În viitorul apropiat, într-o lume postapocaliptică bântuită de creaturi misterioase, Malorie (Sandra Bullock) bâjbâie după un loc sigur în care să se refugieze cu cei doi copii ai săi. Spun „bâjbâie”, pentru că protagonista – precum tot restul pământenilor rămași în viață – e nevoită să se deplaseze cu ochii acoperiți în permanență. Contactul vizual cu monștrii invadatori te face să-ți pierzi mințile și să te sinucizi fără motiv, deci eșarfa peste față e vitală.
Brusc, suntem purtați cu cinci ani în trecut, tocmai în ziua primelor incidente de acest fel. Malorie, pe atunci gravidă, simte că ceva bizar e pe cale să se întâmple, iar reportajele TV despre sinucideri inexplicabile în masă îi confirmă temerile. Jurnaliștii anunță că fenomenul a fost raportat pentru prima oară în România – detaliu irelevant pentru poveste, dar amuzant pentru noi.
Haosul se instaurează treptat în jurul lui Malorie, iar protagonista încearcă să fugă din oraș alături de sora ei, jucată de Sarah Paulson. Fără să intrăm în spoilere, personajul Sandrei Bullock se alătură unui grup eterogen de indivizi la fel de speriați și nedumeriți. Baricadați într-o casă, aceștia evită orice contact cu lumea exterioară, în speranța că vor trece cu bine peste „apocalipsă”.
Bird Box, un film despre multe și despre nimic
Din paranoia asta izvorăște principala dilemă etică a filmului: echilibrarea balanței între egoism prudent și altruism primejdios. Grupul dezbate la nesfârșit posibilitatea de a deschide ușa și pentru alte victime în căutare de adăpost. Teama de necunoscut îi face reticenți pe unii, în vreme ce alții se simt obligați moral să-și ajute semenii cu orice preț. Conflictul escaladează atunci când cineva chiar le bate disperat la ușă, iar decizia trebuie luată urgent: să se încreadă orbește într-un străin sau să-l ignore, lăsându-l pradă creaturilor de afară?
Poți interpreta politic conceptul, trasând paralele cu criza din anii recenți a refugiaților în Europa, întâmpinați pretutindeni cu teamă și scepticism. Sau poți să te axezi pe comentariul social al filmului, care duce la extrem tendința de izolare a individului modern și dezbate consecințele dezumanizării.
„Bird Box” e și o poveste despre maternitate, despre responsabilitate, despre traumă, despre insecurități profunde. Are atât de multe substraturi încât nu-și mai dă seama ce teme vrea să evidențieze sau ce tip de film vrea să fie. E dezorganizat și confuz.
Știi din start cum se termină
Acțiunea e structurată ridicol de neinspirat. Filmul se sabotează singur încă din primele minute: debutează cu o scenă dinspre finalul poveștii, după care călătorim cu cinci ani în trecut, ca să vedem cum s-a ajuns la situația respectivă. Așa aflăm din start ce personaje supraviețuiesc, deci nu ne mai putem îngrijora pentru soarta celorlalte atunci când ele intră-n scenă. Tensiunea e inexplicabil aruncată pe geam tocmai într-un thriller, gen cinematografic care – prin definiție -mizează pe încordare mai presus de orice.
Singurele semne de întrebare rămân în jurul entităților malefice: De unde au apărut? De ce vor ca oamenii să se sinucidă? Cum arată? Primim zero răspunsuri, ceea ce poate fi considerat un lucru bun, pentru că lasă loc imaginației. Dar lasă prea mult loc, ca și cum ai urmări un film neterminat, iar asta devine frustrant la un moment dat.
Emoția lipsește și ea. Oricât de bine ar juca Sandra Bullock, eroina ei e greu de îndrăgit. Egoistă și prevăzătoare, refuză până și să le dea nume copiilor săi. Se mulțumește să-i strige „Băiat” și „Fată”, asigurându-și o implicare emoțională minimă în relația cu ei. E pregătită psihic să piardă oricare dintre copii în orice moment, după care să-și vadă mai departe de viață.
Mulți spectatori au luat-o razna complet
Deși filmul e departe de a fi o capodoperă, a intrat deja în cultura populară grație unei provocări virale în social media: „Bird Box Challenge”. Internauți din toate colțurile lumii au început să se filmeze în timp ce fac diverse chestii legați la ochi. Unii pur și simplu se izbesc de pereți prin casă, alții bat cuie pe care nu le văd, dar cei mai periculoși sunt fanii cu permis de conducere care își acoperă ochii și pornesc la drum cu mașina.
Da, mulți chiar fac tâmpenia asta pentru niște amărâte de vizualizări și like-uri. Spre exemplu, o șoferiță de 17 ani din statul american Utah chiar a reușit să intre pe contrasens, să se izbească de o mașină care circula regulamentar și să „parcheze” într-un stâlp. De ce? Pentru că avea fesul tras peste ochi, pe modelul „Bird Box”.
În speranța că va pune capăt isteriei, YouTube și-a actualizat regulamentul, interzicând publicarea de clipuri cu provocări periculoase. Reprezentanții Netflix au postat și ei pe Twitter un mesaj prin care îi roagă pe fani să renunțe la provocarea „Bird Box”: „Băiat și Fată au o singură dorință pentru 2019: să nu ajungeți în spital din cauza memelor”.
„Bird Box” poate fi urmărit pe Netflix începând de pe 21 decembrie 2018. Conceptul unei lumi în care ești forțat să trăiești cu ochii închiși oferă destule scene înspăimântătoare, dar e greu să ai emoții când știi cum se va termina totul.
Nota: 5,5/10
Citește și: