Anul acesta, Barbie, pe numele său complet Barbara Millicent Roberts, a împlinit 63 de ani. Înaltă de aproape 28 de centimetri, faimoasa păpușă nu are nici un rid și este blondă, brunetă sau roșcată, prinţesă, doctor sau chiar pompier.

Aceasta seduce milioane de fetițe din întreaga lume şi se străduieşte să rămână în tendinţe, chiar şi pe reţelele de socializare, bucurându-se în continuare de un succes comercial uriaș.

În sprijinul acestei afirmații stau cifrele de vânzări, care spun că Barbie este comercializată anual în mai bine de 60 de milioane de exemplare în peste 150 de ţări. În total, de la lansarea pe piață în 1959 și până în prezent s-au vândut peste un miliard de păpuşi Barbie.

Cine și cum a creat păpușa Barbie?

Păpușa Barbie a fost creată de Ruth Handler. Aceasta observase că, de ceva vreme, fiica ei Barbara în vârstă de 10 ani prefera să se joace cu păpuși de hârtie decât cu păpușile pentru fetițe, cărora le conferea diverse roluri de adulți.

Într-o bună zi, lui Ruth i-a venit ideea să creeze o păpuşă cu corp de adult după modelul fetiței sale. Soțul acesteia, Elliot, nu a fost de acord cu soția sa pentru că nu credea că o astfel de păpușă va avea succes.

În timpul unei călătorii pe care cuplul a efectuat-o în Europa, Ruth a văzut într-un magazin elvețian păpuşa germană Bild Lilli, care era, de fapt, o jucărie pentru adulţi creată după personajul BD Lilli.

Păpuşa Barbie este comercializată anual în peste 60 de milioane de exemplare în peste 150 de ţări

Ruth Handler a cumpărat păpușa, iar la întoarcerea în SUA a lucrat zile în șir pentru a-i redefini designul şi a denumit-o Barbie, un diminutiv al numelui fetiței sale Barbara.

Imediat, soții Handler au fondat compania Mattel în sudul Californiei. Păpușa Barbie a fost expusă pentru prima dată la Târgul de jucării din New York din 9 martie 1959 și a devenit rapid un mare succes, aducându-le soţilor Handler şi societăţii acestora notorietate şi faimă.

Sute de modele Barbie și mii de ținute și de accesorii

Ruth și Elliot Handler au reușit să vândă în primul an nu mai puțin de 351.000 de păpuși Barbie. Prima păpușă Barbie a fost vândută pentru suma de 3 dolari. În același timp, s-au vândut haine suplimentare pe baza celor mai recente tendințe ale pistelor de la Paris, care costau între 1 și 5 dolari.

Urmare a uriașului succes de piață, în 1961, Barbie a primit un prieten. Soții Handler au creat o nouă păpușă, de data această un băiat, pe care l-au botezat Ken după numele fiului lor Kenneth.

Treptat, au fost adăugate şi alte personaje, „prieteni şi membri ai familiei”, astfel încât a fost creată o adevărată lume Barbie. În 1963, Mattel a creat-o pe cea mai bună prietenă al lui Barbie, Midge, iar în 1964 pe sora ei mai mică, Skipper.

Creatorii lui Barbie au fost acuzați de rasism motiv pentru care păpușa a devenit roșcată și brunetă. În 1969, a apărut păpușa hispanică Tereza și cea afro-americană Christie.

În 1965, Barbie avea picioare flexibile și ochi care se deschideau și se închideau. În 1967, a fost lansat un „Twist ‘N Turn” Barbie, care avea un corp mobil care se răsucea de la talie.

Barbie a devenit de-a lungul anilor un punct de referinţă în lumea păpuşilor

Cea mai bine vândută Barbie din istorie a fost un exemplar din 1992, care avea părul lung până la degetele de la picioare.

De-a lungul timpului, au apărut sute de modele de Barbie, între care Miss Barbie Astronaut (1965), Doctor Barbie (1988) sau Nascar Barbie (1998). De asemenea, au fost produse mii de ținute și de accesorii.

Totodată, Barbie a avut peste patruzeci de animale de companie – pisici, câini, cai, urși panda, pui de leu, zebre – a deţinut o gamă largă de mașini, inclusiv remorci şi jeep-uri și a avut chiar licenţă de pilot şi a fost însoţitoare de zbor.

„Operațiile estetice” de la finele 90

Barbie a devenit de-a lungul anilor un punct de referinţă în lumea păpuşilor, fiind în acelaşi timp şi ţinta unor controverse şi a unor procese în justiţie. Compania producătoare a fost ținta unui val de critici din cauza dimensiunilor păpuşii Barbie, considerate a fi nerealiste.

Erau voci care spuneau că Barbie avea sâni prea mari şi talie prea mică, ca de viespe, ceea ce ar fi putut conduce la complexe şi chiar la diminuarea stimei de sine în rândul fetiţelor.

Treptat, au fost adăugate şi alte personaje, astfel încât a fost creată o adevărată lume Barbie

Drept urmare, la finele anilor 90, compania Mattel a hotărât să ajusteze dimensiunile păpuşii, însă acestea au rămas în continuare departe de dimensiunile reale ale unei femei.

În prezent, un exemplar „# 1” al păpușii Barbie din 1959 se poate vinde cu până la 27.450 de dolari. Până acum, peste 70 de designeri au creat colecții de haine pentru Mattel folosind peste 105 milioane de metri de țesătură.

Vezi şi cum poate ajuta jocul cu obiecte de uz casnic dezvoltarea bebelușului!

Urmărește-ne pe Google News