Aproximativ 100 de milioane de locuri de muncă din
turism, conform unei estimări globale, au fost pierdute sau vor fi. Traficul de
pasageri pe companiile aeriene americane a scăzut cu 95 la sută față de anul
trecut. Iar rata de ocupare a hotelurilor în SUA este acum la aproximativ 25%.
Chiar dacă ţările încep să se deschidă pentru
turişti, iar răspândirea virusului va fi ţinută sub control, modul în care vom
călători se va schimba, cel puţin în perioada imediat apropiată.
Cu toate acestea, dorința de a călători nu va dispărea. Într-un sondaj recent realizat de Skift Research, o treime dintre americani a spus că speră să călătorească în termen de trei luni după ridicarea restricțiilor.
Pandemia va dispărea încet, cu efecte secundare, iar multe dintre ele vor fi psihologice. Există atât de multă incertitudine, încât oamenii vor să știe totul despre călătorii.
Frank Farley, profesor de psihologie al Universității Temple:
Pentru a găsi răspunsuri la cele mai stringente întrebări ale oamenilor legate de turism, jurnaliştii de la New York Times au vorbit cu specialişti din acest sector, de la operatori de turism până la angajaţi din aeroporturi.
Pot
companiile aeriene să obţină profit în timp ce respectă regulile de distanţare
socială?
Una dintre măsurile propuse pentru respectarea
distanţării sociale în timpul călătoriei cu avionul, lăsarea scaunelor din
mijloc libere, a născut întrebarea dacă firmele aeriene vor putea supravieţui
în urma acestei decizii.
Chiar dacă mulţi cred că tarifele vor creşte pentru a compensa aceste pierderi cauzate de regulile noi, unii experţi din aviaţie cred că ofertele la biletele de avion vor exista şi în viitorul apropiat.
Ei spun că aceste companii vor fi obligate să facă
acest lucru pentru a-i convinge pe oameni să călătorească din nou.
Vor fi oferte şi în perioada următoare. Atât pentru călătorii obişnuiţi, cât şi pentru cei business. Oamenii de afaceri călătoresc des şi plătesc tarife mai mari. De aceea, companiile aeriene îşi vor îndrepta atenţia mai mult asupra lor.
R.W. Mann, analist și consultant în turism:
O sursă suplimentară de câştig pentru companiile aeriene va fi cererea tot mai mare de curse charter. Mulţi oameni de afaceri sau persoane foarte bogate vor alege această variantă de transport pentru siguranţa şi sănătatea lor.
Şi, nu în ultimul rând, companiile aeriene vor
primi ajutoare de la stat, sub diferite forme, pentru a face faţă crizei
provocate de pandemia de coronavirus şi pentru a menţine unele rute strategice,
chiar dacă sunt nerentabile.
Chiar şi în acest condiţii, experţii spun că aceste
oferte nu vor dura mult şi se vor epuiza mult mai repede decât înainte de
pandemie. Se estimează că abia în 2022 se va reveni la nivelul de preţuri şi de
oferte pre-COVID.
Se
poate îmbunătăţi sistemul de check-in?
Screening-ul de temperatură și o reproiectare a
fluxului de pasageri vor fi noutăţile care îi aşteaptă pe turişti în
aeroporturi.
Unele aeroporturi din lume au luat deja aceste măsuri. E și cazul aeroportului din Puerto Rico, care a instalat camere cu imagini termice ce declanşează o alarmă în cazul în care pasagerii au o temperatură mai mare de 38 de grade. Aceştia vor fi luaţi deoparte pentru verificări suplimentare.
Specialiştii cred că aeroporturile vor fi nevoite
să folosească fiecare spaţiu disponibil pentru a le asigura călătorilor o distanţă
de siguranţă faţă de ceilalţi călători.
Aceştia spun că garajele unde sunt ţinute
avioanele pot fi folosite ca locuri de check-in.
Mai mult, se va folosi tehnologia pentru ca
pasagerii să nu se afle pe linii aglomerate de securitate. Turiştii vor putea
folosi anumite aplicaţii de telefon care să-i ghideze prin aeroport şi care vor
asigura un flux continuu, cu cât mai puţine blocaje.
Măsurile luate după 11 septembrie nu s-au concentrat deloc pe pasageri. De data asta, cred că putem învăţa din acea situaţie şi să le oferim oamenilor o experiență mult mai bună, de la bord până la poartă.
Ty Osbaugh, arhitect de aeroporturi:
Cum se va transforma turismul pe vasele de croazieră?
Cel mai afectat sector din turism a fost cel al
croazierelor. Navele staţionează momentan în porturi după ordinele de
restricţie emise de centrele pentru controlul şi prevenirea bolilor.
Însă marile companii din domeniu îşi fac deja planuri. Carnival Corporation, liderul din domeniu, a declarat că ar putea relua navigările după 1 august.
Analiștii consideră că marile companii, precum
Carnival și Royal Caribbean Cruises, au puterea financiară pentru a rezista în
acest an şi pentru a recupera pierderile în 2021.
Probabil vor fi disponibile tarife reduse şi politici
flexibile de anulare pentru a-i atrage pe pasageri, dar adevărata provocarea va
fi luarea unor măsuri care să-i convingă pe clienţi că riscul de îmbolnăvire
este redus.
Genting Cruise Lines, o companie din Hong Kong, a
emis deja noi standarde. Vor fi interzise bufeturile self-service, se va
verifica temperatura pasagerilor la îmbarcare și debarcare, dar şi de două ori pe
zi în timpul croazierei. De asemenea, se va solicita o dovadă de la medic
pentru pasagerii de peste 70 de ani că aceştia sunt apţi să călătorească.
Mai mult, se preconizează că anul acesta vasele de
croazieră vor staţiona mai mult în porturi şi nu se vor mai deplasa dintr-un
loc în altul în fiecare zi.
Dacă apare un caz la bord, este mai simplu de gestionat dacă nava se află în port. De aceea, cred că marile companii vor alege să staţioneze mai mult într-un loc şi să folosească navele mai mult pe post de hotel.
Ross Klein, sociolog și expert în industria de croaziere:
Unde
vor merge mai întâi turiştii?
Specialiştii din turism cred că oamenii vor începe
întâi să călătorească cât mai aproape de casă şi cu maşina personală.
Se aşteaptă un boom al călătoriilor rutiere, iar
companiile şi agenţiile de turism vor încerca să-şi modifice ofertele în acest
sens.
Călătoriile rutiere reprezintă o oportunitate uriașă pentru California pentru a ajuta la pornirea economiei. Iar oamenii se vor simţi mai în siguranţă.
Caroline Beteta, președinte Visit California:
Călătoriile internaționale vor necesita mai mult
timp pentru a reveni printre priorităţile oamenilor.
Obținerea permisiunii de a vizita o țară va fi
probabil mai dificilă, necesitând mai multe documente și controale de sănătate
mai riguroase.
Iar aceste aspecte îi vor descuraja pe mulți
călători să mai aleagă vacanţe în străinătate.
Ce
este important pentru familii acum?
În plină criză economică provocată de pandemia de
coronavirus, preţul va conta enorm atunci când părinţii vor merge împreună cu
copiii în vacanţă.
Din acest motiv, vacanţele petrecute în familie vor fi mai scurte, iar hotelurile şi companiile aeriene vor oferi discounturi mai mari pentru acest gen de călătorie.
Veți vedea o mulțime de furnizori din industria turistică ce oferă mai multă flexibilitate, mai multe reduceri și tarife mai bune pentru familii.
Rainer Jenss, președintele Asociației Family Travel:
Pentru a-i linişti pe părinții anxioși, brandurile hoteliere care s-au axat pe vacanţele în familie vor ridica nivelul de protecţie sanitară. Club Med, lider în acest domeniu, a anunţat că se vor face verificări de temperatură pentru intrarea în cluburile pentru copii şi că se vor lua măsuri stricte de igienă.
Sănătatea și siguranța vor fi cele mai importante gânduri ale turiştilor, iar acestea vor schimba modul în care familiile își aleg destinațiile.
Carolyne Doyon, președintele Club Med America de Nord și Caraibe:
Cum
va afecta distanțarea socială schimbul de locuințe?
O industrie care a cunoscut o evoluţie rapidă în
ultimul timp, cea a închirierii de locuinţe pentru turişti, va suferi schimbări
importante în viitorul apropiat.
Înainte de pandemie, platformele care asigurau contactul dintre proprietari şi turişti le permiteau primilor să îşi stabilească politicile de anulare ale călătoriilor.
Acum, Airbnb a schimbat acest aspect şi le oferă rambursări totale turiştilor în cazul în care îşi anulează vizita.
De asemenea, Airbnb îi va anunţa pe turişti care
sunt proprietarii care aplică măsuri drastice de curăţenie şi care sunt aceia
care vor decide o perioadă de aşteptare de 24 de ore între două rezervări.
O altă veste bună pentru turişti este faptul că
numărul apartamentelor oferite spre închiriere va creşte, pe măsură ce mai
multe persoane caută venituri suplimentare.
În următoarele șase luni, ne așteptăm la o ofertă mai bogată, iar cererea nu va fi pe măsură. Vom vedea prețuri mai mici și reduceri mai mari la chirii lunare
Scott Shatford, director executiv AirDNA, companie din domeniul home sharing:
Ce
se va întâmpla cu angajaţii din turism?
Lucrătorii din industria hotelieră şi restaurante vor fi interesaţi mai mult de măsurile de siguranţă luate de angajatori decât de salariul pe care îl primesc. Aşa crede Donald Taylor, președintele Unite Here, sindicatul lucrătorilor în hoteluri și restaurante.
Muncitorii obișnuiau să gândească “Angajatorul plătește bine?”. Acum se vor întreba “Cum stă cu curăţenia? Este acesta un mediu sigur? Ce echipament de protecţie îmi oferă?”
Donald Taylor, președintele Unite Here:
Acesta se aşteaptă ca autoritățile să stabilească
noi reglementări în materie de sănătate și siguranță pentru companiile din
sectorul ospitalității, iar angajaţii să fie mai bine protejaţi.
De asemenea, turiştii ar putea juca un rol important
aici, dacă vor decide să lucreze doar cu companii şi operatori care acordă
prioritate curățeniei, bunăstării și instruirii angajaților.
Pe de altă parte, foarte mulţi angajaţi din acest
domeniu şi-au pierdut locul de muncă şi vor fi disperaţi să revină în branşă.
Indiferent de condiţii.
Ce
rol va juca igiena în industria de turism?
Experții prevăd că accesul în camera de hotel se
va face mult mai rapid ca înainte, iar dovezile de igienă vor fi mult mai
multe, nu doar sigiliul de hârtie de pe scaunul de toaletă.
Transparența și dovezile vizibile vor oferi turiştilor un confort mai mare. Curățarea cu ajutorul roboţilor este încă una inedită, dar o vom vedea din ce în ce mai des.
Donna Quadri-Felitti, directorul școlii de management al ospitalității de la Universitatea de Stat din Pennsylvania:
Marile companii hoteliere experimentează spray-uri
electrostatice pentru dezinfectarea interioarelor și lumină ultravioletă pentru
igienizarea cheilor camerei.
De asemenea, Marriott intenționează să ofere
servicii de room service fără contact prin intermediul unei aplicații de
telefon, în timp ce Hilton va pune un sigiliu pe fiecare uşă, indicând faptul
că nu a mai intrat nimeni în cameră de când s-a făcut curăţenie.
Ce
se va întâmpla cu punctele de loialitate?
Toate companiile din turism lucrează din greu
pentru a-i ţine aproape pe membrii loiali. În ultimele săptămâni, multe
companii – inclusiv Marriott, United Airlines, American Airlines și Hilton – le-au
oferit acestora tot mai multe beneficii şi avantaje.
Ceea ce vedem acum este că programele de loialitate au fost extinse. Nicio companie nu vrea să-i îndepărteze pe turiştii loiali.
Gary Leff, fondatorul blogului de fidelizare al companiei aeriene View from the Wing
Gary Leff a mai adăugat că pe măsură ce țările se
deschid treptat, companiile aeriene vor trebui să-i atragă pe clienți să
zboare, așa că va exista o abundență de oferte orientate, în special, către aceşti
membri.
Cât
de personal va fi totul?
Dacă supraaglomerația este considerată acum un
risc pentru sănătate, spațiul personal și curățenia vor deveni primordiale.
Un lucru foarte clar ne-au transmis clienţii noştri: orice călătorie în viitorul apropiat trebuie să fie privată.
Jack Ezon, fondatorul Embark Beyond, o agenție de turism de lux:
În acest sector de lux, a crescut cererea pentru
vile sau pentru hoteluri aflate în locaţii izolate sau care au intrări private.
În trecut, acest aspect legat de intimitate putea fi privit ca un privilegiu neesențial, astăzi este considerat un element-cheie pentru susținerea siguranței și securității personale.
Radha Arora, președintele Rosewood Hotels & Resorts:
Iar dacă unii turişti vor ocoli avioane mari comerciale şi aeroporturile aglomerate, companii precum JSX, care oferă zboruri cu avioane mici şi din terminale private, pot profita în următoarea perioadă.
JSX operează în prezent pe Coasta de Vest din SUA, iar protocoalele post-pandemie includ check-in fără contact și o limită de 20 de persoane pe avioane cu 30 de locuri.
Ce
impact va avea turismul asupra poluării planetei?
E posibil ca sănătatea planetei să nu mai fie o
prioritate pentru turiştii concentraţi pe păstrarea sănătății personale, iar materialele
plastice de unică folosinţă vor fi tot mai des utilizate.
Eforturile de reducere a plasticului vor rămâne în plan secund în această perioadă, în care toată lumea se concentrează pe sănătatea și securitatea călătorilor. Dar există o mulțime de motive să sperăm că vor fi şi avantaje
Megan Epler Wood, directorul general al Programului de Management al Activelor Turismului Durabil la Universitatea Cornell:
Pe de altă parte, scăderea turismului ar putea reduce
poluarea, mai ales în oraşele suprapopulate de turişti ca Veneţia, Paris sau
Barcelona.
Dar dacă această scădere a numărului de turişti
este privită cu ochi buni în anumite locuri, nu acelaşi lucru este valabil
peste tot.
În anumite părți din Africa, taxele de admitere în
parcurile naţionale finanțau conservarea. Fără aceste surse de venit, braconajul
a crescut în Africa de Sud și Botswana.
Cum
se vor schimba asigurările de călătorie?
Mulți turişti au fost înfuriați să afle că
asigurarea lor de călătorie a fost inutilă în timpul acestei pandemii.
Asigurarea de călătorie nu este, de obicei, atractivă pentru turişti. Este, de multe ori, prea scumpă și plină de avertismente și excluderi
J. Robert Hunter, directorul asigurărilor pentru Federația Consumatorilor din America:
Turiştii vor dori un pachet complet, care să
includă evacuarea de urgență și întreruperea călătoriei, iar agenţiile de
turism vor fi nevoite să ia în considerare acest aspect.
Toate agenţiile de turism vor include în poliţele de asigurate şi pandemiile. Fie că le acoperă clar, fie le exclud, pentru a evita mai târziu așteptările necorespunzătoare ale consumatorilor
Jennifer Fitzgerald, director executiv Policygenius, agenţie online de asigurări:
Megan Moncrief, directorul de marketing de la
Squaremouth, un site de comparație a asigurărilor de călătorie, a declarat că
industria va urma probabil precedentul stabilit după atacurile din 11
septembrie 2001, care a impus acoperirea terorismului în polițele de asigurare.