Cuprins:
În ultimii ani, pe șoselele din România și-au făcut apariția tot mai multe automobile cu volan pe dreapta, cele mai multe dintre acestea fiind aduse în țară de românii care lucreaza în Marea Britanie.
Cu toate acestea, statisticile indică faptul că 35% din populația globului conduce mașina pe partea stângă, în timp ce restul de 65%, printre care și noi, românii, șofăm pe partea dreaptă, deși cu sute de ani în urmă situația era invers.
Dar, cum s-a ajuns în această situație? De aceea, ne-am gândit ca în articolul de față să încercăm să desluşim secretele din spatele acestei reguli.
Circulația pe partea stângă își are originile în Evul Mediu
În perioada Evului Mediu, pe când nu existau drumuri pavate sau marcate, iar vehiculele cu tracţiune animală erau destul de rare, oamenii conduceau fiecare după cum îl tăia capul.
Unii istorici susțin ipoteza potrivit căreia, într-o epocă a violenţelor feudale şi a turnirurilor, cavalerii medievali au fost cei care, din motive pur practice, au stabilit tacit o așa-zisă regulă de circulație.
Astfel, aproape toți oamenii mergeau pe partea stângă a drumului pentru că, fiind în majoritate dreptaci, aceștia preferau să întâlnească eventualul adversar la duel având mâna dreaptă pe sabie. În plus, ei încălecau mai uşor de pe partea stângă a calului.
În ceea ce privește modul în care se circula pe atunci în zona unde acum se află România nu există dovezi. Cert este faptul că, după ce Imperiul Roman a pus stăpânire pe teritoriile dacice, se folosea partea stângă a drumurilor pavate.
Pe la sfârșitul secolului al XVIII-lea, fermierii francezi au schimbat această regulă. Ei transportau produsele agricole în remorci mari care erau lipsite de loc pentru „șofer” și care erau trase de mai multe perechi de cai.
Pentru un mai bun control, oamenii călăreau calul din stânga pentru a putea ghida ceilalți cai cu mâna dreaptă. Circulau pe partea dreaptă a drumului pentru a putea evita o eventuală lovire a roților remorcilor lor cu cele de la remorcile care veneau din sens invers.
Cum s-a trecut la circulația pe partea dreaptă în Europa?
Schimbarea traficului de pe stânga pe dreapta s-a realizat în două etape în Europa. În prima fază, în Franța, unde se circula pe partea dreaptă dintotdeauna, Napoleon Bonaparte a ordonat ca fiecare ţară şi regiune pe care o va cuceri va prelua modelul de trafic al țării sale.
În restul continentului, această modificare s-a realizat destul de târziu, în anii 1920-1930. Spania a trecut la circulația pe dreapta în 1924, Portugalia a făcut trecerea în 1928, în timp ce italienii au adoptat-o în 1922, după venirea la putere a lui Benito Mussolini.
În același timp, în perioada dominaţiei Austro-Ungare, circulația pe stânga era o obligativitate în Imperiu. În aceste condiții, Austria a trecut la circulaţia pe dreapta treptat, între 1919 şi 1938, în timp ce în Ungaria s-a circulat pe partea stângă, la fel ca în Anglia de astăzi, până în 1941.
Ultima țară care a adoptat traficul pe partea dreaptă a fost Suedia, unde s-a circulat pe stânga până la 3 septembrie 1967. Acea zi este cunoscută în istorie sub numele de „Ziua H” (n.n. – H vine de la Högertrafik, care se traduce prin „trafic pe partea dreaptă”).
Treptat, odată cu evoluția producerii în masă a automobilelor, noua regulă a fost preluată de mai mulți producări din industria auto.
Unul dintre motivele pentru care nu toate statele au trecut de pe stânga pe dreapta l-a reprezentat costurile de resistematizare şi resemnalizare a unor metropole, așa cum este cazul capitalei engleze, Londra.
Cum se circulă în restul țărilor din lume?
Majoritatea coloniilor Marii Britanii păstrează și în ziua de azi circulația pe partea stângă a drumului, iar mașinile au volanul pe dreapta.
În 1835, în Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei autoritățile au legiferat circulația pe partea stângă, iar toate fostele sale colonii au fost obligate să respecte această regulă. Principalul motiv pentru schimbare l-a reprezentat vecinătatea cu ţări în care deja se circula pe dreapta.
Astfel, în țări precum Cipru, Malta, India, Australia și state de pe continentul african (vezi Kenya, Africa de Sud, Namibia, etc.), care au fost colonii britanice, se circula și în prezent pe partea stângă.
În Japonia, circulaţia pe partea stângă a fost reglementată în timpul perioadei Edo (1603 și 1868) şi are legătură cu samuraii. În acea perioadă, multe dintre căile pietonale din Japonia erau înguste. Cei mai mulţi samurai își purtau săbiile pe partea stângă, ceea ce le permitea un acces ușor la arme cu mâna dreaptă. Dacă samuraii se încrucișau mergând pe partea dreaptă, săbiile lor s-ar fi putut ciocni, provocând neplăceri sau răniri. A devenit astfel logic ca ei să se întâlnească pe partea stângă.
Peste Ocean, la început se circula tot pe partea stângă, după regula britanicilor. Dar, după ce și-au câștigat independența, americanii au vrut să modifice regula impusă de britanici. Astfel, prima lege prin care urma să se circule pe dreapta a fost data în statul Pennsylvania, în 1792, apoi în New York și New Jersey.
De altfel, pe ambele continete americane, cu mici excepţii, se circulă pe partea dreaptă.
Legătura dintre partea pe care se circulă şi numărul accidentelor
Cercetările realizate spre sfârșitul secolului trecut arată că în ţările unde traficul auto se desfăşoară pe partea stângă se înregistrează o rată a accidentelor mult mai mică decât în celelealte state unde se circulă pe partea dreaptă.
Explicația științifică ar fi aceea că vederea periferică a ochiului drept este mult mai dezvoltată comparativ cu cea a ochiului stâng pentru persoanele dreptace.
Altfel spus, conducătorii auto care circulă pe partea stângă pot monitoriza în mod natural mult mai bine traficul din sens opus sau maşinile care depăşesc din spate, unghiul mort fiind mai redus.
Vezi şi care sunt cele mai ieftine mașini electrice din România în 2022!