Mocănița de la Vişeu de Sus este ultima cale ferată forestieră cu abur din Europa care încă mai este folosită pentru transportul lemnului, dar și în scop turistic.

Despre mocănița de pe Valea Vaserului

Mocănița de pe Valea Vaserului este cunoscută în întreaga lume ca fiind ultima cale ferată forestieră cu ecartament îngust, care funcţionează cu locomotive cu abur, alimentate cu lemn și cărbuni.

Calea ferată forestieră Vișeu de Sus, cunoscută mai ales sub numele de Mocănița de pe Valea Vaserului este exploatată atât forestier, cât și turistic, fiind clasată ca monument istoric.

Mocanita de pe Valea Vaserului

Scurt istoric

Construcția căii ferate forestiere pe Valea Vaserului a început în 1932, într-o perioadă în care acest tip de căi ferate era foarte la modă în Europa, în special în zona Carpatică.

Ecartamentul îngust era necesar pentru a permite căii ferate să urmeze traseul sinuos al râului. La urcare, locomotiva împingea vagoanele goale pentru lemn, iar la coborâre, greutatea lemnului, coroborată cu gravitația, permitea trenului să coboare până în Vișeu de Sus.

În toamna anului 1944, trupele germane şi maghiare încă se aflau în Maramureş încercând să stabilească o linie defensivă în faţa Armatei Roşii. Lucrări de amenajare genistică au fost realizate şi pe Valea Vaserului. Atunci când armata germano-maghiară s-a retras, calea ferată forestieră a fost parţial distrusă. Mai multe poduri au fost aruncate în aer, în scopul încetinirii avansării ruşilor în Maramureş.

Calea ferată forestieră a fost refăcută de C.A.P.S. între 1946 – 1948. După ce lucrările de reparaţie au fost finalizate, calea ferată forestieră a fost extinsă între 1950-1954 cu alte ramificaţii pe văi secundare. A contribuit astfel şi mai mult la exploatarea forestieră pe Valea Vaserului.

În anul 1961, după finalizarea tuturor lucrărilor la calea ferată, rețeaua C.F.F. Vișeu de Sus însuma o lungime totală de 79,095 km, dintre care linia magistrală avea 46,028 km. Restul reprezentau ramificațiile, depozitele și liniile de garare din stații.

Cele mai multe dintre locomotivele cu aburi din România au fost scoase din funcțiune și abandonate în anii 90. Totuși, pe ultima cale ferată forestieră activă din România, unele dintre ele au avut șansa să-și redescopere utilitatea, străbătând valea îngustă a Vaserului cu același entuziasm pe care l-au avut odinioară.

Pe CFF Vișeu circulă 4 locomotive cu abur funcționale. În plus există și alte câteva locomotive cu abur nefuncționale și mai multe locomotive diesel.

După 2000, exploatarea feroviară pe Valea Vaserului este realizată de o firmă română privată. Aceasta are ca obiect de activitate fabricarea de furnire şi panouri din lemn. În plus, este sprijinită de o asociație elvețiană, care a dezvoltat componenta turistică și a readus la viață Mocănița de pe Valea Vaserului.

Așa s-au repus în funcţiune locomotive retrase, s-au procurat noi vagoane şi s-au restaurant depoul şi clădirea istorică a gării.

Ce traseu are Mocănița de pe Valea Vaserului

Mocănița de pe Valea Vaserului circulă din mai până în octombrie cu trenuri cu abur pentru turişti şi iubitori de căi ferate, până la stația Paltin, adică 21, 6 km.

Pornind din Vişeu de Sus spre pădure, există aprox. 8 km de drum neasfaltat, presărat cu case spre Stația Novaț. Mocănița continuă de-a lungul râului Vaser, printr-o zona spectaculoasă din punct de vedere al peisajului, cu regiuni înguste ale defileului.

Mocănița face apoi o pauză scurtă pentru alimentarea cu apă a locomotivei. Apoi trece de Stația Cozia și ajunge la finalul traseului turistic regulat, stația Paltin. La stația Paltin există spațiu de picnic și servicii cu servire rapidă, bunătăți tradiționale.

Statia Paltin de pe traseul mocanitei

Principalele atracții pe Valea Vaserului

Bazinul Văii Vaserului, eşantion emblematic al valorilor naturale şi culturale ale Parcului Natural Munţii Maramureşului, se întinde pe 36.000 ha.

Râul Vaser, străbatate această vale spectaculoasă în care peisajul alternează între păduri dese, stânci prăpăstioase şi poieni cu izvoare minerale.

  • Piatra Şoimului;
  • Galeriile din cel de-al doilea Război Mondial;
  • Tunelele săpate în stâncile Munţilor Maramureşului, între cantonul Baradău şi staţia Botizu.

Mocănița de pe Valea Vaserului – program și preț bilete

În funcție de perioada anului, programul mocăniței poate să varieze, mai ales în zilele de sărbători. În mod normal, mocănița circulă doar de luni până joi, însă în perioadele de vârf de sezon, programul este zilnic.

Program:

Programul este unul estimativ, singura oră sigură fiind cea de plecare, adică ora 09.00. Este posibil ca programul să suporte modificări pe traseu.

  • Plecarea din Vişeu de Sus 09:00
  • Popas Paltin (km 21.6) aprox 11:00
  • Sosire Vişeu de Sus aprox. 15:00

Preț bilete

  • Preț bilet Mocănița de pe Vaserului pentru adulţi – 75 de lei
  • Pensionari, Studenți., Persoane cu dizabilități – 62 de lei
  • Copii între 6-16 ani – 49 de lei

Biletele pentru Mocănița de pe Valea Vaserului pot fi achiziționate și online. Acest lucru este recomandat mai ales în perioadele de vârf de sezon, când numărul turiștilor este foarte mare. Pentru a vă asigura locul în mocăniță este bine să luați în calcul să cumpărați biletul în avans.

  • Dacă ajungi în Maramureș, nu ezita să vizitezi și Cascada Cailor

Curiozități despre mocăniță

  • Părţile principale ale unei locomotive cu aburi sunt: căldarea sau cazanul (ce transformă apa în aburi utilizând căldura rezultată din arderea combustibilului), motorul locomotivei şi carul locomotivei
  • Durata medie de viaţă a unei locomotive este de 40 de ani
  • La 20 de km, o locomotivă consumă 7 m steri de lemn, 6 mc de apă, 30 kg de cărbune, 5 litri de ulei industrial şi 10 litri de ulei pentru cilindru
  • Personalul unei mocăniţe este format dintr-un mecanic, ajutor de mecanic, şef de tren şi frânar

Vezi şi alte trasee cu mocănița în România!

 
 

Urmărește-ne pe Google News