Un sondaj recent a arătat că un sfert dintre persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani nu răspund niciodată la telefon – cei intervievați spun că ignoră soneria, răspund prin text sau caută numărul online dacă nu îl recunosc.

Sondajul Uswitch pe 2.000 de persoane a constatat, de asemenea, că aproape 70% dintre persoanele cu vârste între 18 și 34 de ani preferă un mesaj text în locul unui apel telefonic.

Pentru generațiile mai în vârstă, vorbirea la telefon este normală, din moment și-au petrecut anii adolescenței luptându-se cu frații lor pe telefonul fix.

Dr. Elena Touroni, psiholog consultant, arată că tinerilor le este greu să vorbească acum la telefonul mobil, pentru că s-au obișnuit să trimită mesaje. Mai mult de jumătate dintre cei care au răspuns la sondajul Uswitch au recunoscut că, pentru ei, un apel neașteptat înseamnă o veste proastă.

De unde provine anxietatea în jurul apelurilor

Psihoterapeutul Eloise Skinner explică că anxietatea în jurul apelurilor provine dintr-o „asociere cu ceva rău – un sentiment de presimțire sau de teamă”.

„Pe măsură ce viețile noastre devin din ce în ce mai aglomerate și programele de lucru mai imprevizibile, avem mai puțin timp să sunăm un prieten doar pentru a vedea ce face. Apelurile telefonice devin, așadar, rezervate pentru știrile importante din viața noastră, care pot fi adesea complicate și dificile”, explică psihoterapeutul.

Dacă nu vorbesc la telefon nu înseamnă că tinerii nu sunt în contact cu prietenii lor – discuțiile de pe WhatsApp sau platforme asemănătoare, mesaje banale, meme-uri etc. fiind la ordinea zilei.

„Rup” rețelele sociale

Multe dintre aceste conversații au loc acum pe rețelele sociale, în special pe Instagram și Snapchat, unde este mai ușor să trimiți imagini și meme-uri alături de texte.

De asemenea, în sondajul Uswitch, 37% dintre cei de 18-34 de ani spun că mesajele vocale sunt preferința lor în materie de comunicare. În comparație, doar 1% dintre persoanele cu vârsta între 35 și 54 de ani preferă mesajele vocale în detrimentul unui apel.

Fobia față de apelurile telefonice îți poate afecta inclusiv viața profesională. Nu puține sunt cazurile când angajații refuză un apel de la colegi, de teamă, spre exemplu, că ar trebui să lucreze ore suplimentare.

Avocat de profesie, Henry Nelson-Case spune că „anxietatea asociată cu conversațiile în timp real, potențiala stânjenire, lipsa răspunsurilor și presiunea de a răspunde imediat”, îl face pe angajați să urască să vorbească la telefon.

„Apelurile telefonice sunt mai expuse și necesită un nivel mai ridicat de intimitate, în timp ce mesajele sunt detașate și vă permit să vă conectați fără a vă simți vulnerabil sau expus”, explică și dr. Touroni.

Psihoterapeuții susțin că dacă tendința actuală continuă, atunci „am putea pierde sentimentul de apropiere sau de conexiune”.

Urmărește-ne pe Google News