Cuprins:
Știm cu toții că, atunci când o persoană solicită un credit bancar, indiferent despre ce fel de credit este vorba, reprezentanții băncii supun persoana solicitantă unei minuțioase proceduri de evaluare.
Acesta implică, între altele, și interogarea istoricului financiar și a modului în care solicitantul a reușit sau nu să returneze unul sau mai multe credite, bineînțeles dacă a mai avut vreunul anterior.
Cu alte cuvinte, instituția bancară dorește să se informeze dacă dispui de mijloacele necesare pentru a returna creditul pe care îl soliciți, iar pentru asta este contactat Biroul de Credit.
În cele ce urmează îți vom spune ce este această instituție, care este rolul ei și cum poți să soliciți o ștergere în cazul în care figurezi în baza de date a acesteia.
Ce este Biroul de Credit și ce rol are acesta
Înființat în 2003, Biroul de Credit este o societate de drept privat, care s-a lansat ca o societate pe acțiuni ce are drept acționari 20 de bănci.
Biroul de Credit colectează și administrează o bază vastă de date, care conține informații despre clienții diferitelor instituții financiare și activitatea de creditare a acestora.
Baza de date a Biroului de Credit poate fi consultată de instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare, societățile de asigurări și cele de recuperare a creanțelor care au încheiat un contract cu Biroul de Credit.
Principalul rol al Biroului de Credit este acela de a ajuta instituțiile furnizoare de servicii bancare să facă o diferențiere clară între clienții care își achită la timp datoriile și cei rău platnici.
Instituția asigură creditarea responsabilă și reduce riscul de credit, într-un mecanism care are ca scop să contribuie la evitarea creditărilor simultane.
Ce informații prelucrează Biroul de Credit
Cum spuneam, Biroul de Credit administrează o bază de date, organizată într-un sistem centralizat, și prelucrează mai multe tipuri de informații despre persoanele fizice care solicită un împrumut sau care au în derulare alte contracte de creditare.
Informațiile care conturează profilul financiar al persoanei care dorește să obținută un credit și care sunt prelucrate de Biroul de Credit sunt următoarele:
- date de identificare ale persoanei care solicită creditul;
- informații despre angajatorul persoanei care solicită creditul;
- date referitoare la produsele de tip credit solicitate/acordate;
- date referitoare la evenimente care apar in perioada de creditare (restructurarea, refinanțarea, darea în plată, cesiunea contractului de credit, cesiunea creanței);
- date referitoare la relațiile cu alte conturi (dacă persoana vizată are calitatea de codebitor și/sau garant);
- date referitoare la insolvență (dacă s-a deschis o procedură de insolvență față de persoanele vizate);
- numărul interogărilor efectuate de instituțiile membre ale Biroului de Credit pentru persoana vizată.
Cum poți obține informații de la Biroul de Credit
Baza de date poate fi accesată de instituțiile de credit bancare, instituțiile de credit nebancare, societățile de asigurări, recuperatorii de creanțe, persoanele raportate cu alți terți, dacă au convenție cu Biroul de Credite.
Nu doar instituțiile financiare pot solicita date de la Biroul de Credite, ci și persoanele care doresc să obțină un împrumut bancar.
Poți face acest lucru accesând securizat site-ul Biroului de Credit, solicitând informațiile de la instituția financiară de la care vrei să iei creditul sau trimițând o scrisoare, prin poștă, la Biroul de Credit.
Răspunsul îl vei obține prin e-mail, prin poștă sau prin scrisoare recomandată în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii. Ai dreptul legal să faci o interogare gratuită o dată pe an.
Cum se șterge istoricul negativ din Biroul de Credit
Toate datele legate de credite vechi, fie acestea pozitive sau negative, sunt păstrate în baza de date timp de patru ani.
Acest interval de timp începe odată cu achitarea ultimei restanțe, iar în caz contrar, informațiile vor rămâne în continuare stocate. Cu alte cuvinte, dacă îți plătești toate restanțele, inclusiv dobânzi penalizatoare, în patru ani îți va dispărea istoricul negativ.
În momentul de față există cel puțin 20 de motive pentru care poți fi radiat rapid din Biroul de Credit, care au legătură cu legislația europeană în materie de date personale.
Persoanele care figurează în lista cu rău platnicii pot solicita ștergerea din Biroul de Credit, în anumite condiții. Datele înregistrate la Biroul de Credit se pot șterge în anumite condiții, și anume:
- când expiră perioada de stocare a datelor (ștergerea se va face automat în sistemul Biroului de Credit);
- când datele au fost prelucrate cu nerespectarea prevederilor legale (ștergerea se va face la cererea persoanei vizate de către instituția bancară care le-a înregistrat);
- Biroul de Credit și/sau instituțiile bancare sunt obligate prin lege să șteargă datele înregistrate.
În cazul în care constați că situația înscrierii conține date incorecte sau neactualizate ai posibilitatea să soliciți băncii care le-a înregistrat rectificarea acestora.
Solicitarea de soluționare a situației în care se observă greșeli în raportul personal trebuie transmisă în scris instituției care a furnizat informațiile eronat. Ulterior, aceasta se va obliga să actualizeze datele odată ce se descoperă adevărul.
Vezi şi cum verifici dacă figurezi ca persoană asigurată în sistemul de asigurări sociale de sănătate!