Galeria Națională din Londra se confruntă cu o serie de controverse cu privire la rolul pe care l-a jucat în povestea încurcată a modului în care cel mai scump tablou din lume a ieșit din obscuritate înainte de a fi vândut cu o sumă uluitoare de 320 de milioane de lire sterline, pentru ca apoi să dispară din nou din ochii publicului.
Tabloul „Salvator Mundi” a fost expus de galerie în expoziția sa Leonardo da Vinci de acum un deceniu, când era o lucrare necunoscută, cu îndoieli cu privire la atribuirea, restaurarea și proprietatea sa.
Criticile la adresa galeriei sunt exprimate într-un documentar, „The Lost Leonardo”, care ia în vizor relațiile încâlcite existente la nivelul pieței de artă. Profesorul Bernd Lindemann, directorul de atunci al Gemäldegalerie din Berlin, le spune producătorilor de film: „Am fost surprins să văd pictura în expoziția de la Galeria Națională. Este o pictură problematică și cred că nu este rolul muzeelor serioase să prezinte o pictură despre care se discută atât de mult”, notează The Guardian.
În documentar, Lindemann povestește cum și el a fost abordat de un dealer, pentru a expune pictura în galeria din Berlin. Acesta a refuzat însă, argumentând că imaginea a fost restaurată masiv. „Nu, acesta nu este un tablou pentru Gemäldegalerie”, a punctat fostul director.
Pe urmele picturii dispărute
Galeria Națională a prezentat pictura în expoziția sa Leonardo din 2011. Deși există o regulă nescrisă conform căreia galeriile publice nu ar trebui să afișeze imagini disponibile pentru vânzare, unul dintre foștii proprietari a insistat că pe atunci lucrarea nu era de vânzare. Prezentarea unei imagini necunoscute într-o instituție atât de prestigioasă ar fi făcut minuni pentru valoarea sa pe piață, notează The Guardian.
Istoria picturii începe în 1900, când a fost vândută ca operă a adeptului lui Leonardo, Bernardino Luini, pentru suma de 120 de lire sterline. În 2005, dealerii Alexander Parrish și Robert Simon au achiziționat-o la prețul de 1.175 de dolari.
Mai apoi, un cunoscut specialist american în conservarea operelor de artă, Dianne Modestini, a început să lucreze la un program de restaurare atât de extins încât a durat 12 ani, din 2005 până în 2017.
În 2017, pictura a fost vândută pentru o sumă record: 320 milioane de lire sterline, circa 450 de milioane de dolari, la casa de licitații Christies la New York. După aceea a dispărut. Totuși, se crede că este deținută de prințul moștenitor al Arabiei Saudite, Mohammed bin Salman.
Profit uriaș în 48 de ore
Documentarul, regizat de Andreas Koefoed, un regizor danez premiat, arată cum, în 2013, un celebru și controversat negustor de artă, Yves Bouvier, a cumpărat lucrarea pentru 83 de milioane de dolari și a revândut-o miliardarului rus Dmitry Rybolovlev pentru 127,5 milioane de dolari, realizând un profit în mai puțin de 48 de ore. Bouvier a fost apoi acuzat de Rybolovlev că l-a înșelat.
Documentarul explorează și modul în care a fost anulată includerea planificată a picturii în expoziția din 2019 a Muzeului Luvru din Paris. Într-un interviu, Jacques Franck, un expert în arta lui da Vinci, își amintește că i-a scris președintelui Macron, avertizând că Luvrul nu ar trebui să-l prezinte ca pe un adevărat Leonardo. Filmul dezvăluie că deciziile au fost luate la cel mai înalt nivel, implicând președintele francez, notează The Guardian.
În timp ce unii cercetători rămân convinși de autenticitatea tabloului ca fiind al lui Leonardo, alții o resping, considerând-o lucrarea unui asistent al acestuia sau a restauratorului Modestini, care se apără în documentar.
Iar suma uriașă plătită pentru pictură nu face decât să sporească controversele.
„De ce ar plăti cineva acel tip de bani pentru o piesă care avea întrebări despre el este foarte ciudat. Pictura respectivă nu merită ceea ce a fost plătit pentru aceasta. Deci, există un aspect suspect. Iar proveniența este foarte tulbure”, afirmă în documentar Robert King Wittman, fondatorul echipei FBI pentru infracțiuni de artă.
Galeria Națională, casa de licitații Christies, Muzeul Luvru și Arabia Saudită au refuzat să participe la documentar, mai notează The Guardian.