Plăţile ţin economia în mişcare
Previziunile FMI arată că economia mondială va suferi o scădere de aproximativ 3% în anul 2020, ceea ce înseamnă că posibila criză financiară va fi mai mare decât cea estimată la începutul pandemiei. Datele sunt încă incerte, însă relaxarea măsurilor legate de COVID19 aduce o speranţă atât pe plan sanitar, cât şi financiar. Totul va depinde de comportamentul fiecărui individ în parte. Repornirea economiei după ridicarea stării de urgenţă nu este doar responsabilitatea Guvernului şi a instituţiilor abilitate, ci şi a fiecărui cetăţean în parte.
Sub ameninţarea unei posibile crize financiare, oamenii au impulsul de a amâna plata ratelor, a facturilor şi a altor datorii pe o perioadă nedeterminată, chiar dacă nu au fost afectaţi grav de pandemie. Autorităţile şi companiile au venit cu soluţii eficiente pentru românii grav afectaţi, adică cei care au intrat în şomaj tehnic sau au rămas fără loc de muncă. În schimb, persoanele care nu au fost grav afectate de pandemie şi care încă au venituri stabile sunt sfătuite să îşi bugeteze eficient şi responsabil banii şi să nu acumuleze datorii.
În primul rând, consumul ţine economia în mişcare, iar blocarea banilor va duce la o încetinire sau, mai rău, la o scădere drastică în piaţă. În al doilea rând, banii plătiţi către furnizorii de utilităţi, de exemplu, se duc mai departe în piaţă, nu rămân blocaţi în aceste companii. Majoritatea produselor şi serviciilor achiziţionate au în preţul lor alte produse şi servicii. Este un întreg lanţ: plăţile alimentează economia, iar o economie în mişcare va da înapoi şi salarii. Blocarea banilor, adică încetarea plăţilor înseamnă încetarea economiei, implicit imposibilitatea de a plăti salarii, contribuții către bugetele de asigurări sociale şi de sănătate, şi nu numai.
Cum restaurantele, hotelurile, mall-urile şi multe alte locuri publice de consum au fost închise din cauza stării de urgenţă, economia se mişcă în această perioadă cu ajutorul consumului de alimente şi de utilităţi publice. Avem nevoie de mâncare, de apă, de sistem de canalizare, de Internet şi de alte servicii care ne fac un trai mai bun şi civilizat. Prin plata facturilor, noi ajutăm aceşti furnizori să ofere în continuare serviciile de care avem nevoie, să îşi plătească angajaţii care au făcut eforturi uriaşe în această perioadă şi să dea banii mai departe către alţi furnizori care fac ca economia să nu stagneze.
Sfaturi privind o bugetare eficientă
La capitolul bugetare eficientă, sfaturile analiştilor economici sunt simple: nu cheltuiţi mai mult decât aveţi, cumpăraţi strictul necesar, economisiţi lunar o sumă cât de mică şi plătiţi-vă datoriile şi facturile. Ceea ce la început poate însemna o datorie mică se poate transforma destul de rapid într-un bulgăre de datorii din care nu veţi mai putea ieşi prea uşor. După luni de zile de neplată a facturilor şi ratelor, veţi constata că nu aveţi prea mulţi bani economisiţi, în schimb muntele de datorii este uriaş.
Puneţi pe o foaie de hârtie veniturile familiei, chiar dacă acestea au suferit scăderi în ultima perioadă, şi apoi alocaţi câte o sumă pentru mâncare, facturi, întreţinere, economii etc. Respectaţi fiecare felie din acest plan şi veţi trece cu bine peste perioadele dificile. În acest sens, specialiştii ne recomandă să apelăm la instrumentele digitale şi să automatizăm totul, pe cât posibil. Cu ajutorul aplicaţiilor, faceţi o schemă bancară prin care economisirea, plata facturilor și investițiile să se deruleze în mod automatizat. În acest fel, veți fi mai puțin tentați să cheltuiți banii alocaţi pentru facturi sau economii sub forța unui impuls de moment.
În contextul pandemiei de COVID19, toate companiile de utilităţi publice esenţiale au venit în sprijinul clienţilor pentru plata facturilor în siguranţă. De exemplu, operatorul de apă bucureştean îi încurajează pe clienţi să apeleze la modalităţile de plată online pe site-ul www.apanovabucuresti.ro sau prin aplicaţia mobilă Apa Nova. Cei care nu au acces la Internet, îşi pot plăti facturile în siguranţă, aproape de casă, la magazinele sau băncile din cartier. Scopul acestor soluții inteligente și alternative de plată este să faciliteze operațiunile dintre companie și clienți, să permită o comunicare transparentă asupra costurilor, istoricului sau noutăților, răspunzând la cerințele actuale. Totodată, operatorul de apă bucureștean caută să sprijine și să ofere opțiuni personalizate de plată pentru clienții afectați economic de pandemie. Soluțiile includ anularea penalităților pe perioada stării de urgență sau o eșalonare a datoriei acumulate pe perioada stării de urgenţă pentru câteva luni.