Cuprins:
Sigla este, de altfel, unul dintre cele mai importante detalii ale identității oricărui brand, mai ales pentru că, prin intermediul ei, marca respectivă este ușor de recunoscut de către consumatori.
Zilnic vedem pe străzi o mulțime de mașini, le admirăm designul, culorile și dimensiunile, ba uneori nu ne putem abține și chiar le fotografiem pe unele dintre ele.
Mulți dintre oameni, însă, nu știu mai nimic despre originea și semnificația siglelor mărcilor de automobile sau chiar povestea care stă în spatele acestora.
De aceea, în articolul de astăzi îți vom prezenta siglele a 22 dintre cele mai cunoscute mărci producătoare de automobile din lume.
Alfa Romeo
Cele două elemente care decorează sigla – crucea roșie și șarpele – reprezintă emblema orașului de reședință a mărcii, Milano. Crucea amintește de Cruciade, iar figurina mâncată de șarpe înfățișează un sarazin. Cuvântul Alfa din denumire este un acronim pentru „Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”, în timp ce numele Romeo a fost adăugat în 1920, când Nicola Romeo a cumpărat compania.
Audi
Cele patru inele care alcătuiesc sigla mărcii din Ingolstadt reprezintă companiile auto Audi, Horch, DKW şi Wanderer. Acestea au fuzionat în 1932 pentru a crea compania Auto Union. După Al Doilea Război Mondial, numele Audi (n.n. – „a auzi” în limba latină) a dispărut, dar în 1965 a revenit în denumirea mărcii, folosind ca logo cele patru inele.
BMW
La începuturile sale, marca bavareză a construit motoare pentru avioanele de luptă germane în WWII. Medalionul BMW reprezintă o elice de avion în mișcare, iar albastrul semnifică cerul, dar și steagul provinciei Bavaria. Numele de BMW este un acronim pentru Bayerische Motoren Werke, care se traduce prin Uzinele de Motoare Bavaria.
Chevrolet
Faimosul logo papion al mărcii a fost conceput de co-fondatorul General Motors, William C. Durant. Una dintre legende spune că acesta a creat un logo sub forma unui papion pe un fragment din tapetul de pe pereții camerei sale dintr-un hotel de la Paris. O altă versiune spune că Durant se afla într-un restaurant și la un moment dat a schițat pe un șervețel logo-ul Chevy. Alții susțin ipoteza că emblema a fost „împrumutată” dintr-o reclamă de ziar văzută de Durant și de soția lui, Catherine, pe când se aflau în vacanță în Hot Springs (Virginia), în 1912.
Citröen
Simbolul ales de Andre Citröen pentru mașinile sale provine de la activitatea de început a acestuia în industria de profil. La începuturile sale, producătorul francez a construit roți de transmisie, iar cele două „V”-uri răsturnate semnifică „dinții” de pe acele roți.
Fiat
Deși a fost modificat de 15 ori de-a lungul timpului, sigla italienilor – un acronim pentru Fabbrica Italiana di Automobili Torino – a inclus întotdeauna numele companiei. Primul logo avea aspectul unei bucăți de papirus pe care era scris numele complet al companiei, apoi s-au făcut treceri succesive la logo-uri rotunde, ovale sau dreptunghiulare în care se regăsea acronimul Fiat. Actuala siglă este printre cele mai noi, fiind introdusă în anul 2021 și constă din cele patru litere care formează numele mărcii.
Ford
Harold Wills a fost mâna dreaptă a fondatorului companiei, Henry Ford. Acesta câștigase bani în tinerețe tipărind cărți de vizită, iar în momentul în care Henry căuta o emblemă pentru marca lui de automobile, în 1903, Wills s-a apucat de treabă. Fontul de litere de pe sigla Ford este același pe care Wills îl folosea pe cărțile sale de vizită. Ovalul a apărut nouă ani mai târziu, iar cuoarea albastră în 1927, o dată cu apariția legendarului Model A.
Lamborghini
Fondatorul companiei, Ferrucio Lamborghini, deținea o fermă de tauri, era născut sub semnul zodiacal al Tarului și era și un mare pasionat al coridelor. De aceea, logo-ul mărcii este foarte ușor de descifrat, și anume aceasta reprezintă un taur dezlănțuit. Faptul că Ferruccio Lamborghini se afla sub semnul taurului reiese și din numele pe care le-au primit modelele Lamborghini de-a lungul timpului. Aproape toate au purtat numele unor tauri celebri sau ale unor rase nobile de tauri.
Lotus
Literele din partea de sus a logo-ului reprezintă inițialele fondatorului mărcii, Anthony Colin Bruce Chapman. Motivul pentru care compania poartă această denumire nu a fost aflat nici până astăzi. Verdele semnifică nuanța British Racing Green purtată de bolizii britanici de curse, în timp ce galbenul simbolizează zilele însorite pe care Chapman le dorea pentru compania pe care o conducea.
Maserati
Sigla reprezintă tridentul, simbolul orașului Bologna, acolo unde își are sediul marca italiană. Compania era condusă de trei frați, însă al patrulea frate (în ordinea vârstei) dintre cei șase ai familiei Maserati, și anume artistul Mario, a creat sigla. El a proiectat un trident bazat pe statuia zeului roman Neptun din Piazza Maggiore din Bologna și a adăugat culorile roșu și albastru pentru a recunoaște acel oraș.
Mazda
Logo-ul Mazda a fost gândit și conceput de Rei Yoshimara, un celebru creator de imagine pentru marile corporații. „V”-ul din interiorul cercului semnifică o pereche de aripi întinse, care pentru constructorul japonez simbolizează „creativitatea, simțul misiunii, delicatețea și flexibilitatea, adjective caracteristice mărcii”.
Mitsubishi
Emblema producătorului nipon reprezintă trei diamante sau trei romburi. Acestea semnifică elicea unui vapor, cu trimitere la activitatea companiei la începuturile sale. Mitsu înseamnă 3 în limba japoneză, în timp ce bishi se referă la planta de castan de apă care are formă de diamant sau de romb.
Mercedes-Benz
Steaua cu trei colțuri provine dintr-o vedere veche în care fondatorul companiei, Gottlieb Daimler, a desenat o stea deasupra casei sale și a scris „această stea va străluci într-o zi deasupra fabricii pentru a simboliza prosperitatea”. Steaua în trei colțuri simboliza ambiția lui Daimler de a produce vehicule pentru uscat, apă și pentru aer. A apărut pentru prima dată în 1909 pe un model Daimler, iar în 1926 a fost adăugată cununa de lauri pentru a marca unirea cu Benz. Actuala emblemă a fost folosită pentru prima data în 1937.
Opel
De-a lungul anilor, deținătorii brandului auto au folosit multe embleme, printre care o siglă în care erau incluse inițialele fondatorului companiei, Adam Opel, o elipsă în care era introdus numele companiei sau un cerc în care era inclus un zepelin. Actuala emblemă este sub forma unui cerc în interiorul căruia a fost introdus un fulger dispus orizontal ca simbol al vitezei. Aceasta traduce valorile companiei sinonime cu „less is more”.
Porsche
Sigla producătorului german este similară cu cea a orașului de reședință, Stuttgart, locul unde compania a luat naștere pe locul unei vechi ferme de cai, de unde și armăsarul care apare pe emblemă. Emblema a fost ușor modificată de-a lungul anilor, însă poartă și acum semnele distinctive ale modelului original. Coarnele de cerb si dungile roșii și negre provin de la steagul Regatului Wurtemberg, în prezent landul Baden-Wurtemberg.
Peugeot
La începuturi, Peugeot a fost fabrică de cereale, iar treptat și-a diversificat producția fabricând oțel, scule, biciclete și, până la sfârșitul anilor 1890, automobile. Frații Jules și Emile au comandat un logo la mijlocul secolului al XIX-lea pentru a fi utilizat pe toate produsele. Simbolul mărcii franceze, leul, este similar cu blazonul orașului în care a fost construită prima fabrică a companiei, și anume Belfort. Aceasta a fost realizată în 1880 de sculptorul francez Frederic Auguste Bartholdi, cel care a realizat și Statuia Libertății din New York. Emblema leului a fost pusă pentru prima dată la un model de mașină în 1905.
Renault
De la fabricarea primei mașini, compania a optat pentru patru sigle diferite. În primii ani, logo-ul era conceput sub forma unui medalion elegant, înăuntrul căruia se găseau inițialele fraților Renault, fondatorii mărcii. Ulterior, a fost înlocuit cu unul sub forma unui disc de ambreiaj în interiorul căruia era imaginea unei mașini. În Primul Război Mondial, Renault a fost nevoit să-și schimbe activitatea și să producă tancuri, motiv pentru care a schimbat și logo-ul, folosind imaginea unui tanc. În 1925 a apărut celebrul romb, care a suferit mai multe restilizări până să ajungă la forma pe care o cunoaștem azi.
Skoda
Compania din Mlada Boleslav a fost înființată în 1905, dar a început să producă automobile de abia în 1926, atunci când a primit și această denumire. Prima siglă a fost realizată în 1930 și era reprezentată de o săgeată înaripată albastră încadrată într-un cerc de aceeași culoare. Această siglă a fost una dintre cele mai longevive, fiind înlocuită abia în 1999, însă doar parțial. Ea a fost restilizată și a primit un design modern și i-a fost introdus numele mărcii. Săgeata înaripată nu are o semnificație anume în afara faptului că sugerează viteza.
Subaru
Subaru a fost prima marcă japoneză care a folosit un nume derivat din limba niponă. Acesta se referă la un grup de șase stele din Constelația Taurus, unul dintre cele mai apropiate grupuri de stele vizibile cu ochiul liber. Acestea în limba japoneză sunt cunoscute și sub denumirea de „mutsuraboshi”, adică „Pleiade”.
Toyota
Logo-ul Toyota a fost ales în 1935 de către fondatorul companiei, Toyoda Sakichi, în urma unui concurs. Acesta este reprezentat de trei elipse suprapuse, care simbolizează inima clientului, inima produsului și progresul tehnologic. Acestea sunt încadrate într-un cerc. Cuvântul „toyo” semnifică abundența, în timp ce „ta” înseamnă orez. În unele culturi asiatice, cei binecuvântați cu orez din belșug sunt binecuvântați cu multă bogăție. Deși simplu, logo-ul înglobează toate literele din care este format cuvântul Toyota.
Volkswagen
Cel mai mare producător european de automobile al momentului s-a lansat ca o companie care dorea să producă mașini fiabile și accesibile pentru toată lumea. Povestea siglei mărcii germane este una foarte simplă, și anume conține literele „V” de la „volks” – care înseamnă „popor” sau „a poporului” – și „W” de la „wagen”, care înseamnă „mașină”. Practic, numele Volkswagen se traduce prin „mașina poporului”. Inițialele V și W au fost incluse și în emblema de pe automobile, care este sub forma unui cerc alb pe un fundal albastru.
Volvo
Suedezii au început să producă mașini în 1926 și aveau nevoie de un nume simplu de pronunțat și de memorat. Așa s-a ajuns la „Volvo”, care în latină înseamnă „eu merg”. Când a venit vorba de alegerea siglei scandinavii au păstrat motivele romane și s-a decis realizarea unui logo care să includă elemente grafice similare cu scutul și cu săgeata lui Marte, zeul războiului din mitologia romană. Cerul logo-ului este mărginit de o săgeată, semnul convențional pentru fier, cea mai cunoscută și mai mare resursă naturală a Suediei. Logo-ul a rămas neschimbat și poate fi admirat pe toate modelele actuale ale producătorului din Göteborg.
Vezi şi în ce poligoane auto din București poți conduce în 2022!