Urmările vizionării îndelungi a emisionilor tv sunt devastatoare asupra creierului în formare al celor mici. „Televiziunea este un mediu total impropriu dezvoltării structurilor neuronale caracteristice unui creier normal”, spune Virgiliu Gheorghe, bioetician şi autorul cărţii „Efectele televiziunii asupra minţii umane”, în care remarcă faptul că „vizionarea tv exculde posibilitatea cunoaşterii prin atingerea şi manipularea fizică a lucrurilor, pasivizează mintea şi sărăceşte imaginaţia creativă. [Astfel], copiii se obişnuiesc (…) să nu mai dorească să înţeleagă lumea care-i înconjoară, se mulţumesc doar cu senzaţiile.”
Efectele televizorului: structura şi funcţiile creierului alterate
Cercetătorii citaţi în cartea lui Virgiliu Gheorghe au ajuns la concluzia că generaţiile crescute în faţa micilor ecrane au structura şi funcţiile creierului alterate. Răspund mai greu provocărilor de zi cu zi, atitudinea lor în faţa vieţii este una pasivă, se plictisesc foarte uşor şi nu pot fi atenţi timp îndelungat. Important este ca mai ales preşcolarii să interacţioneze suficient cu mediul înconjurător şi cu părinţii. „Oamenii privaţi de stimulii necesari dezvoltării ariilor corticale răspunzătoare de vedere, de auz sau de vorbire în perioada optimă (până la cinci-şase ani), au arătat că aceştia nu mai pot dobândi abilităţile unui om normal, creierul nedezvoltându-şi la timp structurile corespunzătoare”, scrie specialistul. Vizionarea emisiunilor tv sau jocul la calculator nu îi ajută să-şi formeze limbajul şi gândirea. Nu ar trebui complet interzise, dar nu te gândi că dacă îl laşi câteva ore în faţa ecranului va învăţa ceva. S-a făcut un studiu pe copii care urmăreau „Sesame Street” (emisiune educativă americană) şi s-a remarcat că aceştia găseau cititul plictisitor şi vocabularul lor era mai sărac, comparativ cu copiii care nu se uitaseră la tv.
Mai multe, aici