Una dintre principalele cauze ale aviofobiei o reprezintă golurile de aer, cunoscute tehnic sub numele de turbulențe, acele zguduiri bruște care se produc chiar și atunci când condițiile meteorologice par în regulă. Deși turbulențele pot fi periculoase, tehnologia modernă și pregătirea riguroasă a piloților fac ca riscul de accidente aviatice să rămână extrem de scăzut. Dar ce sunt golurile de aer și cum influențează acestea zborul aeronavelor?

Ce sunt golurile de aer

Turbulențele de aer, denumite în limbaj popular goluri de aer, sunt variații imprevizibile ale fluxului de aer prin care zboară un avion. Altfel spus, golul de aer este o zonă în care presiunea aerului se schimbă rapid, provocând mișcări bruște și violente ale aeronavei, potrivit EuClaim. Turbulențele apar atunci când straturile de aer se deplasează cu viteze diferite sau se întâlnesc mase de aer care au temperaturi, grad de umiditate sau densitate diferite.

În momentul în care aeronava traversează aceste variații, cei aflați la bord pot simți ca și cum aceasta ar pierde brusc altitudine sau ar fi „ridicată” de o forță invizibilă, creând o senzație de disconfort și de anxietate în rândul pasagerilor. În cele mai multe dintre cazuri, turbulențele atmosferice se produc în straturile inferioare ale troposferei, care este cel mai de jos strat al atmosferei Pământului.

Cât a costat nesimțirea lui Iohannis
Recomandări
Cât a costat nesimțirea lui Iohannis
Ce sunt golurile de aer şi cum influenţează zborul avioanelor - Imagine grafică, în care sunt prezentate tipurile de turbulenţe.
Tipuri de turbuleneţe

Durata unui gol de aer poate să varieze de la câteva secunde, la câteva minute, în funcție de fluxul de aer neregulat sau a golului de aer. Majoritatea turbulențelor sunt de scurtă durată, iar efectele lor sunt trecătoare. În unele situații, dacă avionul traversează o zonă extinsă cu turbulențe atmosferice, senzația de disconfort poate persista pe toată durata traversării respectivei zone.

Ce cauzează golurile de aer

Aerul care compune atmosfera noastră este mereu în mișcare, iar un avion „profită” de această mobilitate a aerului în timpul zborului. Pentru ca aeronava să poată zbura lin și stabil, fluxul de aer care circulă pe sub și pe deasupra aripilor trebuie să fie regulat. Cu toate acestea, pe fondul unor fenomene meteorologice, acești curenți de aer se pot deteriora și, astfel, pot apărea golurile de aer.

Acesta este motivul pentru care pot apărea și turbulențele. Trebuie să știi că nu există o singură cauză pentru formarea și apariția turbulențelor. Unul dintre cei mai comuni factori este reprezentat de turbulența atmosferică care este generată de curenții de aer ascendenți și descendenți, care se formează în apropierea fronturilor de furtună, munți sau chiar în cer senin.

Similitudini în programele de guvernare: decalogul USR – AUR
Recomandări
Similitudini în programele de guvernare: decalogul USR – AUR

O altă cauză este turbulența de tip „shear”, care apare la granița dintre mase de aer cu viteze diferite, cum ar fi la altitudini înalte unde curenții jet sunt puternici, aflăm de pe site-ul Flypgs.com. De asemenea, turbulențele de curenți convectivi, care este întâlnită mai des în timpul verii, este cauzată de ridicarea aerului cald și coborârea aerului rece.

Există și alți factori care cauzează turbulențe, iar acești factori denumesc, totodată, diferitele tipuri de turbulențe, cum ar fi turbulența de aer limpede, turbulența de inversiune a temperaturii, turbulența mecanică, și altele. Turbulența reprezintă încă o problemă în curs de investigare din punct de vedere academic. Prin urmare, este dificil să se facă o definiție clară a factorilor care cauzează aceste goluri de aer, însă între acestea se numără furtunile, activitatea vulcanică și creșterea nivelului mării.

Ce înseamnă zbor în turbulențe

Zborul în turbulențe are loc atunci când avionul traversează zone unde aerul este instabil. Acest lucru poate face ca avionul să trepideze sau să se balanseze, mișcări ce pot fi ușoare sau violente, provocând o senzație neplăcută pentru cei aflați la bord. În ciuda faptului că aceste mișcări pot părea periculoase, aeronavele sunt proiectate pentru a rezista unor forțe mult mai mari decât cele întâlnite în mod obișnuit în timpul zborului prin turbulențe.

Hoție la Castelul Peleș. Casa Regală și statul român, furați de rețeaua angajaților prin metoda biletelor revândute
Recomandări
Hoție la Castelul Peleș. Casa Regală și statul român, furați de rețeaua angajaților prin metoda biletelor revândute

Atunci când aeronava este prinsă într-o zonă cu turbulențe atmosferice, piloții informează de obicei pasagerii în legătură cu acest aspect, iar aceștia sunt obligați să își cupleze centurile de siguranță. Deși ar putea părea inutilă, această manevră este de o importanță vitală deoarece turbulențele violente îi pot arunca pe pasageri de pe scaunele lor.

Conform unor cercetări efectuate în SUA, în 2005, doar 58 de pasageri din 800 au fost răniți în timpul turbulențelor. De asemenea, aceleași studii au relevat faptul că majoritatea pasagerilor care au fost răniți în timpul turbulențelor nu purtau centura de siguranță în acel moment, mai precizează sursa citată anterior.

În timpul unui zbor al unui avion aparținând companiei Air Canada, care a avut loc în decembrie 2015, 21 de persoane au fost rănite din cauza turbulențelor. Un studiu recent arată că, pe măsură ce planeta noastră este serios afectată de fenomenul de încălzire globală, specialiștii preconizează că turbulențele vor fi mai frecvente și mai puternice în viitor.

Un raport din 2013, publicat în „Journal of Nature Climate Change” și citat de AviationFile.com, sugerează faptul că schimbările climatice ar putea face ca turbulențele atmosferice să crească de la 10% la 40% în viitor, în special în cazul zborurilor transatlantice. În același timp, același raport prezice că frecvența turbulențelor s-ar putea majora de la 40% la 170%.

Se pot prăbuși avioanele din cauza golurilor de aer?

Avioanele comerciale moderne sunt proiectate să reziste la turbulențe severe. În timp ce, așa cum menționam anterior, golurile de aer pot provoca panică în rândul pasagerilor sau chiar rănirea celor care nu sunt securizați în mod corespunzător pe locurile lor, acestea nu sunt, în general, suficiente pentru a provoca prăbușirea unui avion, oricât de înfricoșătoare ar putea părea.

Structura unei aeronave este construită astfel încât să poată suporta forțe mult mai mari decât cele experimentate în timpul unor turbulențe obișnuite sau chiar severe. Totuși, turbulențele extreme pot provoca daune minore aeronavei, cum ar fi dislocarea obiectelor din interior sau rănirea pasagerilor nepregătiți.

În schimb, în situații extreme, golurile de aer pot afecta în alte moduri un zbor. Astfel, pot apărea întârzieri ale zborurilor din cauza faptului că piloții aleg să ocolească anumite rute sau să aleagă alte altitudini de zbor pentru a asigura siguranța pasagerilor. În plus, consumul de combustibil poate fi mai mare dacă avionul trebuie să evite zone cu turbulențe sau dacă schimbă altitudinea frecvent.

Cum pot evita piloții golurile de aer

Piloții folosesc o varietate de instrumente și de tehnici moderne pentru a putea redirecționa aeronavele astfel încât să ocolească golurile de aer, inclusiv radarul meteo, rapoartele de la alte avioane și prognozele meteorologice. În timpul zborului, piloții pot ajusta altitudinea pentru a găsi un traseu mai lin și mai stabil sau pot modifica ruta pentru a evita zonele cunoscute pentru turbulențe. Totuși, nu toate turbulențele pot fi evitate, mai ales cele din cer senin („clear-air turbulence”), care sunt adesea invizibile pentru radar. Cu toate acestea, piloții sunt special instruiți pentru a putea face față unor astfel de situații.

Ce să faci în caz de turbulențe

Pasagerii sunt obligați să urmeze instrucțiunile piloților și ale însoțitorilor de bord în caz de turbulențe. Primul lucru pe care trebuie să îl faci este acela de a-ți cupla centura de siguranță și de a rămâne calm până când turbulențele se termină. De asemenea, trebuie să asiguri alimentele, băuturile și ustensilele care se află pe masa pliabilă montată pe spătarul scaunului.

Ce sunt golurile de aer şi cum influenţează zborul avioanelor - Imagine cu un avion de pasageri care traversează o zonă cu furtună.
Avioanele comerciale moderne sunt proiectate să reziste la turbulențe severe

În plus, ideal ar fi să asiguri și bagajul de mână, și anume să fie bine ancorat sub scaunul tău sau al pasagerului din fața ta. Desigur, ar fi și mai bine dacă pui bagajul de mână în spațiul special de deasupra capului, relatează experții de la FlightRight.co.uk.

Dacă îți poți alege locul în avion ar trebui să optezi pentru un loc în mijlocul aeronavei deoarece aici impactul turbulențelor este cel mai mic. În plus, ar trebui să încerci să călătorești mai mult în lunile de iarnă sau la orele dimineții, dacă este posibil. La urma urmei, riscul apariției turbulențelor de aer este cel mai scăzut în acest moment.

Ca o recomandare, dacă ești o persoană anxioasă, evită pe cât posibil să vizionezi pe internet filmulețe despre turbulențe. Dacă te vei îmbarca pentru zbor imediat după ce ai văzut un astfel de conținut, cu siguranță te vei simți neliniștit și chiar ai putea să intri în panică în cazul în care vor apărea turbulențe.

Cea mai mare cădere în gol înregistrată vreodată

În 2017, un grup de turiști s-au îmbarcat într-o aeronavă aparținând companiei AirAsia, care a decolat din Perth (Australia) către Bali. La scurt timp după decolare, aflat la o altitudine de peste 10.000 de metri, avionul a pătruns într-o zonă cu turbulențe și a coborât brusc până la o altitudine de 3.000 de metri. Presiunea din cabină a scăzut drastic, iar echipajul le-a cerut celor 145 de pasageri să își pună imediat măștile de oxigen și să stea în poziție ghemuită.

În ciuda unei astfel de căderi în gol, pilotul a reușit să redreseze avionul și să aterizeze în siguranță în insula indoneziană. Incidentul a fost investigat de autoritățile locale, însă acestea nu au oferit nici o explicație oficială pentru cele întâmplate. Cu toate acestea, incidentul este un exemplu de cât de periculoasă poate fi formarea unui gol de aer.

Află şi de ce este mereu frig în avion!

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Un copil de 3 ani și alți 4 oameni au murit într-un accident pe „Drumul morții”. Planul Roşu de Intervenţie, activat. FOTO
Știrileprotv.ro
Un copil de 3 ani și alți 4 oameni au murit într-un accident pe „Drumul morții”. Planul Roşu de Intervenţie, activat. FOTO
Wow! Incredibil cum arată și cu ce se ocupă soția lui Marcel Ciolacu. Sunt căsătoriți de mai bine de 20 de ani, însă abia acum s-a aflat
Viva.ro
Wow! Incredibil cum arată și cu ce se ocupă soția lui Marcel Ciolacu. Sunt căsătoriți de mai bine de 20 de ani, însă abia acum s-a aflat
“De câte ori l-ai înșelat pe Viorel?”, a întrebat-o Denise Rifai pe Oana Lis în emisiune. Iar Oana Lis a răspuns
Libertateapentrufemei.ro
“De câte ori l-ai înșelat pe Viorel?”, a întrebat-o Denise Rifai pe Oana Lis în emisiune. Iar Oana Lis a răspuns
Orașul din Europa care stă pe milioane de schelete. Românii îl vizitează pentru arhitectura superbă, clădiri impozante și mâncare delicioasă
FANATIK.RO
Orașul din Europa care stă pe milioane de schelete. Românii îl vizitează pentru arhitectura superbă, clădiri impozante și mâncare delicioasă
Lovitură pentru Marian Iancu » Ce se întâmplă cu averea fostului patron din Liga 1
GSP.RO
Lovitură pentru Marian Iancu » Ce se întâmplă cu averea fostului patron din Liga 1
Theo Rose a dezvăluit imagini inedite cu fiul ei. Ce mult a crescut Sasha: „Fiu-miu și blondele = necaz” FOTO
Elle.ro
Theo Rose a dezvăluit imagini inedite cu fiul ei. Ce mult a crescut Sasha: „Fiu-miu și blondele = necaz” FOTO
'Faceți loc că începe show-ul!' La 54 de ani, Loredana Groza a renunțat de tot la haine! Imaginile au 'încins' internetul / FOTO
Unica.ro
'Faceți loc că începe show-ul!' La 54 de ani, Loredana Groza a renunțat de tot la haine! Imaginile au 'încins' internetul / FOTO
Cât costă noaptea de Revelion? Oferte spectaculoase pentru Revelion 2025
Financiarul.ro
Cât costă noaptea de Revelion? Oferte spectaculoase pentru Revelion 2025
Poveste de viaţă, ca un scenariu de film. Inel de aur, pierdut în ocean în 1977, reoferit proprietarului său după 47 de ani
Observatornews.ro
Poveste de viaţă, ca un scenariu de film. Inel de aur, pierdut în ocean în 1977, reoferit proprietarului său după 47 de ani
Horoscop 10 noiembrie 2024. Capricornii au în față o zi care îi invită la generozitate în orice formă le este cunoscută această stare
HOROSCOP
Horoscop 10 noiembrie 2024. Capricornii au în față o zi care îi invită la generozitate în orice formă le este cunoscută această stare

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI