Există totuși o întrebare și anume cum se vor descurca atât studenții, cât și elevii, având în vedere că starea învățământului din România nu este cea mai bună, iar resursele sunt limitate. Învățământul din țara noastră trece printr-o mulțime de reforme și nu se cunoaște încă în mod clar, direcția spre care se va orienta acesta în viitor. Pandemia de coronavirus care a afectat întreaga planetă vine într-un moment foarte prost pentru învățământul din România, acesta fiind deja într-o stare nu prea bună și se cere practic tehnologizarea peste noapte a învățământului. Este cunoscut faptul că rezultatele învățământului din țara noastră nu sunt atât de bune și an de an vedem cum un număr mare de elevi nu reușesc să treacă examenul de Bacalaureat. În același timp, nici facultățile sau școlile postliceale nu stau atât de bine, acestea având un număr redus de absolvenți.

Din păcate toate aceste lucruri afectează România destul de mult, vorbind atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. S-a văzut de-a lungul timpului că există o lipsă a forței de muncă din ce în ce mai acută în România, țara noastră confruntându-se cu această problemă. Un număr din ce în ce mai mare de firme ajung să-și retragă activitatea locală, ele luând decizia chiar de a se reorienta spre alte piețe din regiune. Nici școlile de meserii nu stau atât de bine, acestea neavând capacitatea de a produce muncitori calificați.

În același timp, deși liceele teoretice atrag un număr mare de elevi, ei terminând de obicei 12 clase, acești elevi nu reușesc totuși să se integreze pe piață muncii, lucru care îi afectează foarte mult pe angajatorii din țara noastră. De cele mai multe ori, fiind necalificați, absolvenții de liceele teoretice preferă posturile din străinătate necalificate la negru sau la gri, precum și ajutorul de șomaj în situația în care nu își găsesc un loc de muncă. Condițiile de muncă la negru/gri nu sunt deloc o soluție sigură, acestea fiind și de cele mai multe ori neplăcute. Pe lângă toate aceste dezavantaje ale unui astfel de loc de muncă, angajații preferă să lucreze pe bani foarte puțini.

Liceele tehnologice, dar și școlile de artă nu se mai bucură de un succes atât de mare pe cât îl aveau în anii 90, acestea având un număr mai redus de elevi. În anul 2014, un număr de 35000 de elevi au luat decizia de a se orienta către școlile profesionale. România a ajuns să aibă câteva mii de absolvenți de școli profesionale pe an, cu toate că în anii 90, țară noastră avea un număr de 20 de ori mai mare de absolvenți. Numărul absolvenților de facultăți este unul simțitor mai mare față de ultimii ani, cu toate acestea însă, facultățile nu mai reușesc să producă specialiști potriviți pentru un anumit loc de muncă, lipsind așadar legătură facultăților cu piață muncii, informațiile pe care studenții le primesc din facultăți fiind de multe ori învechite. Din păcate însă, cercetarea din România este la cel mai jos nivel din Uniunea Europeană, iar acest lucru pare să nu se schimbe pe viitor.

S-au căutat așadar o mulțime de soluții de tot felul pentru a încerca să se schimbe toate aceste lucruri, și anume sistemul de învățământ să producă în acest fel absolvenți care să reușească să se integreze mai ușor pe piața muncii. Se vorbește în ultimii ani despre programul „România Educată”, program care își propune o restructurare a învățământului însă nu se știe prea multe despre acest program. E posibil chiar ca el să mai întârzie, ținând cont de situația prin care trecem acum.

Pandemia de coronavirus nu face decât să înrăutățească lucrurile, elevii și studenții suferind și ei de pe urma acestor lucruri. În acest an școlar, știm doar că examenele trebuie să se țină și anume, elevii de clasa a 8-a și cei de clasa a 12-a trebuie să se întoarcă la școală pentru o perioadă scurtă de timp înainte de examenele pe care vor trebui să le dea.

Cum nemulțumirile sunt destul de mari în sistemul de învățământ, elevii și studenții încearcă și ei să treacă peste examene cum pot, apelând chiar la o cască de copiat, care în ziua de azi a devenit din ce în ce mai sofisticată. Aceste căști de copiat nu sunt o soluție însă, iar pe termen lung îi afectează pe elevii și studenții care ar trebui să fie corecți la examenele prin care trec. Nu trebuie folosite astfel de dispozitive cu cască de copiat la nici un examen pentru că ele deși oferă mirajul trecerii examenului, pot produce o mulțime de probleme neașteptate. În timpul examenului, căștile de copiat se pot așadar opri, se poate pierde semnalul și astfel căștile să nu mai aibă nici o eficiență, se poate bruia semnalul lor cu un alt dispozitiv sau chiar studentul sau elevul care folosește aceste sisteme de copiat poate fi prins și exmatriculat. Indiferent cum privim situația, aceste căști nu sunt o soluție pentru nimeni.

În ultimii ani au crescut salariile pentru cadrele didactice, făcându-se câțiva pași mărunți către o normalizare a sistemului de învățământ, dar problemele persistă. E posibil ca șansa pe care o are învățământul din România să fie tehnologizarea școlilor, iar acest lucru este favorizat chiar de această pandemie ce forțează tehnologizarea. Sunt șanse așadar ca odată trecută această pandemie, să avem totuși parte și de câteva beneficii care vor ajuta învățământul din România.

 
 

Urmărește-ne pe Google News