Când ești spectatorul unei piese jucate aici, ai senzația unui confort asemănător cu cel de-acasă. Spațiile sunt mici, actorii sunt aproape, la fel și colegii-spectatori.
“De-asta nici nu-ți permiți să greșești foarte mult la replici, să faci sincope prea mari. Totul se simte mai bine decât într-o sală mare, totul e mai apropiat și mai intim”, spune actrița Crina Lință, proprietara teatrului aflat pe o străduță din apropierea Oborului.
E greu să pui pe picioare o astfel de inițiativă, care, cel puțin în București, este aproape monopol al teatrelor și al altor instituții culturale de stat?
Crina Lință spune că nimic nu este foarte greu, atunci când vrei să pui pe picioare propriul vis.
“Munca, eforturile financiare ale familiei sunt și au fost foarte mari, dar satisfacțiile sufletești contează mai mult decât tot ceea ce înseamnă investiție”, spune actrița, al cărui fiu, Vlad, este tot actor și, în același timp, director artistic al teatrului.
Spațiul mic nu permite greșeli
Teatrul e primitor și asta este, mai întâi de toate, consecința romantică a unui fapt prozaic – spațiul restrâns pe care l-a avut la dispoziție familia Lință.
110 metri pătrați are cu totul acest loc, o sală în care încap 50 de spectatori și o scenă mică.
“Spațiul mic a generat automat această apropiere și această emoție care se transferă de la actori la spectatori, dar și în sens invers”, povestește Crina Lință.
Actrița spune că și schimbul de energie dintre cei din sală, din timpul reprezentațiilor, are o importanță la fel de mare.
Cred că e o altfel de emoție decât cele întâlnite în sălile mari. Pentru noi, actorii, este foarte greu, pentru că, dacă într-un loc generos, îți mai permiți să «furi», să greșești, aici, orice grimasă sau orice mic neadevăr se vede rapid. Nu trece nimic neobservat.
Actrița Crina Lință:
Mulți elevi de la liceele din apropiere vin des la piesele jucate aici, aduși de profesorii care deja au devenit fideli acestui loc.
De altfel, Arte dellAnima este și o scenă de lansare pentru tinerii regizori și actori, mulți făcându-și debutul aici înainte de a se angaja la teatre de stat.
“La noi, va fi mereu ușa deschisă celor tineri, care nu au încă un loc stabil, le citim cu interes propunerile. Organizăm periodic diverse concursuri și punem în scenă spectacolele câștigătoare, susținându-i cu tot ce înseamnă producție”, spune actrița.
De fapt, și-a dat seama cât de greu trebuie să le fie celor de-abia ieșiți de pe băncile facultății când ea însăși era studentă în primul an la actorie.
“Nu vreau să fiu ipocrită, așa că voi mărturisi că știam că și mie îmi va fi dificil să pătrund pe scena unui teatru, să fac această profesie la vârsta mea”, spune Crina Lință, care a absolvit UNATC în 2017, la vârsta de 47 de ani.
Teatrul se propagă în toate direcțiile
Spectacolele aparțin dramaturgiei contemporane, românești sau universale, și ating problemele societății actuale, pe mai multe straturi și niveluri de înțelegere. Doar două exemple aici: “Totul despre femei” și “Lettice și leușteanul”.
Provocarea întâmpinată de orice teatru privat este că trebuie să realizeze, cu un buget mic, “lucruri poate la fel de mari”, cum spune Crina Lință, care mărturisește că visează la un spațiu mai generos.
Producțiile Teatrului Arte dellAnima sunt frecvent prezente la festivalurile din țară, astfel că peste 50.000 de spectatori au vizionat reprezentațiile acestui spațiu cultural.
Vezi imagini cu interiorul teatrului Arte dell’Anima:
Asociația organizează și cursuri de dezvoltare personală prin teatru pentru copii, seniori sau corporatiști.
Indiferent de colaborările cu diverși actori – Ioana Pavelescu, Silviu Biriș, Adriana Titieni și mulți alții –, Crina Lință spune că are de la toți foarte multe de învățat.
Cred că lucrul alături de oricare dintre actori este o șansă nemaipomenită. Cred în chimia dintre artiști, cred în disponibilitatea și comunicarea dintre actorii care formează o echipă.
Actrița Crina Lință:
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!