Cuprins:
De unde provine iepurașul de Paște
După cum se știe, Paștele ortodox, dar și cel catolic vor fi sărbătorite anul acesta în aceeași zi, pe 20 aprilie, astfel că mai este destul timp pentru a reflecta la cea mai veche și cea mai mare sărbătoare a creștinătății.
Originea simbolului iepurașului de Paște poate fi urmărită până în perioada precreștină, însă orginile sale exacte sunt și astăzi învăluite în mister. Un lucru este, însă cert, și anume că Biblia nu menționează un iepure mitic care livrează ouă copiilor în ziua învierii lui Iisus Hristos. Deși asocierea sa cu Paștele poate părea surprinzătoare, originile acestui personaj sunt adânc înrădăcinate în tradiții străvechi, atât păgâne, cât și creștine.
Și, totuși, cum a ajuns iepurele să fie simbolul acestei mari sărbători creștine? Ei bine, de-a lungul timpului, au fost formulate multe teorii pe seama acestui subiect, iar una dintre ele spune că în perioada neolitică din Europa, iepurii erau îngropați alături de stăpânii lor, un ritual pe care arheologii l-au interpretat ca fiind unul de natură religioasă, iepurii reprezentând renașterea.
O mie de ani mai târziu, în timpul Epocii Fierului, înmormântările ritualice ale iepurilor erau comune, iar în anul 51 î.Hr., împăratul Iulius Cezar a menționat că, în Marea Britanie, iepurii nu erau mâncați datorită semnificației lor religioase, relatează Smithsonianmag.com.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_2d5e9db63ad38c1a04fe6da0333c3c3d.jpg)
Cezar ar fi știut că, în tradiția greacă clasică, iepurii erau sacrificați pentru zeița iubirii Afrodita. Între timp, fiul acesteia, Eros, era adesea reprezentat purtând un iepure ca simbol al dorinței nestăvilite. Din perioada antică greacă și până în Renaștere, iepurii apar ca simboluri ale sexualității în literatură și în artă. De exemplu, Fecioara Maria este adesea înfățișată în unele picturi alături de un iepure alb, simbolizând faptul că a învins tentația sexuală. De asemenea, apare adesea şi în arta creştină medievală sub forma a trei iepuri cu urechile împletite, care simbolizează Sfânta Treime.
Are iepurașul de Paște origini păgâne?
Iepurașul, denumit inițial „Osterhase” sau „Oschter Haws”, a fost menționat pentru prima dată ca simbol al Paștelui în jurul anului 1500 și se credea că aduce copiilor cuminți ouă colorate. Astfel, iepurașul devenea un judecător al comportamentului copiilor, similar cu rolul lui Moș Crăciun în perioada Sărbătorilor de iarnă. În același timp, micuțul blănos și-ar avea originile în vechea tradiție păgână pe care se bazează multe dintre tradițiile noastre de astăzi legate de Paște.
În 1682, medicul și botanistul german Georg Franck von Franckenau relata povestea pentru copii a lui Oschter Haws, care depunea ouă în grădină, iar copiii le căutau exact cum se întâmplă în unele țări astăzi. Mai târziu, în 1835, filologul și folcloristul german Jacob Ludwig Carl Grimm, unul dintre membrii faimoasei echipe a basmelor Fraților Grimm, susținea ideea că iepurașul de Paște ar avea de fapt legătură cu zeița germanică a fertilității și a primăverii Eostre (Ostara în limba germană veche).
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_75cf9ad021382f306056e7f15447a691.jpg)
Aceasta a fost menționată pentru prima dată în anul 750 d.Hr. de către Bede, un călugăr medieval timpuriu, considerat părintele istoriei engleze. Acesta a observat că în Anglia secolului al VIII-lea, luna aprilie se numea Eosturmonath, sau luna Eostre, după numele zeiței, mai precizează sursa citată anterior. Bede a scris că un festival păgân al primăverii dedicat zeiței Eostre, care este celebrat în timpul echinocțiului de primăvară, a fost asimilat cu celebrarea creștină a învierii lui Iisus Hristos. Acest festival implica aducerea de ofrande iepurilor și ouălor, simbolizând fertilitatea și renașterea naturii după iarna grea.
Ce semnifică iepurașul de Paște
Potrivit Countryliving.com, cea mai veche mențiune cunoscută, potrivit „A Dictionary of English Folklore”, este un text german ce datează din anul 1572, care, în traducere, înseamnă „Nu vă faceți griji dacă Iepurașul de Paște vă scapă; dacă ne lipsesc ouăle lui, vom găti cuibul”.
În Germania, la fel ca în alte părți, tradițiile în jurul Iepurașului de Paște au devenit din ce în ce mai elaborate cu timpul, incluzând iepurași și ouă de ciocolată, dar și jucării. Majoritatea limbilor europene se referă la sărbătoarea creștină a Învierii Domnului cu nume care provin din sărbătoarea evreiască a Paștelui, precum „Pâques” în franceză sau „Påsk” în suedeză. În schimb, limbile engleză și germană păstrează un cuvânt mai vechi, fără legături biblice, și anume „Easter” („Paște”).
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_f41cc98197db3a25ce4e0b82fe2ec872.jpg)
Descoperiri arheologice recente sugerează că, în anumite regiuni ale Angliei și Germaniei, a existat un cult dedicat zeiței Eostre, care avea drept simbol iepurele. Drept urmare, iepurașul de Paște pare să amintească de aceste sărbători precreștine ale primăverii, anunțate de echinocțiul de primăvară și personificate de zeița Eostre.
După lunile de iarnă grea pare natural ca oamenii să sărbătorească revenirea la viață a naturii. Florile înfloresc, păsările depun ouă, iar puii de iepureși țopăie. Pe măsură ce o nouă viață apare primăvara, iepurașul de Paște se întoarce an de an, oferind un simbol cultural de lungă durată care ne reamintește de ritmurile ciclice ale naturii și ale existenței umane.
De ce aduce ouă iepurașul de Paște
Asocierea iepurașului cu ouăle de Paște poate părea paradoxală, având în vedere că iepurii sunt mamifere și nu depun ouă. Totuși, apșa cum spuneam, atât iepurele, cât și oul sunt simboluri străvechi ale fertilității și renașterii și de aceea sunt asociate cu sărbătoarea Paștelui. Dacă privim lucrurile din perspectivă creștină, ouăle sunt asociate cu Învierea lui Iisus Hristos, reprezentând victoria vieții asupra morții, aflăm de pe site-ul GoodHouseKeeping.com.
Dar, predicile religioase de Paște nu menționează în nici un fel nici iepurele, nici ouăle colorate, dar asta nu a împiedicat generații întregi să se bucure de aceste simboluri. Conform unei teorii, ouăle de Paște își au rădăcinile în vechile tradiții păgâne, unde simbolizau reînnoirea și începutul unei noi vieți, fiind asociate cu sărbătorile primăverii. Ulterior, creștinismul le-a atribuit o semnificație spirituală, transformându-le într-un simbol al Învierii Domnului.
O altă teorie asociază ouăle de Paște cu vechea tradiție de decorare a ouălor pentru Paște. Acest obicei ar putea data din secolul al XIII-lea, atunci când ouăle erau considerate în mod tradițional un aliment interzis în timpul Postului Mare. De aceea, oamenii le decorau după ce se încheia perioada de post pentru a le mânca într-un mod și mai sărbătoresc în Duminica Paștelui.
Legenda iepurașului de Paște
La fel ca în cazul originii iepurașului de Paște, și în cazul legendei urecheatului există mai multe versiuni. Potrivit uneia dintre acestea, iepurașul ar fi fost cândva o pasăre. Egiptenii și perșii antici credeau că cerurile erau conduse de păsările sacre Phoenix. La un moment dat, a avut loc o luptă, iar zeii rivali au doborât păsările Phoenix, care s-au reîncarnat pe Pământ sub forma unor iepuri cu totul speciali, care aveau capacitatea de a depune ouă.
Mult mai târziu, anglo-saxonii se lăudau și ei cu astfel de iepuri. Legenda spune că aceștia își pictau speranțele și visele pe ouă și le ofereau zeiței Eostre, despre care se spunea că era mereu însoțită de iepuri. Aceste ouă erau îngropate pentru ca Mama Pământ să cunoască visele copiilor ei.
Într-un an, însă, iarna s-a prelungit neobișnuit de mult din cauză că Eostre a sosit cu întârziere. Cuprinsă de remușcări, ea a hotărât să salveze o pasăre ale cărei aripi înghețaseră. Neputând să o ajute să zboare din nou, a transformat pasărea într-un iepure alb ca neaua, pe care l-a numit Lepus. Pentru că nu era iepure decât pe dinafară, Lepus a continuat să depună ouă colorate, însă făcea acest lucru doar o dată pe an, în timpul festivalului de primăvară dedicat zeiței, potrivit Smoky Mountains News.
Nu este o coincidență faptul că acești iepuri care depuneau ouă erau sărbătoriți în fiecare an la echinocțiul de primăvară, adică atunci când Soarele traversează ecuatorul ceresc trecând din emisfera cerească sudică în cea nordică, fiind momentul ideal pentru a sărbători renașterea și Pământul fecund. Oul sărbătorește viața nouă, iar iepurele este un semn al fertilității.
Cum arată iepurașul de Paște
Te-ai întrebat vreodată ce tip de iepure ar putea fi iepurașul de Paște? Ei bine, acesta este de obicei descris ca un iepure cu blana albă ca zăpada, care are urechi lungi și poartă adesea haine umane colorate. Un alt aspect necunoscut al iepurilor este acela că, din cauza anatomiei lor discrete, este greu de stabilit sexul puilor.
Prin urmare, nu este clar dacă iepurașul de Paște este mascul sau femelă dar, fiind adesea ilustrat purtând vestă și papion, se poate presupune că este un domn distins al primăverii. Iepurașul de Paște poate fi văzut la paradele de Paște, la chioșcurile din mall-uri și centre comerciale, precum și la alte evenimente organizate cu ocazia Sărbătorii Pascale. Indiferent de locul unde este văzut, acesta poartă adesea un coș plin cu ouă colorate, ouă de ciocolată, bomboane și alte dulciuri pe care să le ofere copiilor, la fel cum Moș Crăciun face în perioada Sărbătorilor de iarnă, mai notează Good House Keeping.
Cine aduce ouăle de Paște în alte culturi
În anumite culturi, rolul de a aduce ouă de Paște nu este îndeplinit de iepure, ci de alte animale. De exemplu, în Elveția, cucul, simbolul primăverii, este cel care aduce ouăle colorate copiilor. În unele regiuni din Germania, vulpea sau cocoșul sunt cele care îndeplinesc această misiune.
În Rusia se crede că cei care depun ouăle de Paște sunt câinii. Potrivit legendei, un câine se afla lângă mormântul lui Iisus Hristos, fiind martor la învierea Lui. Atât de bucuros a fost patrupedul încât a început să dea din coadă și a împrăștiat ouă peste tot. Se crede că aici a început tradiția vânătorii de ouă de Paște.
În Australia, iepurii au fost aduși de abia în secolul al XVII-lea, iar de atunci au devenit o specie invazivă responsabilă de distrugerea culturilor. Copiii australieni își primesc bunătățile de Paște de la nativul Bilby, un marsupial mic, asemănător iepurelui, cu urechi mari, o specie pe cale de dispariție, relatează Hiro&Wolf.
Vezi rezultate finale BEC la alegerile prezidențiale din 4 mai 2025!
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_55af70db34285d35d58158898cbb3901.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_5184fe3ecda2f56c9305b5b1bd74d6e5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_9071dd69a5f0d30c1ddd5d32762c4ea3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_b5102c2c7829dfb33f92e2a94d6af204.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_c2a8b5be871ed647ccda173e767778f9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_d9e5e04612140d9b45c30b7aaab05469.jpg)