Copiii români cu despicătura de buză și de palat, care au nevoie de chirurgie de corecție și urmărire medicală până la vârsta de 18 ani, beneficiază de tratament accesibil susținut cu ajutorul campaniei „Zâmbetele schimbă vieți”. Lansată de compania farmaceutică GSK Consumer Healthcare și Smile Train, cel mai mare ONG internațional specializat în ajutorarea copiilor cu despicătura de buză și palat, campania „Zâmbetele schimbă vieți” susține tratamentele acestor copii la Spitalul Clinic de Copii „Maria Sklodowska Curie” din București, dar și specializarea medicală de care este nevoie pentru asigurarea unui tratament complet.
În România, se nasc anual aproximativ 350 de copii cu despicătură de buză și de palat. Adică 1 din 600 de copii născuți anual în țară suferă de această afecțiune. La nivel global, sunt aproximativ 200.000 de astfel cazuri anual, adică apare la 1 din 700 de copii.
Prin campania „Zâmbetele schimbă vieți”, compania britanică GSK Consumer Healthcare și Smile Train, în parteneriat cu Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii M.S. Curie își propun să trateze fiecare copil din România care se naşte cu această afecțiune. Parte a unei campanii globale, care implică deja un angajament de donare a 1.5 milioane de dolari anual pentru nevoile copiiilor afectați de despicătură de buză și/sau palat din toată lumea, campania din România se va desfășura pe mai multe planuri.
În primul rând, fiecare dintre noi se poate alătura cauzei. Pe durata lunii iunie, pentru fiecare produs Sensodyne, parodontax, Aquafresh și Corega cumpărat din magazinele și farmaciile partenere din țară, GSK Consumer Healthcare va dona 1 leu către Smile Train pentru tratamentul oferit copiilor cu despicătură de buză și de palat inclusiv cele de la Spitalul Clinic de Copii M.S. Curie.
Simultan, și angajații GSK Consumer Healthcare donează pentru a susține cauza, iar suma finală va fi dublată de companie.
O altă latură a campaniei „Zâmbetele schimbă vieți” este reprezentată de informarea corectă a populației și a personalului medical în privința afecțiunii și a tratamentelor disponibile. Cu cât se cunosc cât mai multe informații despre despicătura de buză și de palat, cu atât mai puțin vor avea de suferit copiii afectați de această boală, iar stigmatul social va putea fi eliminat.
„Mulți dintre copiii născuți cu despicătură de buză și/sau palat nu sunt tratați pentru că părinții nu cunosc întotdeauna ce opțiuni de tratament sau finanțare pot accesa. Pentru a adresa această problemă, suntem onorați să lansăm această campanie globală și în România, să contribuim la îmbunătățirea vieții copiilor care suferă de această afecțiune”, a declarat Nigel Stephenson, General Manager GSK Consumer Healthcare Romania & Moldova.
Nigel Stephenson a subliniat că, prin eforturile campaniei, va fi finanțat tratamentul necesar copiilor afectați, pre și post-operator, dar și trainingul echipelor medicale care tratează și gestionează această afecțiune.
Astfel, partenerii vor organiza și o serie de webinarii, dedicate medicilor stomatologi din țară, despre tratamentul despicăturii de buză și/sau palat al copiilor până la 18 ani.
Despicătura de buză și de palat e o boală genetică care apare în timpul dezvoltării fetale atunci când anumite părți ale corpului nu se îmbină corect. Pentru că afectează buza sau cerul gurii, uneori chiar ambele, afecțiunea duce la diverse tipuri de dificultăți: copilul nu se poate hrăni bine, nu poate respira sau vorbi corect. Mai mult, pentru că este vizibilă, afecțiunea e însoțită și de o stigmă socială, care duce la marginalizarea copiilor și efecte psihologice negative.
„Anomalia aceasta are niște particularități deosebite. Pe de o parte, există o foarte mare încărcătură psihologică. În familia în care se naște un astfel de copil, apare o dramă, mai ales că gradul de cunoaștere al anomaliei nu este așa de mare. Pe de altă parte, tratamentul acestor copii se petrece pe termen foarte lung, de la naștere până la vârsta de 18 ani, ceea ce înseamnă un efort deosebit”, a explicat Conf. Univ. Dr. Radu-Iulian Spătaru, Director Medical la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii M.S. Curie, la evenimentul de lansare al campaniei „Zâmbetele schimbă vieți”.
Așa se explică faptul că, în trecut, copiii care se nășteau cu despicătura de buză și/sau de palat erau abandonați la naștere, în orfelinate. Între timp, evoluția în medicină și în știință a dus la faptul că acum părinții pot afla despre soluțiile potrivite cu suficient timp înainte de nașterea copilului afectat, astfel încât tratamentul să înceapă imediat după naștere și efectele negative să nu apară sau să fie controlate cât mai bine.
Progrese s-au înregistrat și în pregătirea specialiștilor din țară care tratează despicătura de buză și/sau de palat. În prezent, există șase echipe în țară: două în București, la Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii M.S. Curie și la Spitalul Clinic de Urgenţă pentru copii Grigore Alexandrescu, în Cluj, în Timișoara, în Iași și în Brașov. Contribuie și faptul că tot mai multe familii sunt informate corect în privința opțiunilor medicale la care au acces.
„Eforturile noastre sunt departe de a se sfârși; încă există medici stomatologi care ezită să îngrijească acești pacienți, precum încă există multe familii vulnerabile care nu știu ce opțiuni au. Așadar, întâmpinăm cu bucurie orice sprijin primim pentru a ne continua misiunea de a ajunge la obiectivul de a nu mai avea nici un caz de despicătură de buză și/sau palat rămas netratat. Mulțumită susținerii GSK Consumer Healthcare și Smile Train, au fost posibile deja anul trecut 40 de intervenții chirurgicale și tratamente post operatorii, la timp și în condiții de siguranță.”, a completat medicul Spătaru.
Dr. Spătaru a subliniat și importanța unei abordări multidisciplinare în tratamentul despicăturii de buză și/sau de palat. Dincolo de tratamentul chirurgical prin care se corectează funcțional și estetic anomalia, e nevoie de tratament ortodontic, logopedic și altele similare. În acest sens, e nevoie de cât mai mulți specialiști, din domenii conexe, pregătiți pentru tratamentul acestei condiții medicale.
În timpul anului trecut, din cauza pandemiei, s-au făcut puține intervenții pentru tratamentul despicăturii de buză și/sau de palat. Medicul Spătaru a vorbit despre faptul că ritmul de tratament deja a fost reluat și estimează că anul acesta vor opera mai mulți pacienți decât media celorlalți ani.
Evenimentul de lansare al campaniei „Zâmbetele schimbă vieți” a avut loc la reședința Ambasadorului al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Andrew Noble LVO, cu susținerea acestuia.
Pe lângă reprezentații partenerilor campaniei – GSK Consumer Healthcare, Smile Train și Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii M.S. Curie – au participat și reprezentanți ai unor instituții publice din România: Dna. Ioana Mihăilă, Ministrul Sănătății, și Dna. Dr. Diana Loreta Păun, Consilier Prezindențial Departamentul Sănătate Publică. Într-un scurt discurs, Ministrul Sănătății a vorbit despre importanța colaborării, în cazul acesta între stat și mediul privat, pentru a îmbunătăți sistemul medical românesc.
Smile Train, partenerul strategic al GSK Consumer Healthcare în cadrul campaniei „Zâmbetele schimbă vieți”, este cea mai mare organizație internațională dedicată tratamentului despicăturii de buză și/sau palat. Organizația acționează concret și local, susținând o gamă coerentă de servicii medicale oferite în mod gratuit pacienților. Din 1999, ONG-ul a susținut peste 1,5 milioane de pacienți la nivel mondial, oferindu-le de la sprijin nutrițional și operații chirurgicale până la servicii de logopedie și servicii de îngrijire orală.