Cuprins:
Ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere mare? Astfel de întrebări sunt chiar pertinente, mai ales că nu puține au fost cazurile când zborurile anumitor companii aeriene au fost amânate ore în șir sau chiar au fost anulate. Iată ce este bine să știi când se întâmplă astfel de lucruri:
Ce drepturi ai dacă zborul tău are întârziere
În Uniunea Europeană, pasagerii care se confruntă cu întârzieri semnificative la zboruri pot beneficia de anumite drepturi și despăgubiri.
Un zbor este considerat întârziat dacă plecarea este cu minim 15 minute mai târziu decât ora de plecare programată inițial. Pasagerul devine eligibil pentru despăgubiri dacă zborul ajunge la destinația sa finală cu cel puțin 3 ore mai târziu decât ora planificată inițial.
Dacă zborul are o întârziere de cel puțin două ore, compania aeriană este responsabilă să ofere asistență pasagerilor.
Dacă zborul are o întârziere de cel puțin trei ore la sosirea la destinație, pasagerii pot fi eligibili pentru despăgubiri financiare, cu excepția situațiilor extraordinare care nu puteau fi evitate (cum ar fi condițiile meteorologice extreme, greve, instabilitate politică etc.).
Cu toate acestea, pentru a primi despăgubiri, întârzierea trebuie să fie responsabilitatea companiei aeriene și nu rezultatul unor circumstanțe excepționale, arată regulamentul UE:
Cuantumul despăgubirii este stabilit în funcție de distanța zborului și de durata întârzierii:
- Pentru zboruri de până la 1.500 km, despăgubirea poate ajunge la 250 de euro.
- Pentru zboruri între 1.500 km și 3.500 km, despăgubirea poate ajunge la 400 de euro.
- Pentru zboruri de peste 3.500 km și care fac parte din UE, despăgubirea poate ajunge la 600 de euro.
Pentru stabilirea distanței se ia în considerare ultima destinație unde pasagerul urmează să sosească după ora prevăzută datorită refuzului la îmbarcare sau anulării zborului.
Ce se întâmplă când zborul are întârziere mare, până a doua zi
În cazul în care noua oră preconizată pentru plecare este cel puțin în ziua următoare orei de plecare prevăzute inițial, aveți dreptul la cazare la hotel și la transport către și dinspre aeroport și locul de cazare (dacă trebuie să rămâneți peste noapte).
Pe durata așteptării, companiile aeriene trebuie să vă ofere asistență gratuită. Dacă aveți probleme cu călătoria, anunțați compania aeriană, pentru a evita situația în care va trebui să găsiți singur soluții. Companiile aeriene ar trebui, de asemenea, să se asigure, dacă este posibil, că oferă cazare accesibilă persoanelor cu handicap și câinilor însoțitori.
Dacă nu vi se oferă asistență și vă cumpărați singur băuturi răcoritoare și alimente, compania aeriană ar trebui să vă dea banii înapoi, atâta timp cât cheltuielile pe care le-ați făcut au fost necesare, rezonabile și adecvate. Păstrați bonurile pentru decontare. Aveți dreptul la asistență doar pe durata așteptării până la redirecționarea, în condiții comparabile de transport și în cel mai scurt timp posibil, către destinația finală sau până la zborul de întoarcere către aeroportul din care ați plecat inițial (dacă ați pierdut zborul de legătură din cauza problemelor cu zborul precedent).
În cazuri excepționale, compania aeriană ar putea decide să limiteze asistența sau să nu o acorde deloc, dacă acest lucru ar duce la întârzieri și mai mari pentru pasagerii care așteaptă un zbor alternativ sau unul care întârzie.
Află care este diferența dintre zborurile charter și zborurile de linie.
Când aveți dreptul la despăgubiri
- Aveți dreptul la despăgubiri, dacă întârzierea nu este cauzată de circumstanțe extraordinare și dacă ajungeți la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore.
- Dacă pierdeți zborul de legătură când călătoriți în UE sau în afara acesteia cu un avion care decolează dintr-o țară a UE, ar trebui să aveți dreptul la despăgubiri, dacă ajungeți la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore. Nu contează dacă zborul de legătură este operat de o companie din interiorul sau din afara UE.
- Dacă plecați dintr-o țară din afara UE către destinația finală aflată în UE, cu zboruri de legătură operate succesiv de companii din afara UE și din UE sau doar de companii din UE, numai zborurile operate de companiile din UE sunt luate în considerare pentru stabilirea dreptului la despăgubiri în cazul sosirii cu o întârziere mare la destinația finală.
- Nu aveți dreptul la despăgubiri dacă ratați zborul de legătură din cauza întârzierilor la controalele de securitate sau dacă nu ați respectat ora de îmbarcare pentru zbor în aeroportul de transfer.
- Dacă acceptați un zbor către un aeroport diferit de cel care figurează pe rezervarea inițială și ajungeți cu întârziere, aveți dreptul la despăgubiri. Timpul utilizat pentru a calcula întârzierea este timpul sosirii în aeroportul menționat în rezervarea inițială sau la destinația asupra cărei ați convenit împreună cu operatorul. Costurile de transport între aeroportul alternativ și cel menționat în rezervarea inițială sau destinația asupra căreia ați convenit trebuie suportate de compania aeriană.
Cum să obțineți despăgubirile
Un document tipărit sau electronic care să vă informeze despre drepturile pasagerilor transportului aerian trebuie să fie afișat clar la serviciul de check-in al aeroportului, la birourile de check-in și on-line. Dacă vi s-a refuzat îmbarcarea, zborul a fost anulat, ați plecat cu o întârziere de peste 2 ore sau ați ajuns la destinația finală cu o întârziere mare, compania aeriană trebuie să vă înmâneze un document scris care să includă normele privind acordarea de despăgubiri și asistență.
Pentru a primi despăgubiri:
Întotdeauna trebuie să trimiteți plângerea mai întâi companiei aeriene utilizând fie formularul de plângere furnizat de aceasta, fie formularul UE privind drepturile pasagerilor.
Va trebui să prezinți orice document de călătorie care conține codul de rezervare. Acest număr este alocat rezervării zborului de către compania aeriană. Este un cod format din șase caractere, ce pot include atât litere cât și cifre.
Păstrați toate chitanțele! Mai ales atunci când zborul întârziat creează costuri adiţionale. Așa că e bine să păstrezi toate chitanțele din timpul călătoriei. Poate fi vorba despre pierderea unei rezervări deja plătite, hotel, mașină închiriată sau alte costuri neașteptate. Pasagerii zborurilor internaționale – chiar și în cadrul UE – își pot recupera costurile cauzate de întârzierea zborului.
Compania aeriană are obligația de a răspunde într-un termen de 7 zile și de a acorda despăgubirile cuvenite sau de a justifica refuzul lor.
În cazul în care compania aeriană respinge cererea de despăgubire sau nu răspunde în termen, pasagerii pot solicita ajutorul autorităților naționale de reglementare sau pot consulta un avocat specializat în dreptul aerian.
Este important de menționat că regulamentul se aplică numai zborurilor care pleacă din state membre ale Uniunii Europene sau care ajung într-un stat membru al Uniunii Europene și sunt operate de o companie aeriană din UE. De asemenea, regulamentul nu se aplică zborurilor charter sau zborurilor gratuite.
Ce înseamnă zbor anulat și ce drepturi ai
Anularea se produce când:
- orarul inițial de zbor a fost anulat și sunteți transferat către un alt zbor planificat
- avionul a decolat, dar a fost obligat să se reîntoarcă pe aeroportul de plecare și ați fost transferat către alt zbor
- avionul aterizează pe un aeroport care nu este destinația finală indicată pe bilet, cu două excepții:
- Ați acceptat redirecționarea (în condiții de transport comparabile și în cel mai scurt timp posibil) către aeroportul de destinație sau către orice altă destinație agreată de dumneavoastră. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
- Aeroportul de sosire și aeroportul de destinație deservesc același oraș sau aceeași regiune. În acest caz, se consideră că a fost vorba de o întârziere, nu de o anulare.
- Dacă zborul este anulat, aveți dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare.
De asemenea, aveți dreptul la asistență în aeroport.
Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului. Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactați autoritatea națională Document PDF pentru a primi asistență.
Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.
Ce înseamnă cazuri excepționale
În cazul când sunt circumstanțe extraordinare din cauza cărora zborul are întârziere mare, compania aeriană nu este obligată să ofere despăgubiri.
Circumstanțele extraordinare pot conduce la una sau mai multe anulări sau la sosirea cu întârziere la destinația finală. Printre evenimentele care pot fi considerate circumstanțe extraordinare se numără deciziile de gestionare a traficului aerian, instabilitatea politică, riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile.
Situațiile care nu pot fi considerate circumstanțe extraordinare includ:
- majoritatea problemelor tehnice identificate în cursul operațiunilor de întreținere a avionului sau cauzate de lipsa operațiunilor de întreținere
- coliziunea dintre o scară mobilă de îmbarcare și avion
- greve ale personalului transportatorului aerian (grevă internă).
Orice grevă externă unui transportator aerian care afectează operarea companiei aeriene poate fi considerată circumstanță extraordinară. Totuși, pentru a fi scutită de plata despăgubirilor, compania aeriană trebuie să demonstreze că: există o legătură între circumstanțele extraordinare și întârziere sau anulare și ii) întârzierea sau anularea nu ar fi putut fi evitate nici dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile.