1. Concentrează-te. Cine spune că poate învăţa uşor în condiţii de zgomot, frig sau în prezenţa altor stimuli deranjanţi sau tentanţi (o vecină frumoasă ori un căţel adorabil, care vrea să se joace) se păcăleşte singur. Vei memora mai bine materialul dacă te concentrezi asupra lui. Adevărat, şi cu vecina alături vei ţine minte ceva, dar îţi va lua mai mult timp.
  2. Repetă. Chiar dacă “simţi că ai învăţat” după prima lectură, nu te limita la atât: la a treia sau la a patra parcurgere a textului vei descoperi detalii pe care le-ai ignorat anterior.
  3. Acordă-ţi timp. Înveţi în ultima noapte? Nu prea ai spor: memoria nu funcţionează sub presiune (altfel spus, porcul nu se îngraşă în ajun). Creierul are nevoie de timp pentru codarea solidă şi corectă a informaţiei. Cel mai util, înainte de examen, este să faci o recapitulare a materialului parcurs (dar nu cu mult timp înainte).
  4. Dormi suficient. Mulţimea de activităţi desfăşurate între perioada de învăţare şi cea a examinării propriuzise face ca informaţiile reţinute să interfereze, să se amestece şi “te ajută” să uiţi o (bună) parte din ele. Deci, mergi la culcare la scurt timp după ce ai terminat de învăţat – somnul fixează foarte bine informaţiile. Şi dormi suficient, ca să nu ajungi obosit(ă) la examen.
  5. Alungă stresul. Dacă te-ai apucat târziu de învăţat, te vei speria, cel mai probabil: “Am examen mâine şi nu am citit nimic!”. Un grad mare de anxietate va bloca/ reduce capacitatea de memorare. Însă un grad mediu de anxietate (“Şi totuşi trebuie să iau examenul acesta!”) o va stimula.
  6. Fă corelaţii. Dacă ai de reţinut concepte abstracte, corelează- le. Şi fă-o cât mai trăsnit cu putinţă! Dacă ai de reţinut, de exemplu, o listă de substantive fără legătură între ele (câine, ceapă, copil, ploaie, diesel), leagă-le într-o poveste coerentă: “Un câine care taie ceapă îl ceartă pe copilul care a lăsat în ploaie motorul diesel”. Nu-i aşa că pare mai uşor de reţinut?
  7. Variază. Creierului nostru îi place variaţia: atenţia scade la sarcini repetitive, banale, asemănătoare. De exemplu: dacă înveţi franceza şi spaniola, e bine să faci, între ele, o pauză în care te ocupi de matematică, să zicem. Variaţia reduce confuzia între două tipuri de informaţie similară (franceza şi spaniola seamănă). În plus, eviţi şi plictiseala – alt inamic al memoriei.
  8. Testează-te. Repetarea, eventual cu cuvinte proprii, facilitează transferul informaţiei din memoria pe termen scurt în cea pe termen lung. Cele mai bune momente pentru aceste miniteste sunt în timpul studiului, imediat după studiu şi chiar înainte de examen. Succes!

 
 

Urmărește-ne pe Google News