Liberii profesioniști au beneficii, dar și dezavantaje, însă atunci când este vorba despre o meserie plătită foarte bine atunci în mod clar se poate vorbi doar despre avantaje. Una dintre profesiile care se încadrează în această categorie este cea de notar, una dintre cele mai bănoase din România.

În cazul în care ai de întocmit sau de legalizat anumite acte juridice ori dorești să rezolvi diverse situații problematice precum un divorț sau o succesiune atunci vei avea nevoie să apelezi la serviiile unui notar, care îți va oferi consiliere și te va ajuta să legalizezi actele de care ai nevoie pentru o situație juridică. În acest articol îți vom spune ce este un notar și cu ce se ocupă acesta.

Ce este un notar public

Notarul este un profesionist independent și imparțial care este investit să îndeplinească un serviciu de interes public. De aceea, această meserie este asimilată din punct de vedere legal cu cea de funcţionar public și are statutul unei funcții autonome. Profesia de notar este reglementată de Legea notarilor publici și a activității notariale nr. 36/12.05.1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Activitatea de notar este exercitată cu respectarea jurământului de credință al notarului public, care sună în felul următor: „Jur să respect Constituția și legile ţării, să-mi îndeplinesc cu onoare şi credibilitate publică, cu conştiinţă şi fără părtinire atribuţiile ce-mi revin şi să păstrez secretul profesional. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”.

Funcția de notar public este, cum spuneam, autonomă, ceea ce înseamnă că acesta își exercită atribuțiile exclusiv în conformitate cu obligațiile stabilite prin lege.

Notarul public își îndeplinește misiunea cu bună-credință, în slujba adevărului și a echității. În procesul de exercitare a atribuțiilor sale, notarul public va cere și va da lămuriri părților implicate în legătură cu conținutul documentelor pe care acestea doresc să le încheie pentru a se asigura că le-au înțeles sensul și le-au acceptat efectele, cu scopul de a evitat eventuale litigii între părți.

Citește și: Procura notarială auto – ce este și când este necesară

Care este rolul notarului public

Profesia de notar public se bazează pe echidistanţă și imparţialitate. Notarul va acorda părților toate informațiile și indicațiile de care acestea au nevoie astfel încât să fie respectate drepturile fiecăruia și să fie protejate interesele legitime.

Serviciile notariale sunt oferite oricăror persoane, indiferent de naționalitate, de limba vorbită, de religie, de etnie, de sex, de opinie, de apartenenţă politică, de avere ori de originea socială. Notarul public are obligația să se asigure de faptul că lipsa de pregătire juridică sau de dificultate în înțelegerea legislației sau a terminologiei juridice a uneia dintre părți nu o va pune pe acesta într-o poziție de inferioritate comparativ cu cealaltă parte implicată într-o speță.

Nu în ultimul rând, notarul public are obligația să păstreze confidențialitatea în ceea ce privește actele întocmite, efectele acestora și faptele de care a luat cunoștință. Excepție face situația în care părțile implicate sau legislația în vigoare îl dezleagă pe notar de această obligație.

Documentele şi lucrările cu caracter profesional care se află în posesi notarului public sau în biroul acestuia sunt inviolabile și pot fi verificate sau ridicate doar în condiţiile prevăzute de leg.

Cum poate fi dobândită calitatea de notar

În prezent, în România, pentru ca o persoană să devină notar public aceasta trebuie să îndeplinească toate condițiile prevăzute de Legea notarilor publici și a activității notariale, informează UniuneaNotarilor.ro. Iată care sunt aceste condiții:

  • trebuie să aibă cetăţenia română, a unei țări membre UE, a unui stat aparţinând Spaţiului Economic European sau a Confederaţiei Elveţiene şi să aibă domiciliul sau, după caz, reşedinţa obişnuită în România (dovada se va face cu acte eliberate de autorităţile române competente);
  • are pe deplin capacitatea de exerciţiu – va dovedi asta printr-o declaraţie autentică din care să rezulte că nu a pierdut şi nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu;
  • estelicenţiat în Drept – va dovedi asta cu diploma de licenţă obţinută în România sau, în cazul în care a obţinut-o într-o altă ţară, echivalată sau recunoscută de către autorităţile române;
  • nu are antecedente penale rezultate ca urmare a săvârşirii unei infracţiuni de serviciu sau în legătură cu serviciul ori a săvârşirii cu intenţie a unei alte infracţiuni – va dovedi asta cu certificatul de cazier judiciar sau cu echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este respectiva persoană;
  • are o reputaţie bună – va dovedi asta cu o scrisoare de recomandare, de regulă de la angajator, organizaţia profesională, universităţi, instituţii, etc., precum şi cu certificat de cazier fiscal sau echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este acea persoană;
  • cunoaşte limba română – va dovedi asta prin atestatul de cunoaştere a limbii române eliberat de catedrele de specialitate ale instituţiilor de învăţământ superior de specialitate;
  • este aptă din punct de vedere medical, fizic şi psihologic pentru exercitarea funcţiei – va dovedi cu certificatul medical eliberat de comisia de examinare medicală a judecătorilor, procurorilor, magistraţilor-asistenţi şi personalului asimilat acestora, precum şi a candidaţilor pentru admiterea în magistratură;
  • a deţinut timp de 2 ani calitatea de notar stagiar, a absolvit Institutul Notarial Român şi a promovat examenul de definitivat sau a exercitat timp de cel puţin 6 ani o funcţie de specialitate juridică şi a promovat concursul de admitere în funcţia de notar public.

De asemenea, pentru a putea deveni notar stagiar, persoana doritoare va trebui să îndeplinească cumulativ toate condițiile menționate anterior, cu excepția ultimei dintre acestea. În același timp, este obligatoriu ca persoana săpromoveze examenul sau concursul de dobândire a calității de notar stagiar.

Cine poate exercita funcția de notar public

În momentul de față, notarul public îşi poate desfăşura activitatea individual, în cadrul unui birou notarial, ori în asociere cu încă unul sau mai mulți notari, în cadrul unei societăţi profesionale notariale.

În cazul primei forme de exercitare a funcției de notar, în cadrul biroului individual își desfășoară activitatea un notar public, angajați cu studii superioare și personal auxiliar. De partea cealaltă, o societate profesională notarială este alcătuită din doi sau din mai mulți notari publici asociați, iar în cadrul societății mai lucrează angajați cu studii superioare și personal auxiliar.

Potrivit prevederilor Legii notarilor publici și a activității notariale în vigoare, funcția de notar se poate organiza și exercita doar în cadrul Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România (UNNPR) și a Camerelor Notarilor Publici (CNP). Altfel spus, funcția de notar public poate fi exercitată doar de către persoanele care sunt membre ale UNNPR și organizați în cadrul camerelor.

Cu ce se ocupă un notar public

Activitatea unui notar public presupune rezolvarea unei multitudini de spețe și de cerințe

Activitatea unui notar public presupune rezolvarea unei multitudini de spețe și de cerințe. Astfel, un notar urmărește respectarea legislației în vigoare, identifică și rezolvă raporturile juridice dintre două sau mai multe părți.

Principala activitate a notarilor este aceea de a redacta actele juridice și proceduri notariale în acord cu voința părților implicate în anumite spețe și în limitele impuse de lege şi de a crea un mediu optim pentru ambele părţi ce au căzut asupra unui acord. Notarul identifică autenticitatea convenţiilor, care le conferă putere probatorie şi putere executorie.

De asemenea, notarul se asigură de corectitudinea și legalitatea documentelor pe care le întocmește și apoi le autentifică. În același timp, un notar se mai asigură și de faptul că părţile implicate într-o anumită speță au convenit de comun acord şi în cunoştinţă de cauză cele declarate în înscrisuri.

Printre atribuțiile unui notar se numără și cele specifice de consiliere juridică, atunci când situaţia o cere. Este vorba despre opinii notariale, atât scrise, cât şi verbale. În plus, notarul poate oferi și consultanţă fiscală pentru persoanele fizice sau juridice, susţinându-le prin sfaturi, documente justificative, negocieri, etc.

Există mai multe categorii de documente pe care un notar public are dreptul să le certifice, să le legalizeze şi să le autentifice. Este vorba despre contracte de vânzare/cumpărare și diverse împuterniciri, cum ar fi procuri, contracte de mandat, etc..

În plus, notarul poate elibera certificate de moştenitor (certificat de calitate, certificat de legatar, etc.) în cadrul procedurii notariale de succesiune și certifică documente pentru care legislația nu solicită forma autentică drept condiţie de valabilitate a acelui act, așa cum este, spre exemplu, cazul dării de dată certă a înscrisurilor. Aceasta din urmă reprezintă modalitatea prin care notarul public fixează momentul ȋn raport cu care existența ȋnscrisului devine certă, incontestabil față de altă persoană.

Citește și: Cum ajungi avocat. De la examene, pași de urmat și sfaturi utile

Alte servicii oferite de un notar public

În afara spețelor și a cerințelor la care am făcut referite anterior, site-ul Notari.pro scrie că un notar public mai poate încheia și alte servicii și acte notariale, bineînțeles tot în condițiile respectării prevederilor legale în vigoare, și anume:

  • certificarea unor fapte, în cazurile prevăzute de lege;
  • legalizarea semnăturilor de pe înscrisuri, a specimenelor de semnătură, precum şi a sigiliilor;
  • darea de dată certă înscrisurilor;
  • primirea în depozit a bunurilor, a înscrisurilor şi a documentelor prezentate de părţi, precum şi a sumelor de bani, a altor bunuri, înscrisuri sau documente găsite cu ocazia inventarului succesoral, în limita spaţiului şi utilităţilor de care dispune biroul notarial;
  • actele de protest al cambiilor, al biletelor la ordin şi al cecurilor;
  • efectuarea şi legalizarea traducerilor;
  • eliberarea de duplicate de pe actele pe care le-a întocmit;
  • activităţi fiduciare, în condiţiile legii;
  • numirea, în cazurile prevăzute de lege, a custodelui sau a curatorului special;
  • înregistrarea şi păstrarea, în condiţiile legii, a amprentelor dispozitivelor speciale de marcat;
  • certificarea etapelor procedurale ale licitaţiilor şi/sau ale rezultatelor acestora;
  • lichidarea pasivului succesoral, cu acordul tuturor moştenitorilor.

Lista notarilor publici

În prezent, în România sunt 2500 de notari publici activi. Astfel, dacă ai nevoie să autentifici acte juridice, de exemplu, acte de vânzare-cumpărare, acte de divorț sau de moșteniri, verifică lista notarilor din București. Notarul trebuie să fie membru al Baroului Notarilor Publici, să aibă diploma de licență în drept, să fie înscris în Registrul Național al Notarilor Publici și să fie și membru al unei societăți profesionale de notari. De asemenea, notarul are obligația de a păstra confidențialitatea informațiilor și a documentelor pe care le primește.

Citește și: Competența teritorială a notarului. Succesiunea se poate face în altă localitate?

Foto:123rf.com/Shutterstock.com

Urmărește-ne pe Google News