La vederea unora ți se taie respirația atât din cauza priveliștii splendide, cât și din cauza sentimentului de nesiguranță pe care ți-l provoacă aterizarea sau decolarea pe acele piste.
Cuprins:
Iată o listă cu 12 aeroporturi cu piste fie spectaculoase, fie periculoase sau amândouă în același timp:
Aeroportul de pe plajă (Barra, Marea Britanie)
Singura suprafață disponibilă pentru contrucția unui aeroport în insula Barra din din Hebride, arhipelag din nordul Marii Britanii, a fost o plajă. Astfel că, pe lângă baraca ce ține lov de terminal, s-au trasat și trei piste în nisipul de pe plajă, marcate prin stâlpi de lemn. O singură precizare: programul aeroportului depinde de maree fiind deschis doar în timpul refluxului, când marea îți retrage apele de pe ”piste”.
Pista dintre blocuri (Congonhas, Brazilia)
Aeroportul Congonhas din São Paulo este construit practic în mijlocul orașului, printre zgârie-norii metropolei. Pista scurtă, de circa 1900 de metri, și foarte alunecoasă din cauza acumulării apei a determnat impunerea treptată de restricții, referitoare la tonajul aeronavelor, distanța curselor și orarul de funcționare.
Aeroportul în pantă (Courchevel, Franța)
Este amplasat într-o stațiune de schi din Alpii Francezi. Pista are numai 570 de metri, se află pe un terene înclinat la 18 grade, iar la capătul pistei se află o prăpastie. Din motive evidente, nu pote fi utilizat decât de către avioane de mici dimensiuni și numai pe vreme frumoasă.
Din bulevard pe pistă (Gibraltar, Marea Britanie)
Stânca Gibraltarului, aflată la extremitatea sudică a peninsulei Iberice, nu oferă locuri propice pentru un aeroport astfel că pista a trebuit să se intersecteze cu Winston Churchill Avenue, principalul bulevard al orașului, transmite interestingengineering.com. Când aterizează sau decolează un avion, șoferii trebuie să aștepte răbădători la bariera cu aeroportul.
”Mocănița” de pe aeroport (Gisborne, Noua Zeelandă)
Aeroportul deservește o mică localitate din Noua Zeelandă și a fost construit în perpendicular pe o cale ferată, pe care garnitura circulă tractată de o locomotivă cu aburi. Inedit este faptul că nu trenul așteaptă să treacă avionul, ci invers, avionul trebuie să aștepte până când ”mocănița” neozeelandeză își face trecerea prin mijlocul pistei.
Antrenament special pentru aterizare (Innsbruck, Austria)
Nu tuturor piloților li se permite să aterizeze pe aeroportul din Innsbruck. Pista este amaplasată între munți iar priveliștea este deopotrivă spectaculoasă și înfricoșătoare. Aterizarea seamănă mai mult cu o prăbușire controlată, cu atât mai dificilă din cauza vânturilor înșelătoare care circulă între masivele muntoase.
Avertisment pe plajă: ”Feriți-vă de avioane” (Juliana Airport, insulele Sint Maarten)
Sint Maarten este o insulă de mici dimensiuni din Caraibe controlată, în jumătatea sudică, de Olanda). Aeroportul Princess Juliana este atât de aproape de țărm, încât cei veniți să facă plajă pot vedea avioanele cum trec pe deasupra lor la numai câțiva metri.
Mai mult, au fost amplasate indicatoare prin care turiștii sunt avertizați să nu ajungă în calea jeturilor de aer aruncate în spate de aeronave.
Pista suspendată (Madeira, Portugalia)
Pe măsură ce afluxul de turiști în arhipelagul portughez Madeira a crescut, a fost nevoie de o pistă care să permită aterizarea avioanelor de mari dimensiuni. Soluția găsită în 1972 a fost extinderea pistei existente deja pe malul mării. Astfel, ruta de aterizare a ajuns la 2.900 de metri după ce au fost puși în mare 180 de piloni de beton, fiecare cu 70 de metri înălțime, peste care a fost extinsă pista, potrivit popularmechanics.com.
Recomandat doar pentru cei nervii tari ( Paro, Bhutan)
Aeroportul Paro este amplasat în munții Himalaya fiind înconjurat de piscuri care ating 5.500 de metri și este socotit unul dintre cele mai dificile aeroporturi din lume.
Potrivit forbes.com, pista are numai 1.981 de metri, iar avioanele trebuie să coboare rapid, iar înainte de aterizarea efectivă trebuie să execute o manevră de întoarcere cu 45 de grade. Sunt mai puțin de 20 de piloți în întreaga lume cărora li se îngăduie să piloteze avioane care să aterizeze la Paro.
Avionul care-ți șuieră pe la ureche (Skiathos, Grecia)
Insula Skiathos este o destinație frecventă pentru turiștii care sosesc în Grecia. Relieful accidentat al insulei a lăsat puțin spațiu pentru aeroport astfel că a fost nevoie ca grecii să astupe cu piatră micul istm care separa Skiathos de o insulă învecinată, Lazareta, peste care au construit pista aeroportului. Chiar și așa, turiștii de pe plajă pot vedea avioanele cum decolează sau aterizează pe deasupra capului lor.
Aeroportul pe pământ înghețat (Svalbard, Norvegia)
Arhipelagul Svalbard se află în nordul extrem al Norvegiei, iar aeroportul Longyear a trebuit construit pe un strat de permafrost (strat al solului înghețat tot timpul anului). Pentru ca asfaltul pistei să nu topească apa din permafrost a fost utilizată o izolație specială. Chiar și așa, pista trebuie făcută periodic.
Spaima piloților (Toncontin, Guatemala)
Aeroportul din apropierea capitalei Tegucigalpa era socotit cel mai dificil la aterizare din lume, după Paro din Bhutan. Relieful este foarte accidentat, iar curenții de aer pot destabiliza un avion chiar în momentele în care acesta are mai multă nevoie de stabilitate.
Mai mult, pista avea numai 1.800 de metri, iar coborârea se făcea cu avionul zburând în paralel cu panta unui deal din apropiere. În urma temerilor exprimate de piloți și pasageri, pista a fost extinsă la 2.900 de metri și dealul nivelat.
Citește care sunt cele mai mari aeroporturi din lume!
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 12