Generalizarea de mai sus, însă, nu este mai mult decât o generalizare, iar dragostea de lectură, deși mai greu de valorificat în societatea contemporană, nu este imposibil de atins pentru niciun copil. 

Mai departe, îți vom prezenta câteva metode prin care îl poți ajuta pe cel mic să se apropie mai rapid și mai profund de universul cărților, indiferent de factorii care lasă impresia că l-ar putea distrage de la acest drum. 

Depășește constrângerile programei școlare

Este o opinie împărtășită aproape în unanimitate de copii: lectura nu poate fi plăcută în momentul în care este impusă. Mulți copii și adolescenți simt, de asemenea, că nu se identifică cu titlurile propuse în clasă, ceea ce îi poate determina să se îndepărteze cu totul de universul lecturii. Ca părinte, o metodă bună de a-l ghida pe cel mic spre volumele din bibliotecă este de a discuta cu el despre operele de la școală, recomandându-i apoi un alt titlu al aceluiași autor, un titlu cu care are mai mari șanse să se identifice.

Îți poți întreba fiul sau fiica și care este opinia lui sinceră despre lecturile obligatorii, îl poți îndruma spre o interpretare diferită de cea propusă la clasă, arătându-i astfel că o operă literară are tot atâtea interpretări câți cititori. Așadar, nu mai sta pe gânduri: deschide dialogul cu copilul tău și îndrumă-l către titluri care nu se regăsesc în programă și către descifrări proprii ale sensurilor literare. 

Nu impune restricții rigide de vârstă

Este evident că a citi „ce îți pică în mână” poate să nu fie sănătos, să ducă la o ardere a etapelor de dezvoltare cognitivă și emoțională. Un copil nu ar trebui să citească de la începuturile  „carierei” de lector volume care tratează teme complexe, stări emoționale greu de descifrat, nuanțe de gri închis ale societății (contemporane sau din altă epocă). Cu toate acestea, nici repartizarea strictă a cărților pe categorii de vârstă nu îi va fi întru totul de folos pe drumul său spre dragostea de lectură. Cititul trebuie să fie o alegere, să răspundă unor nevoi intelectuale pe care cititorul le identifică în el însuși.

Astfel, sfatul nostru este să privești cu atenție volumele care îi stârnesc interesul copilului sau adolescentului, însă fără a-i interzice cu strictețe vreun titlu. Dacă se arată interesat de ceva ce nu corespunde categoriei sale de vârstă, este mult mai indicat să discuți cu el temele cărții și să-i oprești lectura doar dacă ea pare să îl influențeze negativ în mod direct. 

Cumpără-i cărți cu care să se identifice

În afara presiunii pe care lecturile obligatorii de la școală o impun, copiii se plâng adesea de faptul că nu rezonează cu situațiile în care personajele din literatura canonică se găsesc. În cazul cărților din domenii nonliterare, ei se pot arăta îngrijorați de scientismul volumelor, de faptul că nu sunt ghidați spre cunoaștere într-o manieră graduală, care să îi ducă încetul cu încetul spre răspunsurile pe care le caută.

Mai ales în adolescență, atunci când are loc o adevărată căutare de sine și când trecem printr-o efervescență intelectuală, avem nevoie să știm că nu suntem singuri în călătoria noastră de autodescoperire. Din fericire, piața de cărți de copii și adolescenți a înflorit în ultimii ani, atât în cazul cărților de ficțiune, cât și în cel al cărților de nonficțiune. Cunoașterea nu a fost niciodată mai la îndemâna celor aflați la început de drum, iar informația accesibilă, poveștile cu care se pot identifica și lecțiile morale valoroase îi vor ajuta să iubească lectura mai mult decât ar fi crezut cu putință. 

Așadar, cititul este libertate, iar ca părinte, trebuie să îi oferi copilului tău libertatea de a-și alege titlurile, fără a-l lăsa însă să fie influențat negativ de ceea ce citește. Este esențial să deschizi dialogul cu el și să cauți întotdeauna să răspunzi nevoilor intelectuale și emoționale pe care le dobândește odată cu înaintarea spre adolescență.

 
 

Urmărește-ne pe Google News