Presiunea societății funcționează perfect de Ziua Îndrăgostiților.
Chiar și femeile raționale, pentru care contează mai mult faptele decât vorbele și comportamentul din fiecare zi al bărbaților din viața lor, nu doar cel din ziua de 14 februarie, vor să fie tratate special de Valentine’s Day, ca să nu se simtă excluse din cercul de prietene și colege a doua zi, când, în pauza de țigară sau la masă, fiecare povestește cum a fost răsfățată de iubit sau de soț.
La fel, chiar și bărbații cărora romantismul le e străin se dau peste cap să-și facă femeile de lângă ei să se simtă speciale pe 14 februarie – unii, interesat, pentru că vor să obțină ceva sau să fie iertați pentru ceva, ceilalți, ca să aibă liniște și pace acasă, nu certuri și reproșuri.
Valoarea emoțională a sărbătorii
Din punct de vedere afectiv, Valentine’s Day este o sărbătoare a marilor așteptări, în special din partea femeilor. Este privită ca o confirmare anuală a iubirii, iar această confimare este evaluată de cele mai multe ori prin cadouri. Micile atenții determină femeile să se simtă valorizate chiar și în lipsa sentimentelor de iubire autentică.
Oamenii încearcă să îndese, practic, toate declarațiile de iubire ale anului și toate manifestările afective într-o singură zi. Pentru cei mai mulți, Valentine’s Day este asemănătoare perioadei de concediu: dacă în săptămânile de vacanță profită de libertatea pe care nu o au în mediul conformist de la job, pe 14 februarie încearcă să se bucure de infuzia de iubire tocmai pentru că anticipează un an întreg în care nu va mai exista o altă manifestare a acesteia. Din acest motiv, sărbătoarea poate căpăta o valoare emoțională uriașă.
Valoarea financiară a sărbătorii
Dincolo de emoții, stau cifrele. Data de 14 februarie a fiecărui an este una în care se cheltuie sume uriașe.
Conform Federației Naționale de Comerț cu Amănuntul din SUA, în 2018, de Valentine’s Day s-au cheltuit pe cadouri specifice acestei sărbători 19,6 miliarde de dolari!
Suma a fost mai mare decât în 2017, când s-au cheltuit 18,2 miliarde de dolari.
Recordul absolut la acest capitol a fost în 2016: 19,7 miliarde.
Anul acesta se estimează că americanii vor „sări”, cu cheltuielile pe cadouri de Valentine’s Day, de 20 de miliarde de dolari.
Această centralizare exactă a cheltuielilor nu s-a făcut până acum în România, ci doar în Statele Unite, țara de origine a sărbătorii. Conform aceleiași surse, 55% din populație sărbătorește ziua iubirii.
Care sunt cele mai frecvente cadouri
Dintre bărbații care sărbătoresc Valentine’s Day, cei mai mulți oferă bomboane (1,8 miliarde de dolari s-au dus anul trecut pe dulciuri), carduri-cadou (un miliard de dolari), flori (două miliarde de dolari), cine romantice (3,7 miliarde de dolari) și bijuterii (4,7 miliarde de dolari).