Cuprins:
Știm cu toții că atunci când vorbim despre automobile, acestea au volanul montat fie pe partea stângă, fie pe partea dreaptă, în funcție de țara sau de regiunea în care urmează să fie comercializate.
Teoretic, și în cazul avioanelor s-ar putea aplica aceeași regulă, însă, evident, lucrurile nu stau deloc așa. Și asta pentru că pilotul și copilotul au locuri fixe, care nu se schimbă niciodată, indiferent de context. Ce loc ocupă comandantul unei aeronave și, mai ales, de ce veți afla în cele ce urmează.
Contribuția fraților Orville și Wilbur Wright
La început de secol XX, în Statele Unite ale Americii, toate mașinile erau proiectate și construite cu volanul pe partea dreaptă, iar la acel moment, nici nu se punea problema să existe și versiuni cu volan pe stânga.
Abia după anul 1908, când Henry Ford, părintele industriei americane de automobile și întemeietorul Ford Motor Company, a lansat legendarul model „T”, volanele au început să fie montate și pe partea opusă.
O contribuție importantă au avut-o frații Orville și Wilbur Wright. Deși nu au fost primii care au construit avioane experimentale, acești pionieri ai aviației americane sunt creditați cu inventarea, dezvoltarea și construirea, între 1904 și 1905, a primului aparat de zbor din lume cu motor și cu aripi fixe. De altfel, ei aveau să efectueze și primul zbor cu un avion controlat și autopropulsat, scrie PlaneandPilotMag.com.
Frații Wright aveau să lanseze în 1906 o versiune îmbunătățită a modelului „Wright A”. Aceasta era prevăzută cu două locuri în loc de unul singur, iar comenzile erau doar pentru ocupantul scaunului din partea stângă. Așadar, se poate spune că pilotarea avionului de pe scaunul din stânga a precedat conducerea unui automobil cu volanul pe partea stângă.
Cum își alegeau piloții locul în avioane?
Nu a durat mult până când frații Wright și-au dat seama de importanța redundanței în avioane și au lansat o nouă versiune a Modelului A cu sistem de control dublu, la sfârșitul anului 1908.
Această versiune îmbunătățită a avionului era echipată cu o comandă de cârmă, care era amplasată între cele două scaune, și cu două comenzi de elevator – una era amplasată în dreapta scaunului din dreapta, iar cealaltă în stânga scaunului din stânga.
Piloții îți stabileau pe atunci locul de unde pilotau aparatul de zbor în funcție de preferințele fiecăruia. Unii dintre aceștia se simțeau mai confortabil să piloteze stând pe scaunul din stânga și folosindu-și mâna dreaptă pentru ruliu, iar stânga pentru tangaj, în timp ce alții preferau să piloteze din dreapta și să folosească aceste comenzi invers.
Al treilea postulat al legii lui Newton are aplicare în aviație
În zilele noastre, la nivel mondial, majoritatea oamenilor sunt dreptaci. Acesta ar fi, se pare, motivul pentru care mulți dintre comandanții de astăzi preferă să ia loc pe scaunul din stânga pentru a putea pilota mai bine având comenzile de zbor în partea dreaptă, mai scrie sursa citată.
În același timp, poate că răspunsul la întrebarea „de ce piloții ocupă locul din stânga într-o aeronavă?” este doar o chestiune de „regula majorității”, iar scaunul din stânga din cockpit a fost stabilit ca fiind cel pe care iau loc comandanții aeronavelor. Pentru că, la urma urmei, și frații Wright erau tot dreptaci…
Și totuși, comenzile de zbor de pe primele modele de avioane necesitau adesea utilizarea activă și simultană a ambelor mâini, ceea ce face puțin probabil ca aspectul legat de mâini să fi avut într-adevăr un impact puternic asupra alegerii locului comandantului.
Ei bine, adevăratul motiv pentru care comandantul unei aeronave ocupă scaunul din stânga în cockpit nu are nici o legătură cu preferințele fiecăruia, ci cu tendința de virare la stânga a multor avioane. „Vinovat” de asta este… Isaac Newton.
Conform celui de-al treilea postulat al legii lui Newton, orice acțiune generează o reacție egală, însă în direcția opusă. Aplicată în aviație, aceasta spune că direcția de virare spre dreapta a motorului și a elicei unei aeronave creează o forță care o trage către stânga.
Ce loc ocupă comandantul într-o aeronavă?
Întotdeauna, căpitanul unei aeronave se va așeza pe scaunul din stânga din cockpit. El este cunoscut și sub denumirea de comandant al aeronavei sau de căpitan și este responsabil cu luarea deciziilor în timpul zborului, dar și în caz de urgență. În dreapta lui stă copilotul.
Dar care este motivul real pentru care comandantul aeronavei ocupă locul din stânga? Există mai multe teorii în acest sens, însă nici una dintre ele nu dovedește cu adevărat ce anume a stat la baza stabilirii locului comandantului în partea stângă.
În anii de pionierat ai aviației, pilotul lua loc la comenzile aparatului de zbor în partea stângă chiar și după ce a fost adăugat cel de-al doilea scaun. Se spunea că ei „copiază” exemplul bicicliștilor, care se urcă pe bicicletă de obicei prin stânga.
De ce ocupă comandantul unei aeronave locul din stânga?
În timpul Primului Război Mondial, avioanele de luptă erau construite astfel încât elicea să se rotească în sensul acelor de ceasornic, iar majoritatea dintre ele erau propulsate de motoare rotative care produceau un cuplu foarte mare.
Comandanții de aeronave se așează în stânga pentru simplul fapt că le este mai ușor să contracareze tendința de virare spre stânga. Dacă ar sta pe locul din dreapta le-ar fi mai greu tocmai din cauza cuplului.
O altă teorie spune că piloții din aviație au preluat o tradiție maritimă, potrivit căreia navele trec una pe lângă cealaltă prin partea stângă, babord pe lângă tribord ca să fim mai preciși. Astfel, pentru a evita o eventuală coliziune frontală cu aeronave din sens opus (n.n. – ne referim la posibile accidente pe pistele aeroporturilor), piloții au adoptat pur și simplu această regulă din navigația maritimă.
În plus, pentru a putea evalua spațiul liber necesar pentru o eventuală manevră de evitare, aceștia trebuie să stea pe scaunul din stânga pentru că este cel mai aproape de aeronava care se apropie.
De asemenea, locul din stânga oferă și o mai bună vizibilitate la traficul aerian din sens opus. Potrivit Organizației Aviației Civile Internaționale, în cazul unei posibile coliziuni frontale între două aeronave, ambii piloți vor vira spre dreapta.
Cea mai „colorată” dintre teorii vorbește cavaleri și săbiile acestora, care atârnau pe partea stângă. Din acest motiv, ei trebuiau să încalece pe cal din partea stângă pentru ca sabia să nu îl încurce la nivelul picioarelor. De altfel, unii piloți proveneau în trecut din rândul ofițerilor de cavalerie.
Ce avantaje prezintă locul din stânga ocupat de comandantul unei aeronave?
Ușurința relativă de a vira la stânga a aeronavelor a determinat mai multe tendințe operaționale care au cimentat locul în partea stângă al comandantului.
Spre exemplu, tocmai datorită ușurinței de a vira spre stânga, multe aeroporturi din lume au adoptat modele de trafic aeroportuar care constau în viraje mai ușoare la stânga. Acesta a devenit, practic, modelul standard de trafic aeroportuar.
Aceasta înseamnă că toate virajele în majoritatea traficului de pe aeroport sunt efectuate la stânga. Există, însă, și anumite aeroporturi cu un model de trafic spre dreapta.
În același timp, faptul că piloții aeronavelor ocupă întotdeauna locul din stânga din carlingă a influențat modul în care pasagerii se îmbarcă în avion. Astfel, îmbarcarea se face exclusiv pe ușile de acces situate pe partea stângă a aeronavei.
Unul dintre motive este acela că aeronavele obișnuiau să parcheze mai degrabă paralel cu terminalele aeroporturilor pentru îmbarcarea pasagerilor decât frontal, așa cum se întâmplă în zilele noastre.
Astfel, comandantul aeronavei era obligat să se așeze pe partea cea mai apropiată de clădire pentru ca această operațiune să se încheie fără probleme. Drept urmare, cum scaunul cel mai apropiat de terminat era cel de pe partea stângă a aeronavei, aceasta era partea cu care avionul era oprit la terminal.
În acest fel, comandantul va avea de pe locul din stânga o vizibilitate mai bună asupra clădirii terminalului. Acest lucru îl va ajuta să aibă o vedere optimă asupra aripilor aeronavei, asigurându-se că acestea nu lovesc clădirea aeroportului.
Pe ce loc stau piloții în elicoptere
Trebuie să știi că tradiția conform căreia comandanții de aeronavă ocupă locul din partea stângă a cockpit-ului nu se aplică și în cazul elicopterelor.
Potrivit Smithsonian Magazine, citată de SimpleFlying.com, pilotul unui elicopter va sta pe locul din dreapta, ceea ce reprezintă o practică obișnuită, nu și universal valabilă. Această poziție îi permite pilotului să controleze cu mâna dreaptă manșa sensibilă de control ciclic al aeronavei.
Manșa de control ciclic este poziționată astfel încât pilotul să o manevreze folosind mâna dreaptă. Cu mâna stângă, el va controla maneta colectivă, iar acest lucru este mult mai ușor de făcut de pe scaunul din dreapta. Dacă pilotul ar sta pe scaunul din stânga ar trebui să treacă peste consola centrală.
Potrivit Asociației Americane de Psihologie, aproximativ 90% dintre oameni sunt în favoarea folosirii mâinii drepte, de unde și această tendință. Între timp, acest lucru le lasă mâna stângă liberă pentru a opera „controlul colectiv” mai puțin sensibil al elicopterului.
Foto:Shutterstock/123rf.com
Citește și: Ce sunt urmele lăsate de avioane pe cer