Cuprins:
Ce este Odovania?
Cuvântul Odovanie vine din greacă: ἀπόδοσις (apodosis), dar și din slavonă: отдание (otdaniye) și înseamnă încheierea unei sărbători, ultima zi în care aceasta mai este prăznuită în Biserică în cursul unui an liturgic. Cel mai adesea, odovania încheie o perioadă de prăznuire prelungită. În ziua în care se face odovania unui praznic, se slujesc din nou majoritatea cântărilor și rugăciunilor liturgice specifice sărbătorii respective.
Începând de prin secolul al IV-lea, Biserica a stabilit obiceiul ca praznicele împărăteşti şi chiar cele ale unor sfinţi să fie sărbătorite într-un mod mai deosebit. De aceea, pentru pregătirea sufletească a credincioşilor, aceste sărbători sunt precedate de un timp de pregătire, de anticipare, numit înainte-prăznuire. De asemenea, după ziua stabilită a sărbătorii se obișnuiește să existe şi o perioadă de continuare sau prelungire a serbării, numită și după-prăznuire.
Ziua cea dintâi a înainte-serbării este începutul sărbătoririi, iar ziua ultimă a după-serbării se numeşte odovanie.
În toată perioada pre-celebrării şi a după-celebrării, pe lângă slujba sărbătorii respective se adaugă cântări, rugăciuni şi lecturi în legătură cu praznicul respectiv, iar în ziua odovaniei praznicului, slujba se pune aproape la fel ca şi în ziua întâi a praznicului.
Durata pre-serbării şi a post-serbării praznicelor împărăteşti variază după importanţa şi poziţia pe care o au în cadrul anului bisericesc (aşa cum se arată în Minee, Triod şi Penticostar).
În ceea ce privește Crăciunul, pre-celebrarea Naşterii Domnului ţine 5 zile, începând de la 20 decembrie, iar după-prăznuirea Naşterii ţine 6 zile, sfarşindu-se la 31 decembrie, când este odovania praznicului.
Odovania Invierii este cea mai lungă, ea se face în a şasea săptămână după Paşti.
Odovania Praznicului Schimbării la Faţă a Domnului
Schimbarea la Faţă este sărbătorită pe 6 august și această sărbătoare are odovania la 13 august. Apoi, Adormirea Maicii Domnului (15 august) are odovania la 23 august.
Schimbarea la Față a Domnului
Sărbătoarea Schimbarea la Față a Domnului datează de la începutul secolului al IV-lea, atunci când Sfânta Împărăteasă Elena a zidit o biserică pe muntele Tabor. În documente, sărbătoarea începe să fie menționată din prima jumătate a secolului al V-lea, iar mai târziu s-a generalizat odată cu hotărârea luată de Papa Calist III. În calendar ortodox 2022, ziua este însemnată cu cruce roșie pe data de 6 august.
Semnificaţia tainică a acestei sărbători este vederea lui Dumnezeu şi transfigurarea omului, posibilitatea lui de a se îndumnezei încă din viaţa aceasta. În popor, această sărbătoare este privită şi ca începutul toamnei.
Schimbarea la Faţă mai este numită şi Obrejenia, denumire ce vine din slavonă şi înseamnă transformare, schimbare. Denumirea în limbă greacă a sărbătorii este Metamorphosis (transfigurarea). Sfântul Antim Ivireanul o numeşte sugestiv Dumnezeiasca Înfrumuseţare a lui Hristos.
Ce înseamnă praznic în calendarul creștin ortodox
Praznic, praznicul sau prăznuire – prăznuirea este ziua în care Biserica sărbătorește un eveniment din istoria mântuirii, un sfânt sau sfinte moaște. Praznicul este o comemorare liturgică și spirituală a Bisericii la care se cântă în slujbele Bisericii rugăciuni și imnuri. La fel ca și Odovania, praznicul este o tradiție creștină ce se respectă încă din cele mai vechi timpuri.
Sărbători și sfinți din calendar cu cruce roșie și cruce neagră
Diferența dintre sărbătorile cu cruce roșie și sărbătorile cu cruce neagră, din punct de vedere liturgic, este dată de bogăția și solemnitatea slujbelor. Astfel, sunt cunoscute:
- Sărbători mari – praznice împărătești, sărbătorile Maicii Domnului și ale sfinților importanți. Acestea sunt trecute cu cruce roșie încadrată de cerc sau paranteze, semn distinctiv pentru importanța slujbei;
- Sărbătorile sfinților cu priveghere și polileu – acestea sunt trecute fie cu crucea roșie, fie cu cruce neagră cu o singură paranteză;
- Sărbătorile sfinților fără priveghere – sunt marcate în calendar cu o cruce simplă; Sărbătorile sfinților mai puțin însemnați – sunt de două feluri: cu sau fără Doxologie Mare la Utrenie, iar în calendar sunt trecute cu cruce neagră.