Despre certificatul de căsătorie

Certificatul de căsătorie este un document oficial emis de autoritățile române, care atestă înregistrarea legală a unei căsătorii între două persoane. Acesta joacă un rol esențial în diverse aspecte ale vieții cotidiene și este importamt din punct de vedere juridic, administrativ și personal.

Pierderea certificatului de căsătorie poate cauza dificultăți semnificative, mai ales în situații în care este necesar să dovediți existența căsătoriei sau să vă exercitați anumite drepturi legale.

Dovada stării civile

Certificatul de căsătorie este principalul document care atestă starea civilă de „căsătorit” în România. Acest lucru este esențial pentru completarea altor documente oficiale, precum actele de identitate, pașapoartele sau certificatele de naștere ale copiilor.

În conformitate cu legislația, în momentul căsătoriei, soții pot decide asupra numelui de familie pe care îl vor purta în timpul căsătoriei. Certificatul de căsătorie devine astfel un document necesar pentru actualizarea actului de identitate sau a altor documente care conțin numele.

În România, căsătoria creează drepturi și obligații reciproce între soți, cum ar fi sprijinul material, regimul bunurilor comune sau drepturile succesorale. Certificatul este necesar pentru a demonstra existența căsătoriei în cazul unor dispute legale sau succesiuni.

Călin Georgescu, ars la buzunar cu 200.000 dei pentru încălcarea legii. Topul amenzilor date de AEP politicienilor și partidelor în 2024 și 2025
Recomandări
Călin Georgescu, ars la buzunar cu 200.000 dei pentru încălcarea legii. Topul amenzilor date de AEP politicienilor și partidelor în 2024 și 2025

În cazul în care un cuplu decide să divorțeze, certificatul de căsătorie este un document esențial în cadrul procesului de desfacere a căsătoriei, fie că aceasta se face pe cale judecătorească sau la notar.

Beneficii sociale și financiare

Certificatul de căsătorie este adesea solicitat pentru obținerea unor beneficii sociale, cum ar fi alocațiile pentru copii, ajutoarele sociale sau alte beneficii acordate familiilor de către stat. De asemenea, poate fi utilizat pentru accesarea creditelor bancare sau pentru a demonstra veniturile comune în cazul în care soții aplică pentru un împrumut împreună.

Dincolo de importanța sa juridică și administrativă, pentru mulți, certificatul de căsătorie reprezintă o mărturie oficială a unei uniuni, atât din punct de vedere legal, cât și spiritual. Este un simbol al angajamentului și al unei noi etape în viață.

Cum se obține certificatul de căsătorie

Elementele care compun „starea civilă” a unei persoane fizice pornesc de la certificatul de naștere (cu date despre părinți), continuă cu informații despre familie (căsătorit, divorțat, văduv) și se sfârșesc la finalul vieții, odată cu înregistrarea decesului.

Serviciul de Stare Civilă întocmește la cerere sau din oficiu toate aceste acte de naștere, de căsătorie și de deces. La Starea Civilă se înregistrează nașterea unui bebeluș, se oficiază căsătoria civilă și tot acolo se declară decesul unui membru al familiei.

Elena Udrea, primele declarații la ieșirea din închisoare: „Văzând cine face politică azi mai că m-ar bate gândul să revin. Glumesc. Am făcut Gala Bute cu mândrie”
Recomandări
Elena Udrea, primele declarații la ieșirea din închisoare: „Văzând cine face politică azi mai că m-ar bate gândul să revin. Glumesc. Am făcut Gala Bute cu mândrie”

Cum se înregistrează căsătoria

Declaraţia de căsătorie se face personal, de către viitorii soţi, în scris, la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau, după caz, la primăria locului de domiciliu ori de reşedinţă al unuia dintre ei.

Prin excepţie:

  • căsătoria poate fi încheiată în altă unitate administrativ-teritorială decât cea în a cărei rază teritorială domiciliază sau îşi au reşedinţa viitorii soţi, numai cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale unde se încheie căsătoria.
  • căsătoria se poate încheia şi în afara sediului serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, al primăriei competente, cum ar fi grădinile publice, parcurile, muzeele şi alte locuri în aer liber, la cererea viitorilor soţi, cu aprobarea primarului.

La încheierea căsătoriei, viitorii soți vor declara, în fața ofițerului de stare civilă, numele pe care au convenit să-l poarte după căsătorie. Ei pot să-și păstreze numele de familie purtat înainte de căsătorie, să ia numele unuia sau altuia dintre ei sau să își reunească numele, în ordinea pe care o doresc.

Cum se eliberează certificatul de căsătorie

Căsătoria dintre două persoane se dovedește numai prin certificatul de căsătorie, eliberat pe baza actului întocmit în registrul actelor de stare civilă, la data oficierii căsătoriei.

Cazul lui Onorel Haiducul, evadatul care a alergat polițiștii români prin păduri timp de 32 de zile. Greșeala de strategie repetată acum în cazul criminalului Emil Gânj
Recomandări
Cazul lui Onorel Haiducul, evadatul care a alergat polițiștii români prin păduri timp de 32 de zile. Greșeala de strategie repetată acum în cazul criminalului Emil Gânj

Certificatele de căsătorie, precum și cele de naștere se eliberează numai titularilor sau reprezentanților legali ai acestora.

Ce faci dacă ai pierdut certificatul de căsătorie

Dacă ai pierdut certificatul de căsătorie, poți solicita un duplicat al acestuia autorităților competente. Mai exact, în cazul în care au fost pierdute, sustrase sau deteriorate, certificatele de căsătorie se pot elibera la cerere. Cererea se depune la Starea Civilă care are în păstrare actul de căsătorie.

Certificatele se pot solicita și prin intermediul primăriei de domiciliu

Poți solicita eliberarea certificatelor de stare civilă atât la primăria unde au fost înregistrate, cât și la primăria locului actual de domiciliu, dacă în prezent stai în altă localitate. Aceasta din urmă le va solicita, în termen de 3 zile, primăriei care are în păstrare registrele și, când le va primi, ți le va înmâna, astfel încât să nu trebuiască să te deplasezi în afara localității.

În situația în care exemplarul original al actului de stare civilă lipsește ori a fost predat Arhivelor Naționale, serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau primăria competentă, care primește cererea, solicită extras de pe respectivul act pe baza căruia se eliberează certificatul de stare civilă.

Certificatele de stare civilă se pot ridica și prin împuternicit, cu procură specială. De asemenea, cei cu domiciliul sau reședința în străinătate pot solicita procurarea certificatelor și pe cale diplomatică. Certificatele de stare civilă eliberate în România sunt valabile și în străinătate.

Acte necesare

Pe lângă cererea completată, dacă ai pierdut certificatul de căsătorie, pentru a cere un duplicat, este nevoie și de un act de identitate valabil.

Acesta poate fi:

  • Buletinul, cartea de identitate sau cartea de identitate provizorie (pentru cetățenii cu domiciliul în țară);
  • Pașaportul (pentru cetățenii cu domiciliul în străinătate, cetățenii străini și apatrizi, care au acte înregistrate în țară);
  • Carnetul de identitate și legitimația provizorie (pentru cetățenii străini cu domiciliul sau reședința în România).

Cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate şi cetăţenilor străini ale căror acte de stare civilă sunt înregistrate în ţară li se elibereazã certificate pe baza paşaportului, iar dacă paşaportul este expirat, certificatul de stare civilă se eliberează în baza verificărilor specifice şi a paşaportului expirat sau a titlului de călătorie, după caz.

Așadar, dacă ai pierdut certificatul de căsătorie, pentru a obține un duplicat, ai nevoie de următoarele acte:

  • cerere scrisă și semnată;
  • actul de identitate, atât în original, cât şi în copie;
  • dovada achitării unei taxe care variază în funcţie de unitatea emitentă (în unele cazuri, taxa nu se percepe)
  • o copie după certificatul de căsătorie pierdut (doar dacă există).

Descoperă și Ce faci dacă ai pierdut buletinul, certificatul de naştere, cardul de sănătate

Eliberarea extraselor multilingve de pe actele de stare civilă

Românii care se mută în străinătate pot avea nevoie de certificatul de căsătorie tradus și legalizat pentru diverse proceduri administrative, cum ar fi obținerea cetățeniei, înregistrarea reședinței sau stabilirea dreptului de ședere.

Oficiile de stare civilă din cadrul primăriilor eliberează la cerere extrase multilingve de pe actele de stare civilă.

Cererile pentru eliberarea extraselor multilingve de stare civilă necesare în străinătate se pot depune personal sau de către reprezentanții legali, de o altă persoană împuternicită cu procură specială, autentificată la un notar public, precum și de avocații împuterniciți de către titulari sau de către reprezentanții legali ai acestora.

Acte necesare:

  • fotocopie certificat de stare civilă;
  • fotocopie act de identitate titular sau persoană împuternicită;
  • procura specială (dacă este cazul).

Descoperă și – Schimbarea buletinului – Ce acte sunt necesare în 2025

Sursă foto – Shutterstock.com

Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.