte Sfântul Apostol Pavel (I Corinteni 11, 28-29). Potrivit rânduielilor creștin ortodoxe, Sfânta Împărtășanie reprezintă culmea trăirii spirituale, așa cum afirmă și teologul bizantin Nicolae Cabasila în lucrarea sa „Despre viața în Hristos”. Tocmai de aceea, la acest ritual sfânt pot participa doar cei care s-au pregătit temeinic, sufletește și duhovnicește, fiind considerați vrednici de către preotul duhovnic în urma spovedaniei.
Apostolul Pavel avertizează în Epistola către Corinteni (I Cor. 11, 28-29) că fiecare trebuie să se cerceteze pe sine înainte de a se apropia de Sfintele Taine. Această rânduială se aplică și copiilor. Astfel, cu vârste mai mici de 5 ani trebuie împărtășiți o dată pe lună, în timp ce copiii cu vârste cuprinse între 5 și 7 ani se împărtășesc la 40 de zile, fără a se spovedi. În ceea ce îi privește pe cei care au peste 7 ani, aceștia trebuie să țină post. De asemenea, păcătoşii aflaţi pe patul de moarte, după ce se vor mărturisi pot fi însă împărtăşiţi, dacă vor, fără împlinirea canonului sau chiar fără spovedanie.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_4dca72355b591b81613edd8a95609a87.jpg)
Cine nu se poate împărtăși
Împărtășania fără o pregătire adecvată și cu ușurătate nu va aduce binecuvântare. „Cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie, îşi mănâncă şi îşi bea osândă, nesocotind trupul Domnului” , aflăm de pe Doxologia.ro. Învățătura ortodoxă ne spune că se pot împărtăși creștinii ortodocși botezați care cred în reala prezență a lui Hristos în împărtășanie, cei care s-au pregătit prin post, rugăciune și spovedanie și cei care nu au nici unul dintre păcatele care interzic această sfântă taină (păcatul desfrânării, păcatul hulei, păcatul beției și păcatul fumatului).
Potrivit sursei citate, Sfânta Împărtăşanie nu poate fi dată alienaţilor sau celor care nu sunt în toate mințile, atâta vreme cât sunt în stare de nebunie, și nici persoanelor care nu sunt capabili din punct de vedere fizic să primească şi să reţină Sfânta Împărtăşanie. În plus, cei îndrăciţi pot fi împărtăşiţi doar în momentele de luciditate, dacă nu hulesc Sfintele Taine. În situația în care nu te-ai spovedit, dar vrei să te împărtășești, rămâne la latitudinea preotului dacă vrea să te împărtășească sau nu.
Când poți să te împărtășești de Paște
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_8bac224fd54cd6d52c94eff00812291e.jpg)
Am intrat în Săptămâna Patimilor Mântuitorului, care este, fără doar și poate, cea mai profundă și copleșitoare perioadă liturgică din an, în care retrăim ultimele clipe pământești ale Domnului Iisus Hristos. Este o perioadă de meditație și de rugăciune, în care inimile credincioșilor se cufundă în durerea Răstignirii, cu speranța luminoasă a Învierii care se apropie. Până atunci, suntem chemați să pășim cu smerenie și cu răbdare, alături de Hristos spre Golgota, întru împărtășirea jertfei Sale.
În această săptămână, încărcătura ritualului împărtășaniei devine mai puternică, deoarece sărbătoarea Învierii Domnului simbolizează biruința lui Iisus Hristos asupra morții. De aceea, Paștele este considerat cel mai potrivit moment pentru a primi Sfânta Împărtășanie. Tradiția ortodoxă îi încurajează pe credincioși să se împărtășească, însă trebuie să o facă, așa cum spuneam, doar după o perioadă de post, de spovedanie și de rugăciune, dar și de mărturisire a propriilor păcate și de iertare a semenilor care ne-au greșit.
Astfel, creștinii pot să se împărtășească în Joia Mare, în Noaptea de Înviere, în timpul Liturghiei pascale, duminica, în prima zi de Paște, sau în Săptămâna Luminată. Indiferent de momentul în care alegi să te împărtășești este important ca această Sfântă taină să nu fie un act formal, ci rezultatul unei pregătiri duhovnicești autentice.
Se poate mânca de dulce după împărtășanie?
Atunci când primesc Sfânta Împărtășanie, credincioșii nu trebuie nici să mănânce, nici să bea nimic. După ce te-ai împărtășit, în special în noaptea de Înviere, nu mai este obligatoriu să postești, pentru că Postul Paștelui, care a avut rolul de pregătire, se încheie. Este firesc să se poată consuma alimente „de dulce”, în semn de bucurie pascală. Cu toate acestea, nu trebuie uitat că am primit Trupul și Sângele Domnului, iar bucuria Învierii Lui trebuie trăită cu demnitate și curăție.
De altfel, Biserica îndeamnă la moderație și la recunoștință, iar unii duhovnici recomandă chiar o continuitate spirituală și după terminarea Postului pentru a nu transforma bucuria Sărbătorii Învierii într-un exces culinar. Chiar și după ce ne-am împărtășit este bine să avem grijă la ce mâncăm pentru a nu pierde Trupul și Sângele Mântuitorului.
Ce semnifică Sfânta Împărtășanie
Împărtășania are o semnificație profundă în creștinism, servind drept ritual sacru care încapsulează esența credinței. Ritualul împărtășaniei este unul profund și se referă, pe de-o parte la participarea reală la jertfa lui Iisus Hristos pe cruce, iar pe de altă parte la întărirea unității Bisericii, „un trup și un duh”, și, totodată, la întărirea legăturii credincioșilor cu Dumnezeu.
De asemenea, pâinea și vinul sunt amintiri tangibile și vizibile ale iubirii lui Hristos pentru oameni, iar prin consumul lor simbolic, credicioșii retrăiesc durerea prin care a fost nevoit să treacă Mântuitorul și prețul final pe care L-a plătit pentru mântuirea noastră. În același timp, semnificația împărtășaniei constă în simbolismul iertării și iubirii lui Iisus care se regăsesc în cele două simboluri, notează MinistryBrands.com. Împărtășania arată că mântuirea este un dar de la Dumnezeu, iar credincioșii care se împărtășesc își mărturisesc încrederea în harul Domnului pentru eliberarea lor spirituală, susțin valorile creștine, își reafirmă credința și îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru binecuvântare.
Recunoașterea harului divin evidențiază mai degrabă doctrina creștină centrală conform căreia mântuirea este oferită în mod gratuit prin sacrificiul lui Iisus Hristos decât ceva ce trebuie obținut prin efort uman. Nu în ultimul rând, împărtășania este mult mai mult decât un ritual, fiind întâlnirea vie a omului cu Hristos. Ea este centrul vieții liturgice ortodoxe și fără aceasta, credincioșii riscă să rămână doar cu o formă exterioară a credinței.
Rugăciune înainte de Împărtășanie
Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție.
Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și toate le împlinești, Vistierul bunătăților și dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.
Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi (de trei ori).
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.
Doamne, miluiește (de trei ori), Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău. Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin.
Doamne, miluiește (de 12 ori),
Veniți să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu!
Veniți să ne închinăm și să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu!
Veniți să ne închinăm și să cădem la Însuși Hristos, Împăratul și Dumnezeul nostru! (cu trei închinăciuni)
Vezi şi tradiţii şi superstiții de Paşte, în diferite culturi!
De Învierea Domnului, trimite-le cunoscuţilor şi celor dragi mesaje de Paşte!
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_5e61b16f10d183520e9893171c06217f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_bddfec2dd7e4c320b63b8242587cc1d5.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d14a138df761ff7b57dd3718a56ad73d.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_a164263ac7942b35b4d5d43def6ea691.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_2c5247124578937e7aeffc89dba3a2f7.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_8ade19b3d3f553fcadc281af11ef8b8c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_27f20cebad62c4f28d8bf9e63739b161.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_e2065070b0c1517a4e1b992d377393c8.jpg)