Semne că e prea mult
Dacă este prea ocupat, mai devreme sau mai târziu, vor apărea următoarele semne:
► se simte obosit, neliniștit fără un motiv aparent sau deprimat;
► se plânge de dureri de cap sau de burtă, care au fie de a face cu stresul, cu lipsa somnului, cu faptul că nu mănâncă la timp sau sare peste mese;
► nu reușește să termine toate temele pentru școală, chiar dacă până acum nu avea această problemă, ia note mai mici;
Uneori, activitățile extrașcolare îl pot face pe copil să socializeze mai puțin, iar familia abia dacă se mai întâlnește. Elevul prea ocupat nu se alimentează cum trebuie, iar întâlnirile cu părinții sunt pe fugă. Bineînțeles că și aceștia sunt la fel sau și mai ocupați decât micuțul, iar relația dintre ei are de suferit.
Echilibru între școală, activități și relaxare
Cel mai bine ar fi să păstrați un echilibru, fără a interzice alte activități, dar nici să supraîncărcați orarul copilului. Iată câteva sugestii pentru ca totul să meargă bine:
► stabiliți împreună un anumit program, cum ar fi să meargă doar două zile pe săptămână la activități extrașcolare în timpul săptămânii, iar restul în weekend (uneori, din cauza programului încărcat, copilul nu reușește să termine temele pentru școală);
► alternați activitățile intelectuale cu cele sportive și artistice;
► petreceți timp în familie, mâncați împreună, discutați despre problemele care vă interesează sau, pur și simplu, distrați-vă;
► învață să spui „nu” dacă, de exemplu, copilul tău este deja foarte ocupat și ar mai vrea să se mai înscrie la încă o activitate, fără să renunțe la nimic din programul său;
► amintește-ți și amintește-i şi lui de nevoia de relaxare, de a se gândi la ziua care a trecut sau de a sta cu o carte în mână și a citi ceva plăcut.
ȚINE CONT DE DORINȚELE LUI
„Există voci care spun că mulți părinți din ziua de azi supraîncarcă programul copiilor lor, obligându-i să facă meditații și înscriindu-i la mai multe activități extrașcolare. Totuși, eu mă întreb: în ce s-ar cuantifica timpul liber al elevilor în ziua de azi? În ore petrecute pe internet sau cu gașca de la colțul străzii, care îl poate antrena la consum de etnobotanice? Cred că activitățile trebuie să fie deopotrivă educative și distractive. Educația, în zilele noastre, nu se mai măsoară în note obținute la școală, ci în abilitățile dobândite. Este important să fie cât mai variate cu putință, iar cele care implică muncă intelectuală să fie alternate cu cele sportive, pentru că este important ca micuţul să facă mișcare. Recomand ca acestea să fie variate, tocmai pentru a observa, cu timpul, preferințele copilului pentru un anumit domeniu și pentru a remarca la ce are talent. Sigur că toți părinții vor să își știe copilul ca fiind deștept și înzestrat cu multe aptitudini, însă cel mai bine este să îl vezi fericit. Așa că nu îl forța să facă lucruri care îi displac și nu sunt neapărat necesare. A-i umple programul cu fel de fel de activități, chiar dacă vezi că el nu își dorește asta, nu este un lucru bun. Orarul lui trebuie adaptat în funcție de vârstă, de competențe și de dorințele lui.”