Casa aceea imensă, cu poartă țărănească de
lemn, pe lângă care am trecut cu toții, în drum spre aeroport, și care străjuiește
fântâna Miorița pe partea stângă, poartă niște supranume foarte poetice. Vila
cu Clopoței – pentru că sus de tot, într-un turn, sunt agățați niște clopoței
care glăsuiesc la cea mai mică adiere de vânt – sau Vila Neodihnei – pentru că
aici Minovici se retrăgea să lucreze, zi și noapte. A fost proiectată de
prietenul său, arhitectul Cristofi Cerchez. În jurul casei se întinde un parc
care, e adevărat, pare mai primitor vara. Dar care și acum, în prag de An Nou,
e un loc frumos și relaxant.
Nicolae Minovici a intenționat de la bun început, din 1904, ca vila să fie un muzeu, așa că el nu a locuit niciodată aici. Colecționarul de artă populară a fost, înainte de toate, un om de știință de-a dreptul fascinant, dar și un pictor talentat. Fratele său mai mare, mult mai cunoscutul Mina Minovici, a fost cel care l-a tras de pe traiectoria artistică și l-a îndreptat, oarecum împotriva voinței sale, spre medicină. Ambii au fost pionierii medicinei legale în România, iar Nicolae Minovici a însemnat mai mult de-atât.
Strămoșul proiectelor sociale
Printre altele, Nicolae, care îl purta peste
tot cu el pe cățelul Goliat și căruia îi plăcea enorm să-și facă poze, a avut
numeroase proiecte sociale în capitală, la sfârșit de secol XIX și început de
secol XX. El a pus bazele primului birou de asistență socială, în cadrul căruia
avea griji de o parte din cei 13.000 de cerșetori din vremea aceea, mai ales de
copii și bătrâni. Tot el a înființat și prima ambulanță din București – o trăsură
cu doi cai, cu echipament și personal medical, dar și primul spital de urgență.
Lucrarea sa de doctorat este de, fapt, un studiu în același timp medical și antropolgic, despre tatuaje, obicei pe care, acum 100 de ani și mai bine, îl aveau numai anumite categorii sociale: condamnații, prostituatele. De asemenea, Nicolae Minovici a efectuat și o serie de experimente asupra spânzurării, iar obiectul acestor studii era… propriul său corp. La început singur, apoi asistat. Cel mai mult a rezistat atârnat 21 de secunde și se presupune că forma de cancer laringeal care l-a ucis, în 1941, a fost consecința acestor spânzurări repetate.
Misterul ceramicii albastre
Pasiunea sa pentru arta populară contrasta sau
poate îi echilibra preocupările științifice. În prezent, Vila Neodihnei
adăpostește peste 2.000 de obiecte strânse de Minovici, dar în depozite mai
sunt există pe-atât. Costume populare din diversele zonele ale României,
podoabe, ceramică veche de aproape 300 de ani – mai ales cea de Saschiz, a
cărei tehnică, săpată în albastrul cobaltiu, a rămas un mister chiar până în
zilele noastre. La ideea lui Nicolae Minovici, farfuriile de ceramică sunt
expuse inclusiv pe tavane, unde farfuriile și becurile formează niște minunate
instalații de iluminat.
Toată mobila din Vila Minovici este originală, de la divanele care ocupă câte un perete întreg până la dulapul impresionant din sala de mâncare, care arată, după mai mult de un secol, mai bine decât obiectele de decor realizate în zilele noastre. Pe un perete al aceleiași încăperi vă vor privi, colorate și cuminți aranjate, 120 de ouă încondeiate. Ouă adevărate, nu de lemn. Expuse în dulăpiorul lor, care a împlinit și el 100 de ani. În casă există și o colecție de artă, cu numeroase tablouri ale unor pictori mai puțin cunoscuți, inclusiv cinci picturi semnate de doctorul Minovici însuși, alături de paleta lui de culori.
Încăperea mireselor
Vila cu Clopoței are și o capelă spectaculoasă,
unde Minovici păstra obiectele de artă religioasă – icoane, cărți vechi, pocale.
Din păcate, atât în cazul acestora, cât și în cazul celorlalte obiecte din casa
din Băneasa, nu s-a găsit nicio documentare. E posibil însă ca Minovici să-și
fi clasificat cu grijă exponatele și dovada să se fi pierdut în timpul
bombardamentelor. La fel cum e posibil ca medicul să nu fi avut timp să pună pe
hârtie toate comorile adunate.
În prelungirea salonului se afla o încăpere
inedită și absolut fermecătoare, numită camera miresei. Ea cuprinde toate
obiectele cu care tânăra trebuia, în numele obiceiurilor străvechi, să-și
înceapă viața de femeie măritată – cufărul cu zestre, fusul de tors, scaune,
masă și divan, cămăși și alte haine.
Până la finalul lunii martie 2020, muzeul găzduiește o expoziție temporară de fotografie, cu portrete interbelice semnate de Dumitru Furnică-Minovici, unul dintre nepoții lui Nicolae Minovici. Vila Neodihnei poate fi vizitată de miercuri până duminică. Un bilet întreg costă 5 lei, iar cel redus, pentru elevi, studenți și pensionari, costă doar doi lei.